#StayatHomewithVogue: Vogue's Rinke Tjepkema in gesprek met Jefferson Osei van Daily Paper

We delen de hoogtepunten uit het interview en de prachtige nieuwe editorial van het merk.

jeffreson osei daily paper
Daniel J Ashes

Omdat in tijden van social distancing verbonden blijven met elkaar belangrijker is dan ooit tevoren, riep Vogue op donderdag 19 maart het gloednieuwe initiatief Stay at Home with Vogue in het leven. Via livesessies op het Instagram-account van Vogue kun je inspirerende gesprekken bijwonen van Vogue-friends op het gebied van mode, muziek, lifestyle, kunst en meer.

Op woensdag 27 mei sprak onze editor-in-chief Rinke Tjepkema voor #StayatHomewithVogue met Jefferson Osei, mede-oprichter van Daily Paper. Het werd een gesprek over veerkracht, de toekomst van de modeindustrie, en het belang van (letterlijke en figuurlijke) verbinding.

Veerkracht

Ze stonden op het punt om een gloednieuwe winkel in New York te openen op 1 april; de tickets voor vrienden en familie waren zelfs al geboekt. Maar toen ging de wereld in lockdown, en moest die opening voorlopig on hold. Dat was zeker even een domper, vertelde Jefferson aan Rinke, maar het team blijft positief: 'Het scheelt dat we een jong merk zijn met veel veerkracht, en de mogelijkheden om ons snel aan te passen.' Vanaf het begin heeft het Daily Paper een sterke online community opgebouwd – een following van jongeren die zich, inmiddels ver buiten alleen Nederland, onderdeel voelen van de wereld die Daily Paper schept. Iets waar ze in deze tijd, vertelt Jefferson, de vruchten van plukken: 'Toen de lockdown begon voelde het voor ons meteen logisch om dat gevoel van vroeger terug te brengen.'

Daily Paper

Daily Paper begon in 2012 namelijk als lifestyleblog, gestart door jeugdvrienden Hussein, Jefferson and Abderrahmane. Van een t-shirtlijn breidde het merk uit naar een volledige vrouwen- en mannencollectie. Inmiddels hebben ze twee winkels in Amsterdam, 180 verkooppunten in 29 landen, en een kantoor in de Houthavens met een team van zo'n 50 werknemers. Eerder openden ze pop-up stores in onder andere Berlijn, Londen, Rotterdam, Johannesburg en Accra. Dat het merk een flinke groei heeft doorgemaakt is zacht uitgedrukt. Een aantal mijlpalen? 'De dag dat we ons inschreven bij de Kamer van Koophandel, het voetbalveld dat we samen met Puma aanlegden in het Ghanese Accra, en de allereerste keer dat ik iemand buiten hun familie- en vriendenkring Daily Paper zag dragen,' aldus Jefferson.

Het artikel gaat verder onder deze video.

Zien: Vogue's Rinke Tjepkema in gesprek met modeontwerper Elza Wandler

Hervorming

Het is een spannende tijd voor de modeindustrie. Tijdens de huidige crisis verschenen er twee dringende oproepen van ontwerpers en andere professionals om het modesysteem te hervormen. De boodschap: minder shows, minder collecties, en een lager tempo. 'Ergens voelt het ironisch,' vertelde Jefferson. 'We werkten er als merk juist naartoe om on schedule te komen, omdat dat de enige manier was om bijvoorbeeld in Parijs op het officiële schema te komen.' Hoe dat schema er straks uit gaat zien is nog onzeker, maar Daily Paper is als merk comfortabel met het werken in drops los van de reguliere modekalender – zo hebben ze immers jarenlang gewerkt. Maar in de tussentijd zitten ze niet stil: afgelopen weken lanceerden ze hun nieuwe Lente/Zomer 2020 Resort-collectie en verschillende samenwerkingen (met onder andere collectief Muslim Sisterhood, daarover hieronder meer) en hielden ze een online archive sale. De Daily Paper-winkels in Amsterdam zijn inmiddels met gepaste maatregelen weer open.

DP x Muslim Sisterhood

'Daily Paper wil verschillende culturen op een moderne manier laten zien, om zo de vaak nog beperkte perceptie van die culturen te veranderen. We staan voor de jeugd en community, diversiteit zit ons DNA,' aldus Jefferson. De editorial die ze deze week uitbrachten samen met Muslim Sisterhood – een creatief collectief uit Londen dat inclusiever en diverser beeld van jonge moslimvrouwen laat zien – is daar een mooi voorbeeld van. In de shoot, gemaakt door Londense fotograaf en regisseur Rodrigo Inada, worden vier Britse moslim creatives geportretteerd in de nieuwe Lente/Zomer 2020 Resort-collectie. Met de samenwerking vierden ze samen het einde van de Ramadan en Eid al-Fitr. Muslim Sisterhood werd, net als Daily Paper, opgericht door drie creatieven: Zeinab Saleh, Sara Gulamali and Lamisa Khan. 'We voelden ons sterk verbonden met het verhaal van Muslim Sisterhood. Net als ons, zijn ze op een zoektocht om meer kennis over hun roots, cultuur en achter grond te verwerven, met als gemeenschappelijk doel om verhalen te vertellen uit de diverse en diepgewortelde diasporacultuur,' schrijft co-founder Hussein Suleiman.

Bekijk een deel van de Daily Paper x Muslim Sisterhood-editorial hieronder:

rodrigo inada x daily paper x muslim sisterhood
Rodrigo Inada

rodrigo inada x daily paper x muslim sisterhood
Rodrigo Inada
rodrigo inada x daily paper x muslim sisterhood
Rodrigo Inada
rodrigo inada x daily paper x muslim sisterhood
Rodrigo Inada
rodrigo inada x daily paper x muslim sisterhood
Rodrigo Inada

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews