Mirjam Manusama noemt zichzelf een slow fashion entrepeneur, wat inhoudt dat bewustheid – en letterlijk, langzaam produceren – een grote rol speelt binnen haar werk. Dat was al zo toen ze in 2017 Atelier Manusama oprichtte, al was het toen minder haar voornaamste speerpunt: nu haar label sinds dit jaar een nieuwe naam (Manusama Nuance) heeft gekregen, sijpelt slow fashion pas écht in alle elementen van haar werk door.

Manusama groeide op in Middelburg en studeerde aan de kunstacademie in Utrecht. Ze is gespecialiseerd in draperen en asymmetrie, en heeft een voorliefde voor zwart. De afgelopen jaren deed ze van alles – ze maakte onder meer kostuums voor dansers – maar viel begin dit jaar pas echt op, toen ze werd gescout voor de New Yorkse modeweek. Ze werd geselecteerd en vliegt nu in februari (vanwege het inreisverbod kan het niet meer in september, red.) naar the Big Apple.

Vertel: hoe voelt dat?

'Ik vind het heel erg spannend en moeilijk te geloven. Het daadwerkelijke realisatiemoment komt waarschijnlijk pas als ik daar ben. Ik zit gelukkig een hele fijne flow sinds het goede bericht. Deze mate van erkenning krijgen als ontwerper doet wel iets met je.'

Dit jaar wordt er veel gediscussieerd over modeshows in de huidige vorm. Hoe relevant vind jij een fysieke presentatie?

'Ik geloof daar zelf nog wel in. Ambacht is voor mij heel belangrijk, en dat kan je online toch wat minder goed tonen. Denk ook aan zaken als stoffen en de manier waarop kleding rondom een lijf beweegt: dat is via de digitale weg erg moeilijk te vangen.'

Zien: Supermodel Jill Kortleve over wat verandering voor haar betekent

Ondertussen staan fashion weeks – mede vanwege de grootschaligheid – nog wel haaks op duurzaamheid, wat juist één van jouw focuspunten is.

'Ik hoop wat dat betreft ook zeker dat de pandemie een keerpunt is. Dat modeweken minder massaal worden, en er ook nagedacht wordt over alternatieve manieren om collecties te tonen. Al die digitale stappen die nu gezet worden zouden ook post-corona nog relevant moeten blijven.'

Slow fashion, jouw speerpunt, is erg ruim te interpreteren. Wat betekent het binnen Manusama Nuance?

'Het moet voor mij vooral kleinschalig blijven qua productie. Ik maak daarbij seizoensloze kleding, gebruik natuurlijke stoffen en werk met veel lagen. Stukken moeten met elkaar te combineren zijn, zodat je ze het hele jaar door kan dragen. Al is transparantie wellicht nog wel het belangrijkste, zeker in een tijd waarin praktisch elk label wel 'iets' met duurzaamheid zegt te doen. Als ik een stuk op een andere, niet-natuurlijke manier verf, breng ik dat meteen naar buiten. Ik vind het belangrijk om mezelf niet meteen in één hok te plaatsen, daar zou mijn creativiteit onder leiden.'

campagnebeeld van manusama nuance
Manusama Nuance

Anima | Animus, de collectie waarmee je op NYFW staat, bestaat uit androgyne items. Waarom is dat element belangrijk voor jou?

'Ik ontwerp graag vanuit het menselijk lichaam, en niet zozeer vanuit geslacht. Omdat ik me niet tot geslacht beperk, heb ik veel meer ruimte om naar vormen te kijken. Dat speelt in mijn persoonlijke leven ook een rol. Ik ben altijd bezig met mijn vrouwelijke en mannelijke energie. Daarbij breek ik graag met taboes. Mannen mogen zich ook vrouwelijk vertonen, en andersom.'

Ben je altijd al geïnteresseerd geweest in duurzame mode?

'Toen ik net studeerde nog niet. Het omslagpunt kwam na het zien van de documentaire True Cost. Ik besloot zelf geen fast fashion-items meer te kopen, en wilde dat ook laten doorschemeren in mijn werk. Als ontwerper vind ik het nu belangrijk om mensen een stukje educatie over de mode-industrie mee te geven, zoals True Cost dat voor mij heeft gedaan.'

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Zie jij wel een toekomst voor slow fashion?

'Het bewustzijn groeit, maar échte verandering zal vanuit de grote merken moeten komen. Slow fashion is voor veel consumenten niet aantrekkelijk omdat er een ander prijskaartje aan hangt. Daarbij weten mensen vaak niet dat het ook anders kan, er heerst nog veel onwetendheid. De maatschappij wordt langzaam wakker, maar de grote spelers zullen uiteindelijk in beweging moeten komen.'