In gesprek met Michelle Obama's stylist over het stylen van de voormalig First Lady: 'Er is geen handboek'

Meredith Koop, stylist van Michelle Obama, ging in gesprek met Vogue's Nathalie Wouters tijdens het Vogue Fashion Festival.

MICHELLE OBAMA BOOK TOUR
Getty Images

Meredith Koop was verantwoordelijk voor alle looks van former First Lady Michelle Obama. Nu Michelle haar ambt heeft neergelegd, vertelt de stylist alle geheimen van het kleden van de belangrijkste vrouw van Amerika. 'Ik zocht zelfs haar pyjama's uit.'

Geen Jackie O.

Voorbereiding is het halve werk in Koops vak. Zelfs voordat ze echt aan de slag ging, dacht ze veel na over hoe mrs. Obama eruit moest zien. 'Je begint vanaf nul. Er is geen handboek of protocol waar je je aan kunt houden. Bij een First Lady denken mensen altijd aan Jackie O., maar Michelle is een hele andere First Lady. Ik wilde geen parels of broches, maar outfits die clean zijn en haar persoonlijkheid tonen.' De 36-jarige stylist durfde grenzen op te zoeken. 'Voor de tweede inauguratie van Barack droeg Michelle een ontwerp van Thom Browne. De jurk had een prachtig silhouet, maar wat me zo aansprak was de stof. Die was geïnspireerd op het materiaal van een mannendas. Er wordt wel gezegd dat vrouwen een pak dragen, omdat dat een mannelijke uitstraling heeft en vrouwen daarom meer serieus worden genomen. Maar door de enigszins masculiene stof in een vrouwelijk silhouet speelde ik met dat spanningsveld.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Steunen van aanstormend modetalent

Voor staatsbezoeken koos Meredith graag outfits van ontwerpers die uit het desbetreffende land kwamen. Ze stylede Michelle in looks van aanstormende ontwerpers. Blijkbaar heeft de stylist een oog voor toekomstige succesvolle designers. Tijdens een bezoek aan Londen droeg Michelle het Britse label Roksanda. 'Ik kwam haar kleding tegen en werd verliefd op een paarse jurk die perfect was voor de gelegenheid. Dat was in 2011. Nu is zij een van de grotere merken tijdens Londen Fashion Week.' Ze deed hetzelfde bij talenten zoals Jason Wu en Christopher Kane. 'Michelle staat bekend om haar initiatieven waarbij ze jonge mensen wilt steunen en een betere toekomst wilt geven. Ik wilde die visie doorzetten in haar kledingstijl. Daarom keek ik veel naar nieuwe merken. Michelle vond dat fantastisch.'

Veranderingen in de modewereld

Meredith sprak bevlogen over diversiteit en het promoten van een breder schoonheidsideaal in de mode-industrie. Volgens haar moet er meer veranderen dan enkel de casting van modellen. 'Ik vind dat het hele systeem moet worden herzien. Er zijn op dit moment twee categorieën: blanke modellen en wie daarbuiten valt. Vreemd eigenlijk. Maar die verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij de casting directors. In de gehele business, op alle afdelingen en in elk bedrijf moeten alle lichaamstypen, huidskleuren en afkomsten worden vertegenwoordigd. Het is geen quick fix en er moet nog heel veel veranderen, maar de eerste stappen zijn gezet.'

'Gekke' merken

Het publiek was verliefd op Meredith's blauwe oorbellen van Annie Costello Brown en de Vogue redacteuren wilden de schoenen van Dorateymur wel direct adopteren voor hun eigen garderobe. Wat trekt de stylist voor zichzelf uit de kast? 'Ik ben dol op Dries van Noten. Ik vind Marni ook heel leuk. Persoonlijk houd ik wat meer van 'gekke merken'. Ik koop ook veel vintage en probeer daarmee verspilling tegen te gaan. Ik houd het milieu altijd wel in mijn achterhoofd bij aankoop. Ja, dat vind ik heel belangrijk.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder