image
Woolmark

Ze groeide op in een afgelegen schapenboerderij in Uruguay maar koos uiteindelijk voor de modejungle van New York Citymeet Gabriela Hearst. Dit jaar won ze prestigieuze Woolmark Prize met haar duurzame vrouwencollectie gemaakt van merinowol, sindsdien heeft ze niet stilgezeten. In gesprek met Vogue vertelt de ontwerpster over haar toegenomen zelfvertrouwen, duurzaam ontwerpbeleid en inspiratiebronnen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Ten eerste: gefeliciteerd met het winnen van de Woolmark Prize. Hoe is het je vergaan sinds je de prijs won?
‘Het is geweldig. Als ik terugkijk naar alles wat er is gebeurd – er zit namelijk een heel jaar tussen het moment dat je je aanmeldt, genomineerd wordt, op regionale schaal en vervolgens internationaal meedoet – weet ik nu dat het allemaal de moeite waard is geweest. Het heeft mij en mijn team enorm zelfvertrouwen gegeven.’

De Woolmark collectie die je hebt ontworpen is vanaf nu verkrijgbaar bij de Bijenkorf. Hoe verschilt deze collectie van je Herfst/Winter 2017 collectie?
‘De collectie die ik heb ontworpen moest voor tachtig procent bestaan uit de wol van merinoschapen. Voor de collectie heb ik het ultra-luxueuze karakter van Merino wol centraal gesteld. Ook verschilt deze collectie omdat hij eigenlijk pre-fall is. Dat was leuk om een keer te proberen en ik ben erg tevreden met het resultaat.’

Woolmark

Wat vind je belangrijk als je kleding ontwerpt?
‘Ten eerste besteed ik veel aandacht aan de kwaliteit van de materialen. Ten tweede probeer ik altijd een aantrekkelijk en tijdloos ontwerp te maken. Ik kijk altijd naar het verleden, het nu en de toekomst als ik ontwerp. Een kledingstuk van goede kwaliteit kun je namelijk over tien jaar nog dragen. Ten derde houd ik een milieubewust beleid aan. We gebruiken duurzame materialen en proberen zo min mogelijk te verspillen.’

Advertentie - Lees hieronder verder

Je bent opgegroeid op een merino-schapenboerderij en Uruguay. Komt daar je liefde voor wol vandaan?
‘Ik kom uit een familie van wolboeren, dat klopt. Ik ben opgegroeid op een ranch waar we elke dag met schapen bezig waren. Je kunt zeggen dat het de stof van mijn leven is. Daarnaast werk ik graag met wol door zijn vele fantastische eigenschappen. Het is bijvoorbeeld meer waterdicht dan katoen en heeft antibacteriële werkingen.’

Woolmark

Wie of wat inspireert je?
‘Ik haal nog altijd inspiratie uit mijn jeugd. Vroeger maakte een klerenmaker prachtige kleding voor mijn gezin op speciale gelegenheden, dat was heel bijzonder. De kleding was mooi gemaakt en bedoeld om lang mee te gaan. Dat idee pas ik nog steeds toe in mijn collecties. Inmiddels woon ik zeventien jaar in New York. Dit is een hele andere wereld en ik heb mij aangepast, maar nog altijd keer ik in mijn gedachten terug naar Uruguay.’

Aan het magazine The Coveteur vertelde je: ‘Ik vind sterke vrouwen met veel passie altijd inspirerend.’
‘De vrouwen die mij inspireren zijn altijd sterk en hebben een uitgesproken mening, maar tegelijkertijd zijn ze kwetsbaar. Ik geloof dat die kwetsbaarheid een vrouw juist sterk maakt, want dat is uiteindelijk wat je als vrouw wil beschermen. Voor die vrouw ontwerp ik graag. Ik werk met veel lagen om zodanig een soort schild te vormen waarvan de onderste laag op de huid het zachts is.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
View this post on Instagram

🙏 @voguemagazine @nicolephelps for announcing our initiative. Please find excerpts of the piece for more link on Bio "Every Gabriela Hearst Bag Bought Next Week Will Benefit Save the Children’s Relief Efforts in Famine-Starved Kenya. Twenty million people are on the brink of starvation in drought-stricken East Africa. That’s an alarming statistic, made all the more so by the fact that with the Trump administration continuing to deny the mounting evidence of climate change, droughts in the region will only become longer and more severe in the future. Gabriela Hearst was dismayed enough about the African famine’s absence from the news cycle here in the U.S., that she traveled to Turkana, Kenya, with Save the Children’s President and CEO Carolyn Miles in July to participate in the organization’s relief efforts. “I wanted to see it with my own eyes. I had a few projects in mind where I could bring not only awareness, but also resources to the problem,” Hearst told Vogue. The @SavetheChildren trip took the designer to Lodwar, Save the Children’s support center is another two hours by car. The aridity of the landscape was shocking. “There’s nothing,” Hearst said. “The livestock are dying, and livestock is not just their source of food, it’s their currency. There’s no river, so the women dig holes on the dry riverbed for hours to get water.” Let that sink in for a moment, as you sip your Poland Spring. Save the Children also runs a cash transfer program that provides families with a monthly allowance for food and water—and that’s where the project Hearst dreamed up comes in. From October 1 to October 8, the designer will sell her bags at @NetaPorter and @BergdorfGoodman (until now they’ve only been available by email request via her e-commerce site) . The money she would’ve netted will be donated to the Turkana families not currently covered by STC’s transfer program. Her pledge, $600,600"

A post shared by Gabriela Hearst (@gabrielahearst) on

Je werkt met het goede doel Save the Children. Over filantropisch werk vertelde je Vogue: ‘Het moet echt zijn en transparant.’ Wat vind jij van moderne fenomeen ‘clicktivism’, waar beroemdheden op de ene dag een foto over een goed doel posten en de volgende dag weer een bikini-selfie plaatsen?
‘Als je beroemd bent en een groot volgersaantal hebt is het heel wat als je de aandacht ook maar een minuut richt op een belangrijke issue. Het maakt niet uit of je tien, honderd of duizend mensen ervan bewust maakt en je de volgende dag een bikinifoto deelt. Hoe dan ook heb je een bijdrage geleverd. Dat is op dit moment hard nodig, gezien de issues van klimaatverandering, het problematische Amerikaanse immigratiebeleid en bijvoorbeeld de dodelijke orkanen van de afgelopen nazomer. Daarom zou eigenlijk iedereen erover moeten posten, praten en delen, ook al is het van korte duur. The more the better.’

Als je een beroemdheid zou mogen kleden, wie zou het zijn?
‘Ik ben dol op Meghan Markle – op de cover van Vanity Fair droeg ze een van mijn ontwerpen, haar zou ik graag een keer persoonlijk willen kleden. Ik hoop heel erg dat zij trouwt met prins Harry omdat ik het idee van Afro-Amerikaanse als prinses fantastisch vind. Ook lijkt het me gewoon een leuke vrouw. Als ze me zou vragen haar trouwjurk te ontwerpen zou ik zeker geen nee zeggen.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews