De mode-industrie moet veranderen en dít zijn de mogelijke oplossingen

Filippa K's nieuwe CEO Rikard Frost legt het uit.

filippa k wool initiative
Filippa K

Dat de mode-industrie en snelheid van consumeren moeten veranderen, is een feit. Maar hoe kunnen we dat bewerkstelligen? Waar ligt de verantwoordelijkheid en waar te beginnen? We vroegen het aan Rikard Frost, nieuwe CEO van duurzaam modelabel Filippa K.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

In gesprek met Rikard Frost

Rikard Frost is nou niet bepaald new to the scene. Hij maakte carrière bij onder anderen Alexander Wang en Acne Studios, waar hij een transformatie op het gebied van e-commerce leidde. Bij Acne Studios leerde hij hoe grote ambities tot grootse resultaten leiden. Inmiddels zit hij als kersverse CEO bij Filippa K. Een merk waar het allemaal draait om tijdloze, kwalitatieve items - die je aanschaft voor de rest van je leven. Als je er goed mee omgaat, geef je ze zelfs door van generatie op generatie. Kortom: tijd om Rikard te spreken over zijn visie op duurzaamheid, in de hoop er iets van op te steken.

Duurzame mode

Wat is volgens jou de toekomst van duurzame mode?

Rikard Frost: 'Het eindeloos uitputten van de resources kan niet langer doorgaan op het tempo dat we nu doen. De gehele industrie gaat nu uit van een op aanbod-gedreven model, waarbij overproductie de klok slaat. We moeten werken naar een model dat meer circulair is en gebaseerd is op vraag, in plaats van aanbod. Bij Filippa K willen we bijdragen aan deze transformatie en een rolmodel zijn voor de gehele industrie. Ik hoop dat er meer merken bij aansluiten, omdat je als hele industrie meer impact maakt dan op merkniveau.'

'We moeten werken richting een circulair model, in plaats van mode gebaseerd op aanbod.'

Wat houdt duurzaamheid voor jou in?

'Voor mij is duurzaamheid heel simpel: het gaat om hoe je de wereld achterlaat voor volgende generaties. Wanneer je de wereld beter achterlaat voor toekomstige bewoners dan dat je voorouders deden, dat is dat duurzaamheid.'

Welke positieve duurzame veranderingen heeft de pandemie volgens jou teweeg gebracht?

'Persoonlijk vind ik dat er nog niet voldoende is gebeurd. Om het positief te houden: het gesprek rondom duurzaamheid is het afgelopen jaar meer ter sprake gekomen dan ooit tevoren. De druk vanuit klanten en de media heeft hier flink aan bijgedragen. Mijn persoonlijke visie op mode verandert van tijd tot tijd. Ik heb een deel van mijn carrière gewijd aan het stimuleren van koopgedrag van mensen; daarom vind ik het nu interessant om het tij te keren en te ontdekken hoe we mensen minder, maar beter kunnen laten kopen.'

'Denk na over hoe je de wereld achterlaat voor toekomstige generaties.'

Zijn we nog op tijd met het 'redden' van de mode-industrie?

'Mensen hebben altijd kleding nodig en in deze tijd zijn we niet meer in staat om onze eigen kledingstukken te maken. Daarom heeft het wel degelijk zin om er iets aan te doen. Het begint tenslotte bij jezelf, dus de juiste keuzes maken is een goede, eerste stap.'

Hoe kunnen shoppers meer duurzame keuzes maken? Wat is de sleutel tot succes?

'Er zijn een aantal tools die verplicht zouden moeten zijn voor merken. Bepaalde certificaten op het gebied van duurzaamheid dragen bijvoorbeeld bij aan het maken van bewuste keuzes. Verder moeten klanten kunnen nagaan waar een product vandaan komt. Daarnaast is het ook belangrijk om mensen te voorzien van de juiste tips en tricks om de levensduur van een kledingstuk te verlengen. Lang doen met je kleding is tenslotte het duurzaamste wat er is.'

Het artikel gaat verder onder de producten.


Simpele tips voor een duurzame garderobe

Dan nog een paar simpele tips voor een duurzamere garderobe:

  • Let altijd op de materialen waarvan je kleding is gemaakt en kies - indien mogelijk - voor biologische varianten. Goed om te weten: sportkleding bestaat vaak uit synthetische materialen, maar er zijn voldoende duurzame sportmerken om uit te kiezen.
  • Een goed voorbeeld doet volgen. Volg daarom duurzame mode-accounts op Instagram voor de nodige inspiratie.
  • Wees creatief met wat je hebt - en dat hoeven niet eens kledingstukken te zijn. Het Zweedse label Rave Review maakt bijvoorbeeld kleding van oude lakens.
  • Lees je goed in. Iets kan van gerecycled plastic zijn, maar hoe duurzaam is dat nou echt? Vogue zocht het uit; lees het rapport over gerecycled plastic in de mode-industrie voor alle ins en outs.
  • Koop minder, maar beter: fameuze woorden van mode-koningin Vivienne Westwood én de rationale achter Filippa K.
    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Sustainability