Weinig ontwerpers kunnen zeggen dat ze vijf jaar na de lancering van hun label een wereldwijde fanbase hebben zoals het Zuid-Koreaanse merk We11done. Het modelabel werd opgericht door Jessica Jung en Dami Kwon, de koppen achter de coolste concept store van Seoul, Rare Market, met een vakkundig samengestelde selectie van internationale ontwerpers. Van Marine Serre en Martine Rose tot Alyx en Peter Do, we kunnen gerust zeggen dat het duo weet waar ze mee bezig zijn.

We11done's ongebruikelijke ontwerpen, die niet makkelijk te definiëren zijn (deels streetwear, deels maatwerk, met af en toe een feestjurk voor de goede orde), worden gedragen door beroemdheden als Yang Mi, Billie Eilish, Angelababy, Kylie Jenner, Justin Bieber en de koning van K-pop G-Dragon, die tevens de broer is van Kwon.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Jessica Jung over We11done

Na een succesvol catwalkdebuut eerder dit jaar in Parijs van We11done's Herfst/Winter 2020 collectie, kijken enthousiaste modefans en toegewijde kopers met spanning uit naar de presentatie van een nieuwe collectie in de Franse hoofdstad. Maar wat gebeurde er met de plannen van het label toen de pandemie toesloeg? Vogue sprak met Jung voorafgaand aan de virtuele Lente/Zomer 2021 presentatie van We11done op 13 juli tijdens Paris Men's Fashion Week om erachter te komen.

modellen gekleed in zuid koreaans label we11done op paris fashion week
Stefan Abrahams (Condé Nast)

Waarom hebben jullie We11done gelanceerd en wat is het verhaal achter de naam?

'Hoewel we nog steeds graag merken en collecties samenstellen voor onze winkel, konden we niet altijd precies vinden wat we zochten. We hadden kledingstukken in ons hoofd die we echt wilden dragen, maar die niet bestonden. Dus besloten we om ze zelf te maken. Voor de naam dachten we aan "Rare" van Rare Market en "Well Done", omdat het beide manieren zijn om een steak te bakken. We hebben het uiteindelijk We11done genoemd, omdat we toen in totaal elf teamleden hadden.'

Hoe gaan jullie te werk met herenkleding en dameskleding?

'Het is een heel natuurlijk proces. Bij het ontwerpen houden we altijd rekening met heren- en dameskleding. Er is veel samenspel tussen de twee, maar in wezen zijn we gefocust op het ontwerpen van wat we cool vinden en dat gaat over beide.'

Het artikel gaat verder onder de video.

Jullie label is verkrijgbaar op 's werelds beste e-commercesites, waaronder Net-a-Porter, Browns, Selfridges en Ssense. Met wie werken jullie nog meer samen?

'Het is een moeilijke tijd vanwege de pandemie, maar gelukkig lijken veel mensen ons werk leuk te vinden, dus kon het merk blijven groeien. Naast die grote sites hebben we samengewerkt met Maxfield in de Verenigde Staten, Saks Fifth Avenue, I.T in Hong Kong en SKP in China.'

Jullie toonden eerder dit jaar jullie debuutcollectie in Parijs. Hoe voelde dat?

'Toen we klein waren, was het altijd onze droom om op een dag in Parijs te showen. Dus toen we eenmaal konden showen, moest dat natuurlijk in Parijs. Het was een geweldig gevoel. We zijn een Koreaans merk, maar in plaats van alleen als dat te worden bestempeld, zorgde showen in Parijs ervoor dat we niet werden bevooroordeeld.'

modellen gekleed in zuid koreaans label we11done op paris fashion week
Stefan Abrahams (Condé Nast)

Het is jammer dat jullie de tweede collectie niet op de catwalk in Parijs kunnen showen. Hoe gaat het We11done-team hiermee om (en met de pandemie in het algemeen)?

'We vinden het niet jammer dat we onze collectie niet konden laten zien, maar wel dat we ons allemaal in deze oncontroleerbare situatie bevinden. Gelukkig gaat het goed met ons allemaal en zijn we hard aan het werk in Korea, waar de crisis goed is aangepakt. Zoals altijd richten we ons op het maken van een nieuwe collectie, maar ook denken we na over de verschillende manieren waarop we onze creaties kunnen delen. We nemen deze tijd om nieuwe ideeën te bedenken die we nog niet eerder hebben kunnen proberen.'

Kun je ons meer vertellen over de nieuwe Lente/Zomer 2021 collectie?

'In plaats van met specifieke referenties te werken, proberen we gewoon kleding te maken die we mooi vinden. Ons proces is vergelijkbaar met het maken van een sculptuur: we beginnen met een ruwe vorm of idee, en dan verfijnen we dat. Zo is de nieuwe collectie ook heel verfijnd. We wilden ons concentreren op het maken van silhouetten en snitten die je tijdens het reizen zou dragen. Dan hebben we het ook over 'denkbeeldig reizen' of reizen in je hoofd, terwijl we allemaal vastzitten op één plaats. Als je de patronen van ons breiwerk van dichterbij bekijkt, zie je de abstracte vorm van schelpdieren en koraal in de stof verwerkt. De vloeiende zijde, losse silhouetten en luchtige open breisels drukken het idee van reizen uit. We hebben ook een schelpachtig materiaal gebruikt voor de knopen.'

Het lookbook bevat Koreaanse topmodellen. Hoe heb je deze shoot georganiseerd tijdens de pandemie?

'Aangezien we momenteel niet de wereld rond kunnen reizen, bevinden alle Koreaanse topmodellen (die meestal in het buitenland werken) zich in Korea. Het was eigenlijk een goede gelegenheid om met enkele van de beste modellen te werken, zoals Sora Choi en Hyunji Shin. Op de set hebben we ons gericht op viruspreventie. Iedereen moest een mondkapje dragen en afstand bewaren. Korea was vanaf het begin erg goed met dit beleid, dus het was gemakkelijk voor ons om het uit te voeren.'

Zou je meer kunnen vertellen over de video en waar deze voor staat?

'Onze collectie heet "Een reis in de verbeelding". Een paradox, omdat we wegens Covid-19 nergens heen kunnen reizen. De achtergrond van elke scène toont een mix van echte en surrealistische afbeeldingen, met name landschappen. Beginnend in gangen en alledaagse ruimtes reizen de modellen naar de woestijn en springen in verschillende fantastische werelden, maar uiteindelijk keren ze terug naar de echte wereld.'

modellen gekleed in zuid koreaans label we11done op paris fashion week
Stefan Abrahams (Condé Nast)

Je hebt eerder met ongelooflijke talenten gewerkt, zoals fotograaf Ari Versluis van Exactitudes, stylist Haley Wollens en fotograaf Robi Rodriguez. Met wie heb je samengewerkt voor de nieuwe video en lookbook?

'De K-pop-industrie behoort tot de beste ter wereld, en de technische vaardigheden die worden gebruikt om de iconische muziekvideo's van die artiesten te maken, behoren ook tot de beste. Dit seizoen waren we benieuwd welke synergie we zouden kunnen creëren tussen We11done en het beste videoteam binnen de K-pop (VM Project). We hebben weer een soundtrack laten maken door Michel Gaubert, die een hoogtepunt was tijdens onze show in Parijs. Hij heeft geweldig werk geleverd door precies de sfeer te creëren waar we op hoopten. Fotograaf Hyea Won Kang schoot ons lookbook en ik deed de styling.'

Laten jullie in september dameskleding zien?

'Dameskleding staat gepland voor september. We plannen ook een LED Fashion Week-project. We willen onze collectie presenteren met LED-schermen in grote steden (Londen, Parijs, New York en Seoul) waar wereldwijd Fashion Weeks worden gehouden.'

Hoe zie je de toekomst van modeshows en de mode-industrie voor je?

'Het is een moeilijk jaar geweest voor de mode; een tijd waarin de industrie alles heroverweegt. Maar ondanks dat dingen zullen veranderen, zijn modeshows een van de belangrijkste manieren om de identiteit van een merk te laten zien. Ik denk dat de industrie op een positieve manier zal evolueren.'