Hoe de ontwerpen van Sophie Hardeman in no time door Rihanna en Beyoncé werden gedragen

Ontwerper Sophie Hardeman (29) wil jeans weer op de kaart zetten als symbool van vrijheid. Dat lukt aardig: haar genderless denim wordt gedragen door Rihanna, Beyoncé en Lil’ Nas. 'Mode is voor mij een combinatie tussen versieren en verzet.'

Beeld van ontwerper Sophie Hardeman, wiens ontwerpen door veel celebrities worden gedragen.
Sophie Hardeman

Sommige celebrities die een ontwerp van Sophie Hardeman (29) dragen, zijn helemaal niet zo aardig, vertelt ze aan de telefoon. 'Al heeft dat ook met identificatie te maken. Als een beroemdheid zich bijvoorbeeld inzet voor de LGHBT-community, of een mening heeft over het milieu, óf keiharde rockmuziek maakt waar ik van houd, ben ik automatisch enthousiaster.'

De Arnhemse ontwerper, die in 2015 afstudeerde met haar Out of the Blue-collectie aan de Rietveld Academie, werd in 2018 in de Forbes 30 Under 30-lijst opgenomen. Niet dat haar carrière daarvoor niet als een speer ging, overigens. De Amerikaanse Vogue riep haar in oktober 2016 al uit tot 'een van de nieuwe denimdesigners die je moet kennen' en schreef daarover: 'Ze tovert doodgewoon denim om in een onconventionele jeans. Haar ontwerpen zijn uniseks, waardoor maat opeens niet meer belangrijk is: je kiest gewoon de broek die het coolst staat. Is dat geen opluchting?'.

Nu haar eerste show te New York Fashion Week vier jaar achter haar ligt – en ze recent weer een nieuwe spraakmakende presentatie tijdens de modeweek organiseerde –, spreekt Vogue de designer over haar toekomstplannen, celebrity-aanhang en de kracht van denim.

Hoe is jouw liefde voor mode begonnen?

'Ik had al heel vroeg door dat je via kleding mensen kan bereiken. Het is voor mij een manier om bij een bepaalde groep te horen of je juist af te zetten. Mode maakt ook veel gevoel los. Toen ik jong was woonde ik een tijdje in Amerika met mijn familie; destijds moest ik een schooluniform aan. Dat vond ik verschrikkelijk, vooral omdat het een jurk was. Mijn eerste ontwerp was dan ook een t-shirt vol met knopen, die ik zelf aan het kledingstuk naaide. Ik bleef overal achter haken, erg onhandig.'

Uiteindelijk koos je voor de Rietveld Academie.

'Klopt, al wist ik nog niet direct dat ik de modekant op wilde, tot ik merkte dat ik vooral allerlei dingen rondom het lichaam maakte. Dat begon heel abstract, er was veel ruimte om vrijuit dingen te maken. Toen ik in 2015 afstudeerde had ik wél een duidelijke visie: genderless denim maken en juist een 'normaal' kledingstuk zodanig ombuigen, dat je er een antibeweging mee opzet. Ik had nog niet het gevoel dat mijn afstudeercollectie 'af' was, waarna ik in 2016 een vervolgcollectie maakte. Die presenteerde ik in een Amsterdamse snackbar met een feest.'

'Greta Thunberg in een duurzame spijkerbroek lijkt me wel wat'

Daarna ging het hard, toch?

'De vervolgcollectie werd op Instagram ontdekt door het New Yorkse VFILES, een berucht modecollectief dat onder meer jong talent scout. Daarna werd ik meteen uitgenodigd voor het programma van New York Fashion Week, waardoor ik daar in 2016 mocht showen. Zo is het van nature van start gegaan. Een week na de eerste show droeg Rihanna mijn broek en had Beyoncé een trui gekocht. Veel winkels begonnen me te benaderen en nu, vier jaar later, ben ik daar nog mee bezig.'

Celebrities die in jouw ontwerpen lopen: hoe voelt dat?

'Heel surrealistisch, omdat het mensen zijn die je dagelijks op je televisie of computerscherm ziet. Ik maak iets met bloed, zweet en tranen, dus het blijft gek als zij het dragen. Steeds vaker word ik persoonlijk benaderd door sterren, dat is erg cool. Het afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld een paar dingen gemaakt voor Lil' Nas X, wie echt een icoon voor mij is. Hij is superjong en publiekelijk uit de kast gekomen, waarna hij veel shit over zich heen heeft gekregen. Toch doet hij zijn eigen ding. Al ben ik trouwens niet van elke celebrity even goed op de hoogte: zo ontmoette ik Kylie Jenner, maar had ik – ongemakkelijk genoeg – geen idee wie ze was.'

Wie zou je nog willen kleden?

'Greta Thunberg in een duurzame spijkerbroek lijkt me wel wat, of juist Arnold Schwarzenegger. Dat is het fijne aan Hardeman: we zijn genderless, dus voor iedereen. Ieder mens kan zich identificeren met een spijkerbroek, maar die van mij zijn compleet gedeconstrueerd. Ik wil mensen daarmee laten nadenken over 'normaal' zijn. We leren allemaal dat gewoontjes the way to go is, maar het is vaak ook een beperking.'

Niet 'normaal' zijn kan wel kritiek opleveren: je krijgt af en toe negatieve reacties op je ontwerpen.

'Sommige mensen vinden mijn ontwerpen inderdaad lelijk of te sexy, maar daar doe ik het juíst voor. Mode forceert mensen om er op een bepaalde manier uit te zien, omdat dat evenredig staat aan een succesvol beeld. De industrie is kapitalistisch, want je koopt praktisch een identiteit. Als je een Rolex hebt ben je een succesvol zakenman, met een specifiek soort schoen word je hip gevonden. Veel mensen wordt daarmee aangepraat dat ze er op een bepaalde manier uit moeten zien om gelukkig te zijn. Mijn ontwerpen zijn een tegengeluid.'

Lil Nas X in een ontwerp van Sophie Hardeman, bij het 10th Annual ONE Musicfest. 
Lil Nas X in een ontwerp van Hardeman.
Paras Griffin

Is het niet moeilijk om te blijven vernieuwen als je alleen met denim werkt?

'Nee, want het product blijft interessant. Al zo lang als het bestaat is het een vorm van rebellie: eerst droegen de mijnwerkers het, toen de punkrockers, vervolgens vrouwen, uiteindelijk zakenmannen. Ik wil weer een revolutie geven aan jeans als symbool van vrijheid. Op het moment is vooral de vraag: hoe kan ik de productie zo duurzaam mogelijk maken?'

Wat brengt de toekomst?

'Het lijkt me heel leuk om ook andere dingen te maken onder de naam HARDEMAN. Een besteklijn, of eigen bier, vegetarische knakworsten, beddengoed. Een soort Hema, maar dan à la Sophie.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews