In gesprek met influencer en fotograaf Sabrina Meijer

Influencer Sabrina Meijer werd geïnterviewd door Vogue.

in-gesprek-met-sabrina-meijer
Mounir Raji, Vogue Nederland, juni 2016

Sabrina Meijer (29) verwijderde met de hand, een voor een, de duizenden posts van haar online platform AfterDRK. Why? Zodat ze geen volgers zou verliezen na een doorstart onder de naam IntoIT. Selfies zijn inmiddels een gepasseerd station: 'Ik heb voor de kunsten gekozen.'

'Het is ingewikkeld om aan mensen uit te leggen wat ik doe. Ik zeg altijd maar: ik heb een online fotografiemagazine over mode en beauty en ik fotografeer freelance. Natuurlijk willen mensen vervolgens weten hoe ik daar mijn geld mee verdien. Door middel van samenwerkingen met commerciële merken, is dan het antwoord. Ik weet dat er veel vooroordelen heersen over influencers. Een vriendin van me zei bijvoorbeeld eens: jij werkt onder je intellectuele niveau. Misschien gek, maar ik heb soms na al die jaren nog steeds het gevoel dat ik mijn werk niet zozeer tegenover anderen, maar tegenover mezélf moet verantwoorden. Omdat ik heus wel weet dat mijn vriendin ergens gelijk heeft en ik niet elke dag mijn volledige hersencapaciteit inzet. Ik bedoel: dit werk is geen rocket science. Anderzijds heb ik mijn eigen bedrijf en kan ik het zo groot en inhoudelijk maken als ik zelf wil.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Sabrina Meijer

Nieuwe koers

'Ik probeer mezelf uit te dagen. Ben bijvoorbeeld met AfterDRK begonnen als blogger, maar heb inmiddels meer voor de kunsten gekozen; IntoIT draait niet om mijzelf en mijn outfits, maar om mijn artistieke visie. In het begin zette ik mijn hakken in het zand: ik wilde per se zelf niet zichtbaar zijn en plaatste liever een kunstwerk dan een selfie. Daardoor was het beeld dat ik naar buiten bracht ineens totaal anders dan mensen van me gewend waren en verloor ik best veel volgers. Inmiddels snap ik dat mensen het nodig hebben om een gezicht te koppelen aan een account. Ik plaats dus weer af en toe foto’s van mezelf, maar altijd op mijn eigen manier. Niet meer geposeerd op straat omdat het nu eenmaal móét, maar spontane foto’s die mijn stagiair gedurende de dag van me maakt. Daarnaast ben ik met een fotografie-opleiding begonnen en heb ik een agency opgericht waarmee ik micro-influencers, met tot vijfentwintigduizend volgers, aan merken koppel. De samenwerkingen die daaruit voortkomen zijn minder commercieel, maar creatief en origineel.Het is soms vreemd me te realiseren dat mensen die ik niet ken veel van me weten; dat wat ik post werkelijk door honderduizenden mensen wordt gezien.'

Gelukkig

'Iemand leerde me eens: elke post zou je ook levensgroot op Times Square moeten kunnen plaatsen. Ik ben voorzichtig met wat ik post; geen familie, geen intieme beelden. Ik heb een muurtje om mezelf heen gebouwd. Die terughoudendheid heeft ermee te maken dat ik als tiener een tijd gestalkt ben; ik weet daardoor dat er enge mensen bestaan, die niet het beste met je voor hebben. Ik stel mijn grenzen duidelijk, in alles. Daardoor vinden mensen vinden me vaak arrogant en ontoegankelijk, maar dat ben ik niet. Die mensen zien gewoon mijn natuurlijke afweermechanisme. Misschien is dat ook wel de reden dat ik als influencer niet ontplof qua grootte, want mensen wíllen wel alles van je weten. Nou ja, dan maar niet de allergrootste; het gaat mij niet om de cijfers, maar om wat me gelukkig maakt.’

Advertentie - Lees hieronder verder

Vogue's juninummer met Romee Strijd is vanaf 11 mei verkrijgbaar in de winkels en online, met het nieuwe, gestreepte Vogue T-shirt. Laat ons zien hoe jij de nieuwe Vogue Tee draagt door jouw foto te delen op social media met de hashtag #VogueTee, en wie weet zie jij je foto terug op het @NLVogue Instagram kanaal!

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews