Deze Nederlandse bewijst waarom Chanel-jasjes een goede investering zijn

Een gesprek met Tami Kern, een Nederlandse die zo gek is op het verzamelen en verkopen van Chanel-jasjes dat ze er haar job van maakte.

image
Kern 1

Onderzoeken tonen al jarenlang aan dat de iconische Chanel 2.55, om precies te zijn de Medium Classic Flap Bag, een van de beste investeringen is die je kan doen. Maar als we het de Nederlandse Tami Kern vragen, weet zij te vertellen dat ook Chanel-jasjes items zijn waar je je geld best aan kan uitgeven. Tami richtte dit jaar KERN1 op, een online shop die uitsluitend Chanel-jasjes verkoopt. Hoewel Tami jarenlang studeerde om notaris te worden besloot zij na haar studie iets heel anders te gaan doen: het verzamelen en doorverkopen van de mooiste Chanel-jasjes. Een gat in de markt? Kern knikt overtuigend. Ik vroeg haar wat haar drijft, naar het verdienmodel en wat haar grootste vondst tot nu toe is.

Advertentie - Lees hieronder verder
Tami Kern
Kern 1

Waarom Chanel?

Tami heeft een voorliefde voor interieur en kunst en opende daarom in het voorjaar van 2015 haar eigen winkel Tami Kern Dépôt-Vente op de Prinsengracht in onze geliefde hoofdstad. 'Ik verkocht simpele, tijdloze en meestal tweedehands items die ik tijdens mijn zoektocht naar mooie spullen vond en waarvan mijn hart sneller ging kloppen.' Een winkel die barstte van ontzettend goede smaak. Denk aan de bekende Les Arcs-stoelen van Charlotte Perriand, de Flag Halyard Chair van Hans Wegner en posters van Cy Twombly. Maar ook tijdloze items van Loewe, The Row, Alaïa, Chanel en Céline, toen nog met accent op de e - ah, wat mis ik je nu al Phoebe Philo. Daarna ze woonde twee jaar in het buitenland voor de liefde, maar besloot begin dit jaar weer voor zichzelf te beginnen en opende in juni KERN1. 'Ik zag in mijn vorige winkel aan de Prinsengracht dat er veel vraag was naar de jasjes en ook daarna, toen de winkel gesloten was, bleef ik berichten ontvangen van voormalige klanten die op zoek waren naar een specifiek jasje. Zij vroegen of ik daarbij kon helpen. Ik wist dus dat er een gat in de markt was. Er was veel vraag naar dit exclusieve en lastig te vinden product, maar er was nog geen (web) winkel die in het aanbod voorzag. Ik besloot daarom de eerste Europese webshop te openen voor pre-owned Chanel jasjes. Ik zoek dagelijks naar de mooiste stuks, die authentiek en nog in zeer goede staat zijn. Alleen die koop ik in en komen op de website. ‘Zij werkt op het moment dan ook meer dan fulltime aan KERN1. ‘Er gaat meer tijd inzitten dan je denkt - inkoop, verkoop, marketing, content creëren voor de website, events organiseren, PR doen enzovoort.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Kern 1

Het is bijna overbodig, maar toch vraag ik het: waarom Chanel? Kern: 'Er zijn maar weinig merken die zo tijdloos zijn qua stijl en kwaliteit. Door mij te focussen op deze producten, die duurzaam en waardevast zijn, ben ik in staat mijn klanten een leven lang gelukkige momenten te bezorgen. Mochten ze het item later toch willen verkopen, dan kunnen ze dat doen zonder er nauwelijks te verliezen. Er zijn maar weinig merken met eenzelfde karakter. Het is de bedoeling dat KERN1 wereldwijd dé online bestemming wordt voor dames en heren (ja, die zijn er ook) die op zoek zijn naar een pre-owned Chanel-jasje. We hebben al klanten uit vele Europese landen, en zelfs uit Canada, Azië en de Verenigde Staten.

Duurste jasje ooit

Je zou het bijna niet geloven, maar het is een schaars product. Tami zoekt de klok rond naar de exclusieve items. 'We hebben nu zo ongeveer dertig à veertig items in de steeds wisselende collectie. De jasjes die ik verkoop zijn voornamelijk vintage. De waarde ervan is niet eenduidig, omdat die afhangt van de staat en de exclusiviteit van het jasje. Het duurste jasje dat we ooit hebben gehad, kostte 3500 euro op onze website. Deze was nieuw zelfs over de 8000 euro. Dit was de Fantasy Tweed uit Chanel’s Resort-collectie 2015.' Een mens zou er van gaan watertanden. Of Tami zelf een jasje in haar garderobe heeft hangen? 'Meestal heb ik er één. Ik houd de allermooiste zelf en als er dan een binnenkomt die ik nog mooier vind - dat is één keer gebeurd - dan verkoop ik die andere door. Op het moment heb ik er zelfs geen. Voor KERN1 wilde ik de webshop vullen met de mooiste exemplaren die door Chanel zijn gemaakt en aangezien ik mijn jasje het mooiste vond, besloot ik dat te verkopen. Er komt wel weer een nieuwe.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Fantasy Tweed-jasje uit de Chanel Resort-collectie 2015.
Getty Images

Allemaal goed en wel, maar waarom jassen en geen tassen? 'De jasjes zijn in mijn ogen specialer. De kwaliteit van de jasjes is zo ongelooflijk hoog dat ze er na tientallen jaren vaak nog als nieuw uitzien. Hoewel de tassen ook van geweldige kwaliteit zijn, heb ik nog geen gevonden die na dertig jaar er zo uit ziet alsof deze net uit de winkel komt. Ik blijf me verbazen over de oneindige hoeveelheid variaties die Chanel weet te maken van dit product. In meer dan zestig jaar hebben ze duizenden verschillende jasjes gemaakt die allemaal even prachtig zijn.'

Offline winkel

Met zo'n verbazend succesvol item, zou je bijna denken dat de louche markt barst van de valse kopieën. 'Dat valt mee. De jasjes worden met zulke expertise en perfectie door Chanel gemaakt. Ze zijn niet gemakkelijk na te maken. Je ziet wel veel jasjes in de typerende stijl: zwart-wit, ronde hals, trim, knopen op dezelfde plek, maar het is bij deze items gelijk duidelijk dat het geen authentieke Chanel-producten betreft. Wat wel voorkomt is dat de knopen en het label van een authentiek jasje naar een ander item worden verplaatst. Dat kan verwarrend zijn voor een leek.' Gelukkig is Tami zó gepassioneerd dat ze met haar expert-ogen alleen de crème de la crème te koop aanbiedt op Kern-1.com. Tami hoopt volgend jaar weer een mooie plek in Amsterdam te vinden om een offline winkel naast de webshop te openen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews