Een tijdloze en 'effortless' Scandinavische stijl? Die creëer je zó

Samsøe Samsøe's Head of Design Gitte Wetter legt het je haarfijn uit.

samsøe samsøe fw 21
SAMSØE SAMSØE, Magnus Ekstrom

Er zijn een aantal mensen die meer invloed hebben op je dagelijkse garderobe dan je denkt. Samsøe Samsøe's Gitte Wetter is daar één van: als hoofdontwerper van het Scandinavische modehuis en belichaming van de term 'Scandinavian cool', dicteert ze de wat we het komend seizoen gaan en wíllen dragen. Vogue sprak haar over de (genderless) toekomst van kleding en haar visie hierop.

In gesprek met Gitte Wetter

'Crisp, modern and cool' is het antwoord dat ik krijg van Gitte Wetter als ik haar vraag hoe ze de stijl van Samsøe Samsøe omschrijft. Twaalf jaar geleden startte de inmiddels intermediate Head of Design bij het Scandinavische modelabel, na Design School in Kolding. Met flink wat ervaring op zak is ze nu verantwoordelijk voor zowel de mannen- en vrouwenlijn en heeft ze voor het volgende seizoen de eerste genderless capsule-collectie ontworpen.

samsøe samsøe fw 21
SAMSØE SAMSØE

Waar haal je het meeste inspiratie uit?

'Als ik kijk naar de afgelopen en aankomende collecties, dan komt het grootste deel van de inspiratie uit de reizen die we (het team, red.) hebben gemaakt - inclusief de mensen die we daar hebben ontmoet. Vanwege corona konden we geen kant op, maar normaal gesproken maken we veel trips met het design team. Japan is bijvoorbeeld een enorme bron van inspiratie, net als post punk-muziek. Referenties hiernaar vind je in bijna al mijn werk terug. Op dagelijkse basis raak ik geïnspireerd door architectuur, literatuur, mensen en hun eclectische manier van styling.'

En hoe zit dat voor de Lente/Zomer 2022-collectie nu reizen onmogelijk was?

'We hebben heel veel zin om de nieuwe collectie, 'Chasing the Sun', te tonen tijdens Copenhagen Fashion Week in augustus, omdat het de eerste collectie is ná corona. We zijn inmiddels aangekomen bij de dagen en momenten waarop we ons realiseren dat we langzaam teruggaan naar de oude, pre-pandemie, situatie. Het zorgt voor een vlaag van optimisme - dat euforische gevoel van de wereld opnieuw willen ontdekken is niet te evenaren.

Dat is overigens precies wat we met deze collectie willen uitdrukken; het is een interpretatie van een optimistische kijk op de wereld. Een gevoel van never ending ontdekkingen en verre reizen, met hints naar de jaren zeventig tot en met negentig.'

Inmiddels ben je (tijdelijk) verantwoordelijk voor álle designs bij Samsøe Samsøe, eerder alleen voor de herenlijn. Hoe verbind jij vrouwen- en mannenkleding met elkaar? Moeten we ze nog wel als gescheiden zien?

'Gedurende de laatste seizoenen zagen we dat deze grenzen steeds meer vervagen. Daarom hebben we een aantal stijlen ontwikkeld die voor iedereen zijn. Overhemden met een 'mannelijke' snit zijn plotseling erg populair bij vrouwen, maar ook onze 'Ella'-polo uit de vrouwencollectie is ineens mega populair bij de mannen.'

Ze vervolgt: 'Voor onze pre-zomer 2022 collectie hebben we een unisex capsule-collectie ontwikkeld. Deze bestaat uit tweedelige pyjama set en een klassiek wollen vest. Alle items zijn unisex en niet gemaakt met mannelijke of vrouwelijke vormen in gedachten. De collectie is bedoeld voor iedereen.'

En hoe creëer je dan een tijdloze, Scandinavische stijl? Welke items heb je hiervoor nodig?

'Bij een Scandinavische stijl denk ik direct aan een crisp blouse die elke outfit compleet maakt. Je draagt 'm op zichzelf staand, of onder een ander kledingstuk. Hij gaat goed samen met een korte rok, maar net zo goed met een wijd silhouet, zoals bij een wijde jeans of pantalon. Persoonlijk ben ik fan van het 'Luan'-shirt uit onze mannencollectie, maar we hebben ook een vrouwelijk equivalent, de 'Luana'. Dit is voor mij de absolute must in iedere Scandinavische garderobe.'

samsøe samsøe fw 21
SAMSØE SAMSØE, Magnus Ekstrøm
samsøe samsøe fw 21
SAMSØE SAMSØE, Magnus Ekstrøm

'Te veel trend gevoelige items. Bij Samsøe Samsøe zorgen we ervoor dat onze kledingstukken van hoge kwaliteit zijn en dus lang meegaan. Bij het ontwerpen probeer ik daarom ook weg te blijven van trends, want dat zou zonde zijn van de kleding. Dit is moeilijk om te waarborgen, en juist daarom zorgen wij voor kleding en collecties met een duidelijk verhaal erachter.'

Denk je dat dat ook de toekomst van de mode zal zijn?

'Dat is lastig te voorspellen, ik durf het niet te zeggen. Qua toekomst van de mode denk ik dat er zich nog veel meer online zal afspelen, maar dat brick and mortar winkels ook blijven. Mensen hebben behoefte aan ervaringen. Onze winkels fungeren als 'showroom', waar je uiteraard de spullen kan kopen, maar je ook begeeft in een ervaring. We streven ernaar om iedereen zich welkom te laten voelen, omdat een merk tegenwoordig fungeert als een community. Ik denk dat dat ook de richting is die de mode in z'n geheel op zal gaan.'

    This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
    Advertentie - Lees hieronder verder
    Meer van Fashion