In gesprek met Nederlandse ontwerper Elza Wandler over haar succesvolle merk Wandler: 'Ik ga voor table value, met een tas wil je pronken'

De ontwerper spreekt met Vogue over het ontstaan van haar gelijknamige merk Wandler.

image
Petrovsky & Ramone

In amper een jaar tijd waren haar luxe tassen in knalkleuren een wereldwijde modehit, waarop een schoenenlijn volgde. Elza Wandler beseft het succes nauwelijks: ‘Bij de lancering van onze collectie bij Bergdorf Goodman heb ik buiten even staan huilen.’

Hoe ben je begonnen?
‘Wandler heeft eigenlijk altijd in mij geleefd. Ik wist al sinds mijn kinderjaren dat ik een bedrijf zou starten, maar eerst wilde ik ervaring opdoen. Als je iets onder eigen naam neerzet, vind ik dat het ook meteen raak moet zijn. In 2017 voelde ik: dit is mijn moment. Alle puzzelstukjes vielen op hun plek: ik ontmoette de juiste mensen op het juiste moment. Alsof het universum me een zetje gaf. Van (zakelijk partner) Bart, die nu als een broer voor me is, en inkoper Tiffany Hsu van MyTheresa tot influencer Linda Tol die mij allemaal vanaf dag één hebben gesteund. Het begon met de Hortensia-tas in trapezevorm. Zo spannend hoe die zou worden ontvangen. Toentertijd waren alle designertassen namelijk vierkant en ik bracht iets wat daar bijna haaks op stond en ook nog eens in een knallend kleurenspectrum. In appelgroen, felroze of combinaties hiervan. Inkoper Nathalie Kingham van Matches- Fashion zei meteen: “Dit wordt dé nieuwe tas!”’

image
Wandler

De meest opvallende reacties tot nu toe?
‘Zeker vijf vrouwen met een Hortensia-mini in roze, die zwanger bleken van een meisje, zeiden me: “Deze gaat naar mijn dochter- tje.” Zijzelf stapten vervolgens over op maatje medium. Op Instagram zie ik dan kindjes van drie, vier jaar met die tas. Een beetje van de zotte, dat snap ik ook wel. Het is apart, zeker voor Nederlandse begrippen. Maar toch: on-Nederlands leuk!’

Vind je dat je esthetiek ook iets Nederlands heeft?
‘Niet per definitie, maar wie weet onbewust. Ik hou enorm van elegantie, een bepaalde zachtheid. Maar tegelijkertijd van duidelijk herkenbare vormen, sterke silhouetten. Voor mij zit de uitdaging in een product dat vrouwelijk en eigenzinnig is, maar ook gestructureerd. Verder denk ik aan table value. Met een designertas wil je pronken als je uit eten gaat, hem mooi uitstallen op tafel, ervan genieten.’

image
Wandler

Waar komt je stijlgevoel vandaan?
‘Ik zou het niet weten, want mijn ouders zijn totaal niet modisch, mijn vader is zelfs kleurenblind (lacht). Ik vind het wel belangrijk dat onze ontwerpen praktisch zijn. Misschien is dat iets typisch Nederlands? Ik ben dol op hakken, maar moet er ook op kunnen lopen. Tiffany (Hsu) loopt letterlijk alleen maar op onze Isa- sandalen. “Ze zitten zo lekker,” zegt ze dan.’

Wat is het geheim achter je succes?
‘Ik voel van binnenuit een enorme drive. Die zit er gewoon, dat is niet iets wat je kunt maken. Vanbuiten lijkt het trouwens een groot succes, maar ik loop iedere week weer tegen een nieuwe uitdaging aan. Ik ben superperfectionistisch. Het voelt alsof ik sinds het begin non-stop aan het skydiven ben. Met aan de lopende band hoogte- en dieptepunten.’

image
Wandler

Je memorabelste hoogtepunten?
‘Zo veel! Drie maanden geleden waren Bart en ik bij de exclusieve lancering van onze schoenen bij Bergdorf Goodman, met ook nog eens een hele Wandler-etalage op 5th Avenue dat heel speciaal is. Toen hebben we buiten wel even staan huilen. Daarnaast dragen steeds meer celebrity’s onze items, zoals afgelopen zomer Gigi en Bella Hadid. We hebben aanvragen van Beyoncé, Kendall Jenner, en ... fingers crossed, Céline Dion. Dat had ik twee jaar geleden nooit kunnen bedenken. We zijn begonnen met een showroom van 25 vierkante meter met wat blokken met tassen erop, nu is dat 125 vierkante meter en werkt er een team van 18 man sterk. Dat is ook een highlight: ons team is één grote vrienden-familiekring. Iedereen werkt keihard mee aan het bedrijf.’

image
Wandler

Wat zijn je toekomstdromen?
‘Wandler neerzetten als een luxury household name. Voorbij hypes en trends. Verder moet alles wat we doen binnen de langetermijn- visie passen: met liefde en aandacht onze esthetiek en kwaliteit voortzetten. Sustainable growth, daar draait het om.’

Vogue's novembernummer met Bella Hadid op de cover ligt nu in de winkels en is hier online te bestellen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews