Woolmark Prize-winnares Gabriela Hearst laat zien dat mode en milieubewustzijn wel degelijk samen kunnen gaan

Vogue spreekt Gabriela Hearst over het winnen van de Woolmark Prize, haar inspiratie, milieubewustzijn en favoriete celebrity.

Fashion design, Fashion, Event, Photography, Dress, Performance, Style, Costume design, Art,
Woolmark

Ze groeide op in een afgelegen schapenboerderij in Uruguay maar koos uiteindelijk voor de modejungle van New York Citymeet Gabriela Hearst. Dit jaar won ze prestigieuze Woolmark Prize met haar duurzame vrouwencollectie gemaakt van merinowol, sindsdien heeft ze niet stilgezeten. In gesprek met Vogue vertelt de ontwerpster over haar toegenomen zelfvertrouwen, duurzaam ontwerpbeleid en inspiratiebronnen.

Ten eerste: gefeliciteerd met het winnen van de Woolmark Prize. Hoe is het je vergaan sinds je de prijs won?
‘Het is geweldig. Als ik terugkijk naar alles wat er is gebeurd – er zit namelijk een heel jaar tussen het moment dat je je aanmeldt, genomineerd wordt, op regionale schaal en vervolgens internationaal meedoet – weet ik nu dat het allemaal de moeite waard is geweest. Het heeft mij en mijn team enorm zelfvertrouwen gegeven.’

De Woolmark collectie die je hebt ontworpen is vanaf nu verkrijgbaar bij de Bijenkorf. Hoe verschilt deze collectie van je Herfst/Winter 2017 collectie?
‘De collectie die ik heb ontworpen moest voor tachtig procent bestaan uit de wol van merinoschapen. Voor de collectie heb ik het ultra-luxueuze karakter van Merino wol centraal gesteld. Ook verschilt deze collectie omdat hij eigenlijk pre-fall is. Dat was leuk om een keer te proberen en ik ben erg tevreden met het resultaat.’

Woolmark

Wat vind je belangrijk als je kleding ontwerpt?
‘Ten eerste besteed ik veel aandacht aan de kwaliteit van de materialen. Ten tweede probeer ik altijd een aantrekkelijk en tijdloos ontwerp te maken. Ik kijk altijd naar het verleden, het nu en de toekomst als ik ontwerp. Een kledingstuk van goede kwaliteit kun je namelijk over tien jaar nog dragen. Ten derde houd ik een milieubewust beleid aan. We gebruiken duurzame materialen en proberen zo min mogelijk te verspillen.’

Je bent opgegroeid op een merino-schapenboerderij en Uruguay. Komt daar je liefde voor wol vandaan?
‘Ik kom uit een familie van wolboeren, dat klopt. Ik ben opgegroeid op een ranch waar we elke dag met schapen bezig waren. Je kunt zeggen dat het de stof van mijn leven is. Daarnaast werk ik graag met wol door zijn vele fantastische eigenschappen. Het is bijvoorbeeld meer waterdicht dan katoen en heeft antibacteriële werkingen.’

Woolmark

Wie of wat inspireert je?
‘Ik haal nog altijd inspiratie uit mijn jeugd. Vroeger maakte een klerenmaker prachtige kleding voor mijn gezin op speciale gelegenheden, dat was heel bijzonder. De kleding was mooi gemaakt en bedoeld om lang mee te gaan. Dat idee pas ik nog steeds toe in mijn collecties. Inmiddels woon ik zeventien jaar in New York. Dit is een hele andere wereld en ik heb mij aangepast, maar nog altijd keer ik in mijn gedachten terug naar Uruguay.’

Aan het magazine The Coveteur vertelde je: ‘Ik vind sterke vrouwen met veel passie altijd inspirerend.’
‘De vrouwen die mij inspireren zijn altijd sterk en hebben een uitgesproken mening, maar tegelijkertijd zijn ze kwetsbaar. Ik geloof dat die kwetsbaarheid een vrouw juist sterk maakt, want dat is uiteindelijk wat je als vrouw wil beschermen. Voor die vrouw ontwerp ik graag. Ik werk met veel lagen om zodanig een soort schild te vormen waarvan de onderste laag op de huid het zachts is.’

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Je werkt met het goede doel Save the Children. Over filantropisch werk vertelde je Vogue: ‘Het moet echt zijn en transparant.’ Wat vind jij van moderne fenomeen ‘clicktivism’, waar beroemdheden op de ene dag een foto over een goed doel posten en de volgende dag weer een bikini-selfie plaatsen?
‘Als je beroemd bent en een groot volgersaantal hebt is het heel wat als je de aandacht ook maar een minuut richt op een belangrijke issue. Het maakt niet uit of je tien, honderd of duizend mensen ervan bewust maakt en je de volgende dag een bikinifoto deelt. Hoe dan ook heb je een bijdrage geleverd. Dat is op dit moment hard nodig, gezien de issues van klimaatverandering, het problematische Amerikaanse immigratiebeleid en bijvoorbeeld de dodelijke orkanen van de afgelopen nazomer. Daarom zou eigenlijk iedereen erover moeten posten, praten en delen, ook al is het van korte duur. The more the better.’

Als je een beroemdheid zou mogen kleden, wie zou het zijn?
‘Ik ben dol op Meghan Markle – op de cover van Vanity Fair droeg ze een van mijn ontwerpen, haar zou ik graag een keer persoonlijk willen kleden. Ik hoop heel erg dat zij trouwt met prins Harry omdat ik het idee van Afro-Amerikaanse als prinses fantastisch vind. Ook lijkt het me gewoon een leuke vrouw. Als ze me zou vragen haar trouwjurk te ontwerpen zou ik zeker geen nee zeggen.’

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.
This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews