Maak kennis met fotograaf Willy Vanderperre en kunstenaar Rinus Van de Velde

De twee Belgische creatievelingen sloegen de handen ineen voor Vogue's nieuwe aprilnummer mét unieke art cover.

Mica Argañaraz op de cover van Vogue april 2020, gemaakt door Willy Vanderperre en Rinus Van de Velde.
Willy Vanderperre, Vogue Nederland, april 2020

Vogue's nieuwe aprilnummer – ook wel het Art & Fashion Collector's Issue – staat volledig in het teken van vrijheid en zelfexpressie, inclusief unieke art cover met topmodel Mica Argañaraz. De cover werd gefotografeerd door Belgische modefotograaf Willy Vanderperre (49), waarna mede-Vlaming Rinus Van de Velde zijn kunstwerk 'Come with me Paula...' toevoegde. Maak kennis met de fotograaf en kunstenaar die Vogue's speciale aprilcover mogelijk maakten.

De man met de camera: meet Willy Vanderperre

Dat de cover van Vogue's aprilnummer is gefotografeerd door de Belgische fotograaf Willy Vanderperre is een langgekoesterde wens van Vogue-hoofdredacteur Rinke Tjepkema. ‘Hij is een van de meest onderscheidende modefotografen die er zijn. Zijn werk is al meer dan twintig jaar modern.’

En Rinke Tjepkema is bepaald niet de enige die dat vindt. Op het cv van Vanderperre (48) staan covers voor talloze buitenlandse edities van Vogue, maar ook LoveMagazine, i-D, AnOther magazine, W en Dazed. Ontwerpers als Raf Simons en Miuccia Prada boeken hem seizoen na seizoen voor hun campagnes.

Willy Vanderperre en Gigi Hadid tijdens een Prada-evenement.
Met Gigi Hadid
Jacopo M. RauleGetty Images
Willy Vanderperre en Naomi Campbell tijdens een expositie.
Met Naomi Campbell
David M. BenettGetty Images

Indrukwekkende carrière

De carrière van Willy Vanderperre begint in 1989 als hij van West-Vlaanderen naar Antwerpen verhuist om aan de modeopleiding van de kunstacademie te studeren, waar hij na een jaar overstapt naar de afdeling fotografie. Hij ontmoet er stylist Olivier Rizzo en make-up artist Peter Philips. Met z’n drieën beginnen ze beelden te creëren (het liefst thuis in hun eigen woonkamers) die uiteindelijk uitmonden in een tentoonstelling in Brussel. De foto’s worden opgepikt door i-D en V Magazine. Niet veel later wordt Vanderperre ook door tijdschriften als The Face en Arena Homme Plus gevraagd.

Ook Raf Simons leerde hij ook op de kunstacademie kennen. Sinds 1999 fotografeert hij vrijwel alle beelden voor Simons’ mannenlabel. En steeds wanneer de ontwerper aan het roer staat bij grote modehuizen gaat Vanderperre mee. Zo tekende hij al voor de campagnes van Jil Sander, Dior en Calvin Klein.

Calvin Klein-campagne, winter 2018.
Willy Vanderperre

De laatste jaren wordt zijn werk steeds breder. Hij regisseerde videoclips voor bands, bracht een boek uit met foto’s uit zijn Instagramfeed en maakte in 2016 een korte film over zijn jeugd in het desolate Frans-Belgische grensgebied: Naked Heartland. Voor wie zijn werk wil doorgronden is die film verplichte kost. Je begrijpt ineens waar de thema’s die in vrijwel al zijn werk terugkomen vandaan komen: jeugd, een gevoel van isolatie en een fascinatie voor popcultuur.

