Tiffany Hsu is Fashion Buying Director bij My Theresa, één van 's werelds meest toonaangevende webshops voor luxemode. En die weg naar - volgens Hsu 'haar droombaan' - was hobbeliger dan verwacht. Hsu, ook bekend als Hand in Fire op Instagram, werd geboren en getogen in Taiwan, verhuisde op vijftienjarige leeftijd naar Londen waar ze twee jaar als voorbeeldige student doorbracht op een internaat om daarna af te studeren aan Central Saint Martin's College of Art and Design en een Master diploma te behalen aan het Istituto Marangoni in Milaan. Een korte sessie name dropping, maar dan heb je ook wat. Zo bleek al snel voor de in Taiwan geboren Hsu.

Advertentie - Lees hieronder verder

Zonder enige traditionele inkoop- of bedrijfstraining, bouwde de Taiwanese autodidact haar carrière uit. Tiffany werkte ooit zelfs als barvrouw in Notting Hill Market maar werd binnen drie weken ontslagen: 'Ik was zo'n slechte serveerster'. Daarna werd ze al snel inkoper bij Feathers, Lane Crawford en Selfridges voordat zij als buyer voor de ready-to-wear collecties bij My Theresa werd aangenomen. Eind 2017 werd ze benoemd tot Fashion Buying Director bij datzelfde bedrijf. Binnen deze rol houdt Tiffany toezicht op de verschillende inkoopafdelingen en bepaalt zij de mode-koers van het bedrijf door onder andere capsule-collecties op te zetten, exclusieve producten te lanceren of speciale mode-samenwerkingen aan te gaan. Een rol die ze tot op vandaag met passie uitvoert. En al zou je denken dat deze baan niet per se een grote fan base met zich meebrengt, Hsu heeft zo'n 85 duizend volgers op Instagram. Het mooie gevolg van een onberispelijke smaak en een uiterlijk om U tegen te zeggen. Dé ingrediënten voor een succesvolle 360 graden-carrière in de mode. Spontaan, onverwacht, creatief en gepassioneerd, zo zou ze zichzelf omschrijven en ze leeft voor haar levensmotto 'Nothing is impossible'. Ik begin stilaan te begrijpen waarom ze zichzelf op Instagram Hand in Fire noemt. De knappe Tiffany met een tot in de puntjes geperfectioneerde lob [lange bob, red.] en signature rode lippenstift is van kilometers afstand te herkennen.

Advertentie - Lees hieronder verder

Laten we beginnen bij het begin; wat is jouw eerste modeherinnering?
'Ik wilde oorspronkelijk altijd ontwerper worden; op mijn zestien jaar zag ik een foto van John Galliano's collectie en toen wist ik het. Uiteindelijk ben ik toch op een ander pad beland en daar ben ik heel blij mee. Ik denk dat als je eenmaal geboeid bent door de mode-wereld, je snel uitvindt wat het beste bij je past en welke kant van de industrie je echt fascineert.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Er staan al wat grote namen op jouw curriculum vitae. Wat is het verschil bij het inkopen voor My Theresa in vergelijking met je vorige banen?
'Ik denk dat werken voor My Theresa op vele manieren anders is geweest. Ten eerste omdat het een bedrijf is dat voortdurend groeit. Het is heel bijzonder om er deel van uit te maken. Hoewel de baan als inkoper altijd relatief hetzelfde is, is de industrie sinds de start enorm veranderd. Je moet voorbereid zijn om enorm flexibel te zijn en je instinctieve zelf te volgen als het gaat om verschillende veranderingen te ondergaan die onderweg plaatsvinden. Denk maar aan de enorme toename van pre-collecties die ontwerpers afleveren en de see-now-buy-now-collecties die telkens op tijd klaar moeten zijn.'

'Het glamoureuze leven dat je van een fashion buyer ziet is niet realistisch.'

Het lijkt wel een echte ratrace. Over welke kwaliteiten beschik je het best om een succesvol fashion buyer te zijn?
'
De glamoureuze kant van het bedrijf is absoluut niet de realiteit. Gepassioneerd en gefocust zijn en snel beslissingen kunnen nemen is key. Deze wereld beweegt zo ongelooflijk snel; waarbij je een grote verantwoordelijkheid hebt als het gaat om analyses, rapporten, budgetten enzovoort. Je moet het intuïtieve gevoel hebben voor wat de klant zal waarderen.'

