Margot Robbie bracht een eerbetoon aan Claudia Schiffer in vintage Chanel couture tijdens de Oscars

Margot Robbie's stylist Kate Young vertelt aan Vogue waarom het dragen van een vintage jurk bijzonder belangrijk is in 2020.

Margot Robbie droeg vintage Chanel naar Oscars 2020
Greg Williams

De voor een Oscar-genomineerde actrice Margot Robbie en haar Hollywood power stylist Kate Young wisten maanden geleden al dat de jurk die ze zou dragen op de rode loper van de 92e Academy Awards vintage zou zijn. En dat kon maar één ding betekenen: Chanel couture.

'We ontdekten een couture-jurk uit de jaren negentig in de archieven van Chanel afgelopen december,' vertelt Kate aan Vogue. 'De jurk heeft veel weg van het korte jurkje dat Claudia Schiffer droeg tijdens Karl Lagerfelds Lente/Zomer 1994 couture show. Maar de jurk was speciaal gemaakt voor een klant – echt uniek dus. De jurk voelde heel Margot, heel cool.'

Vintage jurken tijdens de Oscars

De keuze voor vintage van Margot Robbie tijdens de Oscars 2020 is niet de eerste keer dat een Hollywood-actrice een tweedehands jurk droeg. Zo droeg Julia Roberts in 2001 een Valentino-jurk uit de Herfst/Winter 1992 collectie. Stylist Kate Young was ook het brein achter de Lente/Zomer 1954 couture-jurk van Dior, die Natalie Portman droeg naar de awardshow in 2012. Aan de betekenis van zo'n spraakmakende vintage jurk bij de awardceremonie van dit jaar wordt een extra laag toegevoegd.

Claudia Schiffer in Chanel 1994 door Karl Lagerfeld
GERARD JULIEN

'Filmmaker Andrew Morgans documentaire The True Cost uit 2015 – samen met ieder artikel dat is geschreven over het modesysteem – heeft de manier waarop we over kleding nadenken veranderd,' legt stylist Kate uit. 'Ik verzamel zelf vintage stukken, dus ik word er enthousiast van wanneer iets nieuw aanvoelt als het juist oud is. Daarbij ben ik op dit moment ook helemaal verliefd op de jaren negentig.'

De jurk zelf linkt aan de persoonlijke modegeschiedenis van de eigenaar, en geeft daarnaast een kijkje in de archieven van Chanel. 'We weten voor wie de jurk oorspronkelijk gemaakt is, want Chanel houdt hiervoor handgeschreven boeken bij,' vervolgt Kate. 'Toen ik de jurk uit de couture archieven meenam voor Margot, moesten we ook in het boek schrijven door wie de jurk gedragen wordt. Ik vind dat zo cool. Het benadrukt dat kleding die écht speciaal is zo'n lang en romantisch leven hebben.'

Margot Robbie in vintage Chanel jurk voor Oscars 2020 door Greg Williams
Greg Williams

De bijna heilige archieven die worden bijgehouden door modehuizen zorgen soms voor real-life ontmoetingen, ontdekten de stylist en Natalie Portman toen ze de kleindochter van de oorspronkelijke eigenaar van de Dior couture-jurk toevallig tegenkwamen in Parijs. 'Ze kwam naar ons toe en zei, "Je hebt de jurk die mijn grootmoeder naar haar debutantenbal droeg aangehad naar de Oscars!"'

De details van de jurk

De vintage Chanel couturelook van Margot Robbie komt niet tekort aan drama of jaren negentig nostalgie. 'Het is een strapless chiffon bustierjurk in midnight blue, met een uitlopende rok en sierlijke mouwen (compleet met Chanel-strikken) van chiffon,' vertelt Kate. Het meest adembenemende detail van de jurk is de bustier. 'Er zit een juweel op de jurk – een ronde lapis, met goud en parels. Dat is het aandachtspunt van de look, wat betekent dat we niet veel sierraden hebben toegevoegd.' Maar wie goed kijkt, ziet een van de grootste accessoiretrends terug in Margots look: 'Margot had een fantastische gouden parelring van Chanel om die ze combineerde met kleine parel oorbellen.'

Actrice Margot Robbie bij de Oscars 2020
Amy Sussman

'Parels werden altijd geassocieerd met bekrompen oudere vrouwen. Nu draagt al zo'n lange tijd niemand meer parels, waardoor ze wat frisser en moderner voelen dan diamanten,' legt Kate uit. Diamanten hebben nu [mogelijk] een ecoprobleem en kunnen een beetje opzichtig zijn. Op dit moment zijn er mensen in Hollywood die graag blingy zijn, maar er zijn ook een hoop mensen die liever wat meer ingetogen voor de dag komen – en parels passen daar perfect bij.'

Het accessoire dat je niet op de rode loper kon zien? Margots duizelingwekkende hakken. 'Ik houd er echt van – zolang je niet te veel van de schoen ziet – om een zo hoog mogelijke platform schoen te doen om meer hoogte te geven.'

Een dag in het leven van een Hollywood stylist

'Het is vrij rechttoe rechtaan voor mij dit jaar, omdat ik maar één klant heb die naar de Oscars gaat dit jaar. Dat is normaal niet zo,' vertelt Kate aan Vogue. 'Het voelt zo luxe! Toch voel ik altijd veel spanning voor zo'n event. Ik kon niet slapen en werd heel vroeg wakker.'

De stylist (wie naast Margot sterren als Selena Gomez en Michelle Williams kleedt) heeft op de dag van de Oscars een aantal vaste rituelen. 'Ik ontbijt meestal met mijn team waarna we samen naar Margots huis gaan zodat we om kwart voor twaalf kunnen beginnen. We bestellen lunch, want haar en make-up zijn heerlijk ontspannen.' De rest van de middag verloopt zo glamoureus als dat je je voorstelt. 'We drinken champagne en doen een mini-fotoshoot voordat Margot moet vertrekken.'

Margot Robbie in vintage Chanel couture voor Oscars 2020 door Greg Williams
Greg Williams

Als Margot onderweg is, zetten Kate en haar team de tv aan in afwachting van de arrivals op rode loper. 'Het is altijd leuk om de Oscars samen te kijken en over de looks te discussiëren.'

De einde van de ceremonie betekent tegelijkertijd het einde van een belastende zes weken voor alle betrokken bij het awardseizoen. 'De sfeer is altijd zo feestlijk bij de Oscars, omdat de ceremonie tevens het einde van het awardseizoen betekent. De haar- en make-upartiesten, de journalisten, de assistenten – we zien elkaar zes weken lang, maar daarna een tijdje niet meer. Dat is fijn, want we zijn allemaal aan vakantie toe. Maar er is ook weer een moment waarop je denkt: "Ik mis jullie!"'


Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews