Van influencer tot business woman: in gesprek met Negin Mirsalehi over de sleutel tot persoonlijk en zakelijk succes

Vogue spreekt met de Nederlandse influencer over haar drukke bestaan en succesvolle bedrijf Gisou.

negin-mirsalehi-interview-gisou-influencer
Edward BerthelotGetty Images

Negin Mirsalehi (31) staat bekend als de meest succesvolle Nederlandse influencer met een volgersaantal van maar liefst bijna zes miljoen. Sinds ze acht jaar geleden begon met haar carrière als influencer is er veel veranderd. Ondertussen runt Negin haar persoonlijke platform dat zich vooral focust op Instagram en Youtube en lanceerde ze in 2015 Gisou, een natuurlijke haarverzorgingslijn op basis van honing. Al snel groeide het haarmerk uit tot een succesvol bedrijf waarbij ze inmiddels ruim dertig mensen in dienst heeft. Hoe ziet het leven van een van de bekendste influencers eruit en hoe run je twee immens succesvolle bedrijven? Vogue spreekt met Negin om uit te vinden wat voor haar de sleutel tot persoonlijk en zakelijk succes is.

Van influencer tot business woman

Tijdens haar studie Bedrijfskunde had Negin in eerste instantie nog geen doel voor ogen. Toch is het niet verrassend dat de 31-jarige Amsterdamse een groot mode- en beauty imperium heeft uitgebouwd onder haar naam. 'Ik wist nooit welke baan ik wilde en wat ik daadwerkelijk wilde doen. Wel had ik altijd al affiniteit met de zakelijke kant van dingen', vertelt Negin. 'Toen ik begon met het creëren van mijn eigen platform op Instagram was dat iets waar ik goed over nadacht en me in verdiepte.'

'Tot voor kort onderhandelde ik altijd alle werkovereenkomsten en deals voor mijn platform zelf'

'Tot voor kort onderhandelde ik altijd alle werkovereenkomsten en deals voor mijn platform zelf.' Door de combinatie van verschillende zakelijke en creatieve aspecten komt de oprichting van Gisou ruim vier jaar geleden niet als een verrassing. 'Het product is mijn passie en aan de andere kant vind ik het zakelijke aspect interessant. Dat houdt het heel verfrissend.'

image
Negin Mirsalehi

Twee werelden

Na een aantal jaar veranderde de wereld van online influencing. Waar influencers zich eerst focusten op enkel één specifieke categorie, zijn thema's nu verweven met elkaar en wordt de inhoud persoonlijker. Voor Negin was dit de fase waarin het idee voor Gisou begon te groeien. 'Het concept van Gisou lag eigenlijk voor de hand, maar het heeft lang geduurd voordat ik dat inzag. Mijn vader is imker en mijn moeder kapster. Zij knipt mijn haar en gebruikte altijd al mijn vaders honing in haar producten. Op een gegeven moment deelde ik een foto van mijn vader in zijn bijentuin in Almere. Daar kreeg ik ongelofelijk veel positieve reacties op, naast de gebruikelijke comments en vragen over mijn haar. Toen heb ik die twee werelden gecombineerd en is Gisou geboren.'

image
Negin Mirsalehi

Andere kant van het glamoureuze influencer-leven

Op dit moment runt Negin zowel haar eigen platform als Gisou. En dat blijft voorlopig ook zo. 'Het combineren van deze twee bedrijven lukt, maar het is zeker niet makkelijk. In eerste instantie dacht ik dat ik me meer zou gaan focussen op Gisou en zou stoppen met Instagram. Nu weet ik niet of ik dat zou willen en zou kunnen, simpelweg omdat ik het nog graag doe.'

image
Gisou

Toch is het influencer-leven niet altijd zo glamorous als het lijkt, vertelt Negin: 'Ik geniet binnen het platform “Negin” ontzettend van het directe contact met mensen online en het engagement dat daaruit voortkomt. Maar naarmate ik ouder word, geniet ik minder van events waar smalltalk met anderen mensen vereist is. Tijdens Fashion Week had ik vaak events waar je urenlang naast iemand zit met wie je niks te bespreken hebt. Als ik daaraan terugdenk krijg ik spontaan buikpijn. Nu zit ik in de luxepositie dat het niet meer hoeft en ik mijn eigen keuze makkelijker kan maken. Een van mijn favoriete momenten van de dag is wanneer Maurits en ik ’s avonds gaan wandelen met Mosey, of samen thuis zijn met vrienden of familie.'

image
Negin met Mosey
Negin Mirsalehi

Een dag in het leven van Negin

Hoe ziet het leven van een van de grootste influencers eruit? 'Mijn dagen zijn onwijs wisselend en het grootste verschil is er tussen Nederland en het buitenland. Wanneer ik thuis in Amsterdam ben heb ik een gestructureerd leven en een ‘normale’ dag zoals ieder ander. Ik sta op, wandel vaak met Mosey en zit overdag op het Gisou-kantoor en regel wat zaken voor mijn eigen platform. ‘s Avonds ben ik met familie of vrienden of ga ik sporten. Wanneer ik echter in het buitenland ben, is het één grote chaos. Je werkt wanneer het moet, al is dat ’s avonds, ’s ochtends of ‘s nachts. Er zit totaal geen routine in, terwijl ik dat juist heel prettig vind.'

image
Gisou

Succes door persoonlijkheid

Negin is uitgegroeid tot een buitengewoon succesvolle ondernemer, hoewel haar vader daar in eerste instantie een hard hoofd in had. Maar wat had hij ongelijk: 'mijn vader had pas later door dat het bedrijf echt iets kon worden, zowel mijn eigen pagina als Gisou. Hij zei tegen mijn vriend Maurits dat hij zich geen zorgen moest maken en het wel goed zou komen, dat dit slechts een fase was waarin ik veel wilde shoppen. Nu is hij natuurlijk heel trots en vind hij het bijzonder dat we het verhaal van de bijen delen in ons bedrijf.'

'Er zit totaal geen routine in het leven van een influencer terwijl ik dat juist heel prettig vind'

Ondertussen wordt voor Negin duidelijk dat naast financiële voorspoed, haar succes vooral wordt gemeten met de mate van trotsheid. 'Hoewel je vroeger succes sneller zou meten met geld, gaat het er voor mij nu om wat ik kan creëren. Zo dacht ik eerder nog wel eens om Gisou te verkopen en vervolgens te stoppen met werken. Maar ondertussen kan ik me dan niet meer voorstellen. Ik ben het meest trots op Gisou, vooral omdat het zo'n persoonlijk project is. Het heeft met mijn familie te maken, met mijn afkomst. Hoe cliché het ook klinkt is dit mijn passie omdat ik mijn eigen verhaal kan vertellen.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews