De fine jewelry-industrie staat bekend om haar geïnstitutionaliseerde en traditionele werkwijze. Gaia Repossi, creative director van het Italiaanse juwelenhuis Repossi, weet echter zowel traditie als vernieuwing in haar ontwerpen te balanceren. In 2007 nam Gaia op 21-jarige leeftijd het roer over als creative director van Repossi, opgericht in de jaren '40 in Turijn door haar grootvader. Ze vond de traditionele normen van de juwelensector opnieuw uit en introduceerde nieuwe manieren voor het dragen van high-end sieraden. Gaia transformeerde het iconische juwelenhuis met een fris en modern perspectief en creëert juwelen die aanvoelen als een waardevolle ‘tweede huid’. Tijdens een Zoom-call interview ik Gaia vanuit het Repossi-atelier in Parijs over haar visie waarmee ze hedendaagse en tegelijk tijdloze ontwerpen creëert die de traditionele juwelenindustrie opschudden.

Moderniteit en traditie ineen

Repossi is een Italiaans familiebedrijf waarin het vakmanschap rondom het creëren van sieraden jarenlang werd overgedragen van vader op zoon, en uiteindelijk van vader op dochter. Gaia Repossi maakte haar eerste ontwerp voor het juwelenhuis op 19-jarige leeftijd, waarna haar vader Alberto Repossi het stokje aan haar overdroeg toen ze net 21 jaar werd. ‘In eerste instantie wilde ik helemaal niet werken in de juwelenindustrie omdat ik het té oppervlakkig vond, té klassiek en niet modern en fun genoeg. Ik kon me er totaal niet mee identificeren. Toen ben ik uiteindelijk toch terecht gekomen in het bedrijf, eerst via de creatieve communicatieafdeling omdat ik het imago en beeld dat het huis uitdroeg niks vond. Waar ik naar streefde was juist een beeld te creëren waar vrouwen zich mee identificeren. Die visie werd gelukkig goed ontvangen en sindsdien ben ik niet meer weg gegaan.’

repossi ring
Repossi - Michael Baumgarten
repossi ring
Repossi - Michael Baumgarten

Gaia Repossi’s ontwerpen worden sterk beïnvloed door moderne en hedendaagse beeldhouwkunst en architectuur, waarin ze zowel vernieuwing als traditie naast elkaar laat bestaan. Het is juist die specifieke combinatie van traditie en moderniteit die Repossi als merk definieert: ‘Ik kom uit een familie van juwelenontwerpers die altijd met een moderne visie te werk zijn gegaan. Mijn grootvader was al heel vernieuwend voor zijn tijd. Het waren de jaren ’40 in Italië en hij had een vooruitstrevende Art Deco-stijl in zijn creaties, terwijl Turijn juist nog heel bourgeois was in die tijd.

Mijn vader had precies hetzelfde, zijn ontwerpen waren in de jaren ’70 al in de stijl van de jaren ’80, bestaande uit vernieuwende vormen met veel volume. Ook ik heb dit naar een volgend niveau getild. De Japanse cultuur omschrijft heel goed wat mijn doel is met de sieraden die ik maak: veel aandacht voor het vakmanschap, de traditie en de kwaliteit, en tegelijk de uitdaging aangaan om dingen opnieuw uit te vinden en iets te creëren wat precies in deze tijd past maar tegelijk wel vooruitstrevend is.’

Authentiek concept

Het juwelenhuis heeft een lange geschiedenis met de high society, zoals vaak het geval is bij een groot en befaamd juwelenhuis. Lange tijd creëerde het label sieraden voor de koninklijke familie van Monaco, en waren de grootste beroemdheden als wijlen prinses Diana groot liefhebber van de creaties van het huis. Toch wist Gaia Repossi de traditionele juwelenindustrie ook populair te maken bij een jonger publiek, en werd het een favoriet juwelenhuis voor de meest stijlvolle mode-insiders en streetstyle sterren.

gaia repossi en lara oliveri
Lara Oliveri

‘Ik denk dat de simpliciteit van mijn ontwerpen mensen aanspreekt. Over het algemeen haal ik inspiratie uit beeld en objecten, maar bijvoorbeeld ook uit de geschiedenis van bepaalde stammen. Ik heb archeologie en antropologie gestudeerd na de kunstacademie, waardoor ik ook kijk naar de manier waarop sieraden worden dragen door de tijd heen. Zodra ik een idee heb verdiep ik me er volledig in zodat het zich kan ontwikkelen tot een authentiek concept. Het hebben van een goed concept is ontzettend belangrijk voor het kunnen creëren van een goed ontwerp. Het is naar mijn mening iets dat veel merken tegenwoordig missen.’