Kunstkluizenaar: in gesprek met Rinus Van de Velde

Waar Rinus Van de Velde (36) vroeger voornamelijk houtskooltekeningen maakte, stapt hij nu ’s ochtends zijn Antwerpse atelier binnen en ziet wel wat zich aandient. Begint hij aan een kleurpotloodtekening op klein formaat? Bouwt hij verder aan een levensgroot filmdecor? Of pakt hij de fotocamera? Alles kan en alles mag. De Belg beschouwt zijn werk als één groot verhaal, een fictieve autobiografie. Voor de buitenwereld heeft de ‘totaalkunstenaar’ – zo omschrijft zijn galeriehouder Tim Van Laere hem – nauwelijks interesse. Liever construeert hij een leven dat hij nooit heeft gehad. Het speelt zich helemaal af binnen de vier muren van zijn werkplaats. ‘Zo zet ik de realiteit naar mijn hand,’ aldus Van de Velde.

Kunstwerk van Rinus Van de Velde
Zelfportretten
Rinus Van de Velde
Kunstwerk van Rinus Van de Velde
Rinus Van de Velde

Lange rijen en wachtlijsten

Tim Van Laere Gallery verhuisde recent naar een vijf keer zo groot onderkomen. Geen overbodige luxe: op de vorige locatie zorgde elke tentoonstelling met nieuw werk van Van de Velde voor lange rijen en verkeersopstoppingen. Zijn tekeningen worden wereldwijd voor tienduizenden euro’s verkocht, er zijn wachtlijsten om een originele Van de Velde te bemachtigen.

Onder de fanatieke verzamelaars van zijn werk is een andere grote naam uit de Belgische kunstwereld: fotograaf Willy Vanderperre. Samen tekenden zij voor de cover van deze Vogue en de collages in Vanderperre's fotoshoot verderop in dit nummer. ‘Willy heeft mij eens gefotografeerd voor Vogue, zo hebben we elkaar leren kennen,’ vertelt Van de Velde, die sindsdien meerdere keren door Vanderperre werd geportretteerd, onder andere voor een campagne van Dior Homme. De bewondering is geheel wederzijds. ‘De eerste keer dat Willy me uitnodigde, was ik heel benieuwd hoe hij te werk ging. Ik dacht dat ik veel van hem kon leren. Het is heel straf hoe hij een portret kan transformeren door alleen te spelen met de belichting.’

Rinus Van de Velde in de campagne van Dior Homme.
Rinus in de campagne van Dior Homme, zomer 2016.
Dior

De foto’s die Van de Velde zelf maakt staan volledig in dienst van zijn tekeningen. ‘Zoals een traditionele schilder honderd schetsen maakt voordat hij aan zijn werk begint, zo maak ik een heel decor, plaats mezelf erin en trek daar een foto van. Fotografie is voor mij een hulpmiddel, nooit het eindproduct.’

Terug naar kleurpotlood

Lang beschouwde Van de Velde houtskool als het ‘ultieme medium van de tekenkunst’. De laatste jaren is hij zich aan het verbreden. Zo is hij teruggekeerd naar een jeugdliefde: kleine tekeningen in kleurpotlood. Inspiratie haalt Van de Velde onder meer uit het archief op zijn computer, een visuele databank met tienduizend beelden.

‘Dat gaat van filmstills en krantenfoto’s tot foto’s die ik met mijn iPhone neem. Daar kijk ik elke dag naar, vaak zonder iets te weten van de originele context. Op basis van die beelden maak ik een tekening, een nieuw hoofdstuk in mijn fictieve autobiografie.’ Terwijl hij tekent, denkt Van de Velde na over de tekst. Al zijn tekeningen bevatten onderschriften, want ‘zonder die quotes zouden de tekeningen losse beelden blijven’. Eind vorig jaar verscheen een boek met Van de Veldes schitterende kleurpotloodcreaties.

Lees het complete interview in het aprilnummer van Vogue Nederland, dat met een exclusieve art print van de cover komt, ligt vanaf donderdag 5 maart in de winkels en bestel je hier online.

BESTEL VOGUE'S APRILNUMMER HIER

Wist je dat je als abonnee Vogue digitaal leest via Tijdschrift.nl? Als abonnee koppel je je Vogue aan de Tijdschrift-app, waarmee je Vogue direct digitaal tot 3 maanden terug kan lezen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews