Het Zweedse label Rave Review vertelt hoe ze oude dekens, handdoeken en gordijnen omtoveren tot Instagram musthaves

Vogue ging in gesprek met Rave Review designers Livia Schück en Josephine Bergqvist over waarom upcycling de modehype van het moment is, hoe de pandemie hun merk heeft beïnvloed en waarom het belangrijk is voor designers om een sustainable mindset te hebben.

rave review
Rave Review

De fashion community is aardig in de ban geraakt van upcycling. Zo deelde Bella Hadid al haar DIY tie-dye technieken met de wereld en zagen we hoe creatieve verkopers op de app Depop hun tweedehandskleding nieuw leven inblazen. Ook onder luxury designers begint het concept steeds populairder te worden. Kijk maar naar Maison Margiela’s Recicla concept (dat de processen van recyclen en repliceren combineert) en Marni’s patchwork designs, gemaakt uit leren stofrestjes voor de HW20.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Van oude gordijnen tot high-end fashion

Het Stockholmse label Rave Review is onderdeel van de nieuwe generatie die het concept van upcycling omarmt. Ze zijn hierbij in het gezelschap van onder andere mede LVMH Prize genomineerde Priya Ahluwalia en Chopova Lowena. Het merk, dat in 2017 is opgericht door Beckmans College of Design alumni Livia Schück en Josephine Bergqvist, tovert afgedankt huistextiel om tot high-end kledingstukken en Instagram musthaves.

rave review
Rave Review

‘We begonnen het merk, omdat we zelf geen gave labels konden vinden waarbij de kledingstukken [100 procent] geupcycled waren,’ vertelt Schück tegen Vogue. ‘Nu voelt het juist alsof jonge designers het de hele tijd over upcycling hebben – ze weten dat het de toekomst is.’

Nostalgie ten tijde van corona

Alhoewel de mismatched dekenjas al snel de signatuur van het merk werd, hebben de designers dit seizoen het roer omgegooid, waarbij ze de aandacht nu hebben gelegd op nostalgie – iets wat herkenbaar zal zijn voor degenen die deze lockdown misschien wel hebben doorgebracht in het huis waar ze zijn opgegroeid. ‘Natuurlijk heeft dit te maken met de pandemie,’ zegt Schück. ‘Misschien is de terugkeer naar een stabielere omgeving juist een manier om de chaos van de wereld te ontvluchten.’

We interviewden de Rave Review designers over hun liefde voor huistextiel, werken tijdens een pandemie en waarom het zo belangrijk is dat meer designers een sustainable mindset ontwikkelen.

Het artikel gaat verder onder de video.

Vogue's Rinke Tjepkema onthult het duurzame Vogue x Ronald van der Kemp-designer-T-shirt


Wat was de inspiratie achter de nieuwe collectie?

Livia Schück: ‘Het is super interessant om te werken met het concept van nostalgie. Doordat we gebruik maken van oud textiel, merken we dat het heel veel nostalgie bij ons losmaakt. Dit seizoen werken we met veel oude Disney dekens en handdoeken. We gebruiken ook de vorm en plooien van prinsessenjurken, maar dan een gedeconstrueerde versie ervan. Dat is op dit moment een van de silhouetten waar we mee werken.’

Josephine Bergqvist: ‘We wilden werken met speelsere stoffen. Veel van de dingen die we gebruiken herkennen we van onze eigen jeugd. Dat was dan ook de uitdaging voor ons: kunnen we dit beddengoed wel transformeren in iets interessants?’

rave review
Rave Review

Jullie hebben in het verleden ook oude dekens, vintage badstof en gordijnen gebruikt voor jullie collecties. Waarom spreekt huistextiel jullie zo aan?

LS: ‘Esthetisch gezien is het interessanter om huistextiel te gebruiken in plaats van oude kleding. Alle stoffen zijn dan meteen uniek, en dat voelt extra luxueus.'

JB: ‘Neem bijvoorbeeld onze dekenjassen. We ontwerpen elk afzonderlijk item door één deken vast te maken aan een ander. Zo creëren we een unieke jas. Het is bijna zoals couture, totaal geen massaproductie. Door huistextiel te gebruiken maken we bovendien de items minder voorspelbaar, want we veranderen nou eenmaal de context van de stoffen. Veel van het textiel zou ik niet eens in mijn huis willen hebben, omdat het best lelijk is. Het is dan ook fantastisch om te zien hoe je het kan transformeren.’

Hoe heeft de Covid-19 pandemie het merk beïnvloed?

LS: Wij hebben zelf [in Stockholm] niet te maken gehad met een lockdown, maar het heeft wel de aanlevering van onze stoffen bemoeilijkt, wat sowieso al vrij lastig is.’

JB: ‘We maken alles in Zweden, dus onze productie kon gewoon doorgaan. Het grootste probleem was alleen dat veel winkels op het laatste moment in maart hun bestellingen cancelden, net toen alles klaarlag om verzonden te worden. We verkopen nog steeds onze items lokaal in Zweden, maar het is best eng dat we nu in dezelfde situatie zitten – weer staan we op het punt om orders naar de winkels te verzenden, maar we weten niet of er nog een tweede golf aan zit te komen.’

rave review
Rave Review

Zijn jullie van plan om je designs op een andere manier te presenteren, aangezien zoveel fashion shows tegenwoordig digitaal gehouden worden?

JB: ‘Persoonlijk denk ik niet dat het nodig is om elk seizoen een show te hebben. Het is fijn om te experimenteren met de manier waarop we nieuwe collecties presenteren.’

LS: ‘We zijn geïnteresseerd in digitale fashion, waarbij we het dan vooral hebben over de gamewereld, en over hoe snel fashion en gamen aan het groeien zijn. Social media is ook interessant, want daar draait het tegenwoordig natuurlijk om. Dat is waar je fashion kan zien. We willen dus verkennen hoe we onze designs digitaal kunnen maken waarbij we nog steeds hetzelfde bereik behouden.’

JB: ‘Het is niet duurzaam om designs op te sturen naar influencers die daar dan een enkele foto in kunnen maken. Het is belachelijk dat de fashion industrie op dit moment zo werkt. Natuurlijk maken wij ons daar ook schuldig aan. Wij werken namelijk ook met influencers, omdat het nou eenmaal moet. Maar je kan dus zien welke mogelijkheden er schuilen in digitale fashion.’

Hoe belangrijk is het dat er meer designers komen die net als jullie een sustainable mindset hebben?

LS: Het is super belangrijk. Daarmee wil ik te zeggen dat de industrie nog steeds moet veranderen. Dat is de enige toekomst voor de sector op de lange termijn. Toen ik eerst begon met mijn modestudie had ik de mindset die ik nu heb nog niet. Ik wilde toen nog werken voor een groot modehuis, maar steeds meer studenten denken tegenwoordig over het oprichten van hun eigen merk waarmee ze iets duurzaams kunnen doen.’

Heb je het idee dat de fashionindustrie klimaatverandering serieus neemt?

LS: ‘Het is op dit moment helaas vooral veel gepraat, marketing en greenwashing. Maar duurzaamheid in fashion zal niet zomaar overwaaien, het is geen tijdelijke trend. De klimaatcrisis