Dutch design in Parijs: Viktor & Rolf in gesprek met Vogue's editor in chief Rinke Tjepkema

Ontdek de inspiratie achter de gloednieuwe Couture Herfst 2019-collectie van het Nederlandse designer duo.

Voor dat Viktor & Rolf in de jaren negentig hun eigen modehuis oprichtte, was Nederland nooit zo succesvol op modegebied. Het Nederlandse modehuis staat al jarenlang aan de top en is niet meer weg te denken uit de huidige modewereld. In Vogue's gloednieuwe novembernummer, dat in het teken staat van Dutch Design, tonen we het beste wat ons land op dit moment te bieden heeft aan designtalent. Speciaal voor dit issue interviewde Vogue's hoofdredacteur Rinke Tjepkema het Nederlandse designer-duo Viktor Horsting and Rolf Snoeren in Parijs, vlak voor de aanvang van hun show. Neem een kijkje achter de schermen en ontdek de inspiratie achter de nieuwe duurzame Couture Herfst 2019-collectie.

Spirituele glamour

Het uitgangspunt van de collectie is "spirituele glamour", vertelt Rolf. 'Het gaat natuurlijk vreselijk met het milieu, maar we dachten; je kan iets doen. Je kan actie ondernemen. Daar gaat deze collectie over'. Het duo raakte geïnspireerd door de Nederlandse textielkunstenares Claudy Jongstra. Zij produceert haar eigen duurzame wol die ze vervolgens op natuurlijke wijze verft. 'Wat zij doet, dat inspireert ons echt', vertelt Viktor. Jongstra produceerde veel van de stoffen die gebruikt werden in de Couture Herfst 2019 collectie van het Nederlandse modehuis.

Mystieke natuur

In de video zien we hoe vlak voor aanvang van de show nog de laatste details worden afgewerkt om alle looks perfect de catwalk op te sturen. De opvallende silhouetten gingen gepaard met uitbundige haar- en make-up keuzes. Zo vertelt Rolf: 'voor de make-up wilden we een gevoel van bijna iets heidens, het mystieke van de natuur. En dan denk je niet aan heel keurig gekamd haar,' vertelt de ontwerper. Neem een kijkje achter de schermen en ontdek meer over hoe de nieuwe Viktor & Rolf-collectie tot stand kwam.

Vogue's Dutch Design Issue met Bella Hadid op de cover is nu in de winkel verkrijgbaar en hier online te bestellen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews