Kan Ganni nóg Instagramwaardiger worden? Ja, bewijst deze adembenemende samenwerking

In gesprek met Vogue vertelt Ganni’s Ditte Reffstrup over haar samenwerking met opkomend talent Priya Ahluwalia.

ganni x ahluwalia
Courtesy of Ganni

Toen de pandemie uitbrak had het Deense modehuis Ganni haar nieuwste collectie al helemaal paraat. De verwachting was om deze, zoals gewoonlijk, te showen aan een ieder die tijdens de eerst volgende Kopenhagen Fashion Week een plaats had bemachtigd voor de show. Helaas kwam deze verwachting nooit uit. Het modehuis bleef door de gevolgen van de lockdown zelfs zitten met kleding die het niet kon verkopen. Even balen, was dat. Maar uiteindelijk bleek het toch een blessing in disguise.

Ganni X Ahluwalia

Diezelfde overgebleven kledingstukken en stoffen werden namelijk door de Londense Ahluwalia een nieuw leven in geblazen. Waar Ganni het overschot aan kleding als een obstakel zag, zag Ahluwalia het als een mogelijkheid voor iets moois. Het resultaat is een adembenemende en feestelijke collectie, die we vanaf 23 april mogen bewonderen – en shoppen – op de site en in de winkels van Ganni.

Dat dit de eerste damescollectie is waaraan de Indiaas-Nigeriaanse Priya Ahluwalia werkte, is niet te merken. Ganni oprichter Ditte Reffstrup vertelt tijdens onze Zoom-meeting zelfs dat Priya een echte ster is. ‘Tijdens onze eerste meeting ging ze direct aan de slag. Ze had zoveel ideeën. En het enige wat ik dacht was: “Wow, oh mijn God. Deze vrouw is een wereldster.” Ik keek naar de rest van het team en kon zien dat zij precies hetzelfde dachten. Priya heeft the full package: talent, een mooie persoonlijkheid en doorzettingsvermogen.’

ganni x ahluwalia
Courtesy of Ganni
ganni x ahluwalia
Courtesy of Ganni

Perfecte match

Het idee voor de collectie ontstond stiekem in het hoofd van Ditte. Een vriendin liet haar Priya’s werk via Instagram zien. Ditte was meteen verkocht. ‘Ik zit niet meer op Instagram. Ik betrapte mezelf erop dat ik jaloers werd op anderen. Het voelde telkens alsof hun leven beter was dan de mijne, dus nu gebruik ik het alleen nog voor werk. Maar, ik moet eerlijk toegeven dat de app ook zijn goede kanten heeft. Instagram maakt de wereld kleiner, iedereen is binnen handbereik. En op die manier heb ik Priya’s werk ontdekt.’

‘Ik was gelijk onder de indruk. Ergens misschien ook een beetje bang, ze is zo goed. Ik dacht dat ze nee zou zeggen tegen een samenwerking. Maar toen we vorig jaar februari onze eerste meeting hadden, klikte het meteen. Dat is heel belangrijk. Ik kan niet samenwerken met mensen die ik niet lig. Er hangt dan een negatieve sfeer in de lucht, dat wil je niet hebben. Een goede sfeer is het begin van een fijne samenwerking.’

Positieve energie

Jammer genoeg vond ook een groot deel van de samenwerking plaats via Zoom. Een intieme setting zat er voor de twee dames niet in. ‘Een Zoom-samenwerking klinkt natuurlijk niet sexy, maar het was heel goed te doen. Ik merkte dat ik Priya’s energie nog steeds goed kon aanvoelen. En uiteindelijk is die positieve energie ook terug te zien in de collectie.’

Dat van die positieve energie, klopt helemaal. Want wie een blik werpt op de campagnebeelden van deze collectie, bestaande uit 19 kledingstukken, denkt gelijk aan een leven waarin het coronavirus verleden tijd is en feesten weer onderdeel van het dagelijks leven is. Waar de dierenprints duidelijk doen denken aan voorgaand werk van Ganni, komt het talent van Priya vooral naar voren bij het gebruik van asymmetrie en het spelen met contrasten. Iets wat we van haar gewend zijn.

ganni x ahluwalia
Courtesy of Ganni

Bij samenwerkingen tussen twee modehuizen komt het nog wel eens voor dat het ene modehuis het andere overschaduwt. Maar niet bij deze. Zowel Ditte als Priya hebben hiervoor gewaakt. ‘Het is belangrijk dat het werk van alle ontwerpers is te zien. Soms gebeurt het dat een groot en gevestigd modehuis meer aandacht opeist. Maar dat is bij ons niet zo. We hebben ons best gedaan om beide kanten even veel te belichten.’

Less is more

Al met al is deadstock, zoals Ditte het herhaaldelijk noemt, toch niet zo slecht. Haar overschot aan collectie-items bracht haar een samenwerking met Priya Ahluwalia én een inzicht dat ze graag meeneemt in een post-pandemie-wereld. Namelijk: Less is more. Klinkt als een cliché, maar het blijkt toch vaak waar. ‘Voor de pandemie bestond mijn collectie uit driehonderd items. Om ervoor te zorgen dat we niet met nog meer overschot kwamen te zitten moest ik de collectie halveren. Toen ik dat hoorde, was ik teleurgesteld. Voor mijn gevoel had ik alle driehonderd items nodig om mijn verhaal te vertellen. Door te halveren, ging mijn boodschap verloren.’

‘Tenminste, dat dacht ik. Achteraf blijkt dat ik ook met honderdvijftig items datzelfde verhaal kan vertellen. Als ik eerlijk ben, is het verhaal dat ik met mijn collectie probeer te vertellen nu zelfs duidelijker. Het is nu rechtdoorzee en de boodschap komt sterker over. We denken vaak dat restricties ons belemmeren, maar uiteindelijk brengen ze ons focus.’

ganni x ahluwalia
Courtesy of Ganni

Shop Vogue's Fashion Favorites

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Fashion