Het verlengde van iemands identiteit

Deze specifieke inspiratie van inheemse stammen was tevens het uitgangspunt van de collectie Berbere – afgeleid van de inheemse Berberstam uit Noord-Afrika. De sieraden werden een instant hit en zijn tot op de dag van vandaag een van de populairste ontwerpen van het juwelenhuis. ‘Sieraden dragen altijd een bepaalde identiteit met zich mee. Producten kunnen niet oppervlakkig zijn, ze komen altijd uit iets voort. Als je kijkt naar sieraden in de geschiedenis zijn ze een overblijfsel van oudere beschavingen. De sieraden herinneren ons eraan hoe hun leven eruitzag honderden jaren geleden. Mijn wens is om sieraden te maken die mensen kopen omdat ze ze daadwerkelijk mooi vinden. Ik wilde een manier creëren waarin de sieraden een verlengde worden van jezelf wanneer je ze draagt.’

'Vrouwen zijn onafhankelijker dan ooit, en daar moeten sieraden zich op aanpassen'

Van ear cuffs tot stacking-rings

Het was tevens binnen de Berbere-collectie dat enkele van Gaia’s meest populaire signature ontwerpen werden ontwikkeld, die ondertussen symbool staan voor het merk. ‘In deze collectie waren we opzoek naar een bijpassende oorbel, waarvan onze specifieke ear cuff het resultaat werd. Het was voor mij een goed excuus om niets te hoeven maken in de vorm van grote oorhangers, daar heb ik nooit van gehouden, maar de lijn van de kaak op een vernieuwende manier te verlengen.‘

repossi's ear cuff
David Sims
repossi ring
Michael Baumgarten

Ook creëerde Gaia in een daaropvolgende collectie genaamd Antifer de inmiddels befaamde stacking ring, waar de grootste sterren tot iedere stijlvolle streetstyle-ster mee wegloopt. ‘Bij dit ontwerp vernieuwde ik het populaire stacking-concept, waar meerdere ringen op elkaar worden gedragen. Ik besloot om in plaats van de gebruikelijke versie waar meerdere losse ringen worden gecombineerd, één ring te creëren met hetzelfde effect waarin meerdere lagen van tevoren zijn samengevoegd.’ Vooral de zwarte variant werd een grote hit. ‘Deze kleur, zwartgoud, is een zwarte coating over geelgoud wat gelijk een modern effect geeft op een sieraad.’

Nieuwe perspectieven door de lockdown

Het moge duidelijk zijn dat er veel tijd en onderzoek voorafgaat aan het creëren van een gegronde collectie, maar het meest werk blijft toch het ontwerpen van de daadwerkelijke sieraden, stelt Gaia. Hoe gaat een sieradenontwerpster die normaliter dagenlang met haar team samenzit om vernieuwende stijlen te creëren te werk tijdens een tijd van lockdown? ‘Ik vond de lockdown op creatief gebied een heel belangrijk moment. Je komt erachter dat het belangrijk is om je soms af te zonderen en na te denken. Ik werd me veel bewuster van alles om me heen door de rust die er opeens was. Met het design-team hebben we in deze periode juist heel goed samengewerkt, zonder enige afleiding. Het zorgde voor nieuwe perspectieven om een ​​nieuwe toekomst te heroverwegen, waarin efficiënter wordt gewerkt en ontwerpen kunnen worden gecreëerd die krachtig zijn en een betekenis hebben.’

gaia repossi en lara oliveri
Lara Oliveri

Een nieuwe moderne elegantie

‘Yves Saint Laurent zei ooit in een interview “Through time, never change your style,” dat ligt zeker ook ten grondslag aan mijn ontwerpen’, stelt Gaia . Hoewel haar eigenzinnige stijl niet snel zal veranderen, dienen de ontwerpen immer een mate van subtiliteit te bevatten. ‘De geschiedenis en tradities die je als merk met je meedraagt zijn belangrijk, maar de waarde die je uitdraagt moeten vooral gaan om het ontwerp en de moderniteit en de subtiliteit ervan.'

'Het concept vrouwelijkheid wordt heroverwogen, vrouwen zijn onafhankelijker dan ooit en daar moeten sieraden zich op aanpassen. Sieraden kunnen heel snel worden gezien als iets opzichtigs, maar een moderne vrouw hoeft niet met haar sieraden te pronken - dat past niet bij de moderne elegantie van nu. Daarom gebruiken we bijvoorbeeld veel roségoud dat eigenlijk bijna geheel het geelgoud in onze collecties heeft vervangen. Het zijn nog steeds dezelfde bijzondere ontwerpen, maar door de subtiele kleur die beter matcht met verschillende huidtinten voelt het daadwerkelijk aan als een tweede huid.’