Je job lijkt in de loop der jaren dan ook erg veranderd.
'MyTheresa is op dit moment drie keer groter dan in het begin en daar hoort expansie op alle vlakken bij. We hebben de industrie de afgelopen jaren ongelooflijk zien groeien, alleen al als je het hebt over sociale media en e-commerce. Door het nieuwe digitale tijdperk hebben ontwerpers hun bedrijfsmodellen drastisch moeten aanpassen natuurlijk. Van merken die tijdens livestreamshows hun see-now-buy-now-collecties aanbieden tot de meest traditionele modehuizen die nu nog steeds e-commerce aan het verkennen zijn. Ik hou van wat ik doe en kijk er naar uit om te zien waar de industrie de komende vijf jaar naartoe gaat - zolang er altijd een opwindend product en nieuw talent te ontdekken is, ben ik een gelukkig mens!'

Advertentie - Lees hieronder verder

Een waslijst aan grote verantwoordelijkheden. Van wie heb je het meeste geleerd tot nu toe?
'Ik denk niet echt meteen aan iemand als persoon. Maar mijn tijd in Hong Kong als een jonge inkoper was onvergetelijk. Ik raad iedereen aan om internationale ervaring op te doen om zo een ​​andere markt en manier van werken beter te begrijpen.'

'Sies Marjan is een van de meest opwindende hedendaagse merken in ons portfolio'

Mode en duurzaamheid zijn twee woorden die nog steeds niet altijd bij elkaar passen. Heb je de verschuiving gezien van klanten die vragen naar meer duurzame merken?
'We hebben zeker een verandering gezien in de branche en een focus op meer duurzaamheid binnen de mode. We hebben sinds vorig jaar onder andere Nanushka aan ons portfolio mogen toevoegen. Zij hebben ongelooflijk mooie stukken van veganistisch leer waarbij ze geen compromis sluiten. Een mooie aanvulling dus.'

Je wordt vaak in Nederlandse merken gespot. Welke ontwerpers steken er met kop en schouders bovenuit?
'Sies Marjan is een van de meest opwindende hedendaagse merken in ons portfolio, met stijlen die consistent uitverkocht zijn. Ik werd overweldigd door hun Lente/Zomer 2019-show in New York. Hun collectie was prachtig en ik zal nooit hun uitzonderlijke casting van modellen vergeten. Voor het nieuwe seizoen zijn hun metallic jasjes en shearling items een groot succes. Wandler is ook van start gegaan als een van onze meest succesvolle tassenmerken bij ons; we kunnen de Hortensia-tas bijvoorbeeld niet op voorraad houden. Ze hebben de simplistische en chique Nederlandse esthetiek gecombineerd met Italiaans vakmanschap. Zeker één van favorieten van onze fashion-forward shoppers. Daarnaast volgen we de collecties van Peet Dullaert al een lange tijd en we zijn dus dolenthousiast om het merk dit seizoen aan te bieden. De ontwerpen van Peet hebben een unieke eigentijdse silhouetten. Ik houd van de organisch gevormde parels in de grote goudkleurige formaties. Ook Lola Hats van de in Nederland geboren Lola Ehrlich, ook bekend als de meest Instagrammable hoed [naast Jacquemus Bomba-hoed, red.] is nu bij ons te koop. Toen ik haar hoeden zag, wist ik dat dit items waren naar waar onze klanten zoek zijn voor hun vakantieperiode.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Zijn er merken die we in de gaten moeten houden dit jaar?
'Dat is een makkelijke; Brock Collection, Khaite, Rotate, By Far, Marine Serre en Alyx.'

Wat voor gevoel wil je eigenlijk teweegbrengen met je werk?
'Ik wil dat vrouwen zich sterk voelen. De setjes die we bijvoorbeeld samenstellen zijn speciaal op maat gemaakt voor hen, gebaseerd op onze kennis van hun aankopen als My Theresa-vrouw.'

Daar krijg ik spontaan een glimlach van op mijn gezicht. Wat heeft jou de laatste tijd heel gelukkig gemaakt?
'Ik was twee weken thuis en het was de eerste keer in een lange tijd dat ik niet hoefde te reizen en wat tijd met mijn familie kon doorbrengen. Én ik kon rustig koken, iets wat ik heel graag doe maar nooit de tijd voor heb.'

Heerlijk toch! Wat is een echt ontspanningsmoment voor jou?
'Een lange vakantie naar het zuiden van Italië, naar Puglia bijvoorbeeld. Of een massage na een zware dag en een Aperol-spritz na een topdag.'

Jouw stijl is, laat ons zeggen; comfortabel chic, klopt dat?
'Omdat ik zoveel onderweg ben, is comfortabel reizen echt belangrijk. Ik zoek altijd naar statement pieces die voor zichzelf spreken. Ofwel een midi-jurk die kan worden gedragen met een oversized jas en laarzen, of op maat gemaakte shorts en een blazer met sneakers. Ik denk dat mijn stijl over het algemeen vrij sportief en relaxt is, en ik meng graag vrouwelijke stukken in een androgyne stijl.'

Advertentie - Lees hieronder verder

Ik ga je zowaar het onmogelijke vragen. Stel dat je nog maar één merk mag dragen voor de rest van je leven? Shoot!
'Het is onwaarschijnlijk moeilijk om er één te kiezen, maar over het algemeen ben ik dol op Miuccia Prada, Raf Simons, Phoebe Philo en John Galliano, allemaal vanwege hun verschillende esthetiek.'

In wat voor soort look voel je je 100% jezelf?
'Trends spelen, zoals je al dacht, een grote rol spelen in het samenstellen van mijn garderobe. Maar ik kies nog steeds dezelfde go-to-stijl die voor mij tijdloos is. Een Loewe-tas of een paar Balenciaga-pumps, het hoeft niet dé kleur ​​van het seizoen of het nieuwste silhouet te zijn.'

'Wees optimistisch over elke taak die je wordt gegeven in het begin van je carrière'

Niet geheel onverwacht, maar je hebt een op z'n minst gezegd een dure smaak. Wat is je duurste aankoop ooit?
'Mijn appartement in Londen! Maar specifiek voor mode, de Balenciaga-Ville Bag.'

Wat is je advies voor iemand die een carrière als de jouwe wel ziet zitten?
'Je moet gepassioneerd zijn, bereid zijn om lange dagen te maken en constant onderweg te zijn. Er zijn veel voordelen aan deze job, maar je komt er alleen met hard werken, vastberadenheid en focus. In het begin leer je het meest van de mensen om je heen. Wees dus positief en optimistisch over elke taak die je wordt gegeven. Leer het te appreciëren.'

Onze lezers ademen mode. Maar wat draag je nu het best naar je eerste gesprek voor die ene modejob?
'Draag altijd iets waar je je prettig in voelt, vooral in een onbekende (en mogelijk zenuwslopende!) situatie. Ik denk dat ik zou kiezen voor een Balenciaga-jurk en pumps met een blazer, of zelfs een jeans en een Prada-blouse met een paar pumps.'

Advertentie - Lees hieronder verder

We herkennen je het snelst door je rode lippen en perfecte getrimde lob. Wat zijn zo nog jouw beautygeheimen?
'Mijn Refa-gezichtsroller; het werkt serieus. Ik gebruik het elke ochtend voordat ik mijn make-up aanbreng. Het maakt me ook meteen wakker. Ik heb een hypergevoelige huid, dus ik gebruik veel Environ-producten en ik ben ook dol op Glossiers Boy Brow-product en cleanser. Een keer per week neem ik de tijd om mezelf wat meer te verwennen en dan kies ik voor het gezichtsmasker van Sulwhasoo én je zal geen andere parfum bij mij ruiken dan Byredo's No Man's Land.'

Je reist het hele jaar door. Hoe maak je het jezelf het meest comfortabel?
'Ik probeer zoveel mogelijk op vluchten te slapen en deel mijn vrije tijd zorgvuldig in. Of dat nu met mijn man aan de telefoon is of helemaal ondergedompeld in een bad in mijn hotel. Ik loop de meeste dagen tussen afspraken in terug naar mijn hotel waar ik me het zo comfortabel maak in sweatshirts en kasjmiersokken.'

Waar kijk je naar uit dit jaar?
'Mijn plannen voor het inrichten van mijn appartement, en het vinden van het volgende 'it' item voor het komende seizoen.'