Zalando bestaat 10 jaar: in gesprek met creative director Chang Lin

Vogue sprak met Zalando's creative director Chang Lin over het tienjarig jubileum en waaraan het bedrijf zijn succes te danken heeft.

zalando-interview-chang-lin
Chang Lin

Het is alweer tien jaar geleden dat online retailer Zalando werd opgericht door David Schneider en Robert Gentz. In 2008 kregen de twee Duitse vrienden het idee om een onderneming te beginnen, vanuit een klein appartement in Berlijn. In de jaren die daarop volgen groeide Zalando uit tot een modegigant, met uitgebreide collecties en spraakmakende campagnes.

Advertentie - Lees hieronder verder

Jubileum

De van oorsprong Duitse retailer heeft besloten het jubileum goed te vieren, en wel op twee manieren. Zo worden er drie exclusieve collecties uitgebracht in samenwerking met Calvin Klein, Puma en Mango, en belicht Zalando alle mijlpalen van de afgelopen tien jaar, verteld door belangrijke personen binnen het bedrijf. Eén van hen is creative director Chang Lin. Vogue sprak met hem over Zalando's tienjarig bestaan, waar hij zijn inspiratie voor collecties vandaan haalt en waarom het succes van de modegigant zo groot is.

Sinds april 2015 ben je werkzaam als Zalando's creative director, maar je hebt al meer dan twintig jaar ervaring binnen de industrie, o.a. bij Jil Sander en Nike. Waarom koos je specifiek voor Zalando?
'Wat mij het meest inspireerde, is de manier waarop Zalando zichzelf constant blijft innoveren. Kijken naar hoe dingen anders kunnen en outside the box denken zijn hele belangrijke speerpunten binnen dit bedrijf. In mijn voorgaande carrière heb ik geleerd om nooit te stagneren en altijd vragen te blijven stellen. Dat is de enige manier waarop je vooruit kunt boeken binnen deze wereld.'

Iedere dag is vast anders bij een veelzijdig bedrijf als Zalando, maar kun je ons een idee geven van wat je op een dag doet?
'Mijn werkdagen bij Zalando zijn erg veelzijdig. Ik werk met meerdere creatieve teams aan verschillende projecten, wat alles heel interessant maakt. Net als de alsmaar veranderende industrie waarin we zitten, voornamelijk in dit digitale tijdperk met alle verschillende platformen. Naast onze eigen campagnes, richten we ons ook op het bedenken van creatieve oplossingen voor partners buiten Zalando.'

Hoe pas je je ervaringen als creative director bij bovenstaande merken toe bij Zalando, waar digitale content centraal staat?
'Ik geloof heilig dat het uiteindelijk allemaal draait om kwaliteit, iets wat ik heb geleerd bij Jil Sander en Nike. Dit soort internationale merken hanteren een holistische aanpak en kijken naar hun merk als een geheel, wat te vertalen is naar de online wereld. Zo is Zalando een bedrijf waar we onszelf niet limiteren tot online; bij Zalando mixen we off- en online.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Hoe zorg je dat je creatieve visie onderscheid en gehoord wordt in de enorme brij aan informatie die consumenten vandaag de dag voor hun kiezen krijgen?
'Ik denk dat eenvoud belangrijk is bij een goed idee. In een wereld waarin we te maken hebben met een overvloed aan informatie, moten we concrete en sterke statements maken. Dat lukt alleen als je dichtbij het hart van je bedrijf en bij je klanten blijft.'

Zalando bestaat dit jaar tien jaar. Wat is er in deze 10 jaar van ontzettend snelle digitalisering veranderd in je vakgebied? Werk je nu anders dan 10 jaar terug?
'De grootste verandering is de verschuiving van desktop naar mobiel; dat is nu ons belangrijkste scherm. We kopen online, bestellen eten, boeken een auto, doen onze bankzaken en delen speciale momenten. In het verleden stond je mobiele telefoon voor gemak en bereikbaar zijn, maar nu verbindt het ons met de sociale wereld. We gaan als eerste naar onze telefoon voor inspiratie. Dat heeft duidelijk effect gehad op mijn werk, gezien mobiel een nieuw medium is geworden om klanten te inspireren.'

Hoe zorg je dat je geïnspireerd en energiek blijft in deze tijd waarin we overspoeld worden door beelden en informatie over zoveel verschillende platformen?
'Ik blijf energiek en geïnspireerd door mezelf af en toe compleet af te sluiten van de buitenwereld. Dat geeft me een heldere visie voor nieuwe dingen. Mijn privéruimte in Berlijn is bijvoorbeeld heel basic waardoor het rust uitstraalt. Door het simpel te houden, kan ik me richten op het creatieproces.'

Waar haal je je inspiratie vandaan? Wat lees of beluister je graag?
'Reizen is een eindeloze bron van inspiratie voor mij. Je ontdekt nieuwe plekken en krijgt nieuwe ervaringen. Ik werk ook met veel creatievelingen van over de hele wereld en die dragen bij mijn ideeën tot leven te brengen. Ik geniet ervan om een jong, creatief team te leiden, gezien dat de deur openzet naar nieuwe perspectieven.'

Je bent half Japans, half Chinees. Beïnvloed deze achtergrond je op creatief gebied?
'Dat is een moeilijke vraag, gezien we veel voor lief nemen in onze jeugd. Ik denk echter dat ik de esthetiek en visuele achtergrond te danken heb aan mijn Japanse kant, en discipline heb geleerd van mijn Chinese kant.'

Hoe beïnvloedt je leven in Berlijn en Duitsland je werk?
'Ik zie Berlijn als mijn thuis. Daar kom ik tot rust, maak ik mijn hoofd leeg en maak ik ruimte voor nieuwe ideeën. Merendeels van mijn ideeën komen uit Berlijn en zijn vervolgens geproduceerd in New York of Los Angeles.'

Wat verwacht je dat de komende 10 jaar de grootste impact zal hebben op je werk?
'Dat moet de toekomst uitwijzen. Ik zal mijn open blik behouden en de rest zal volgen.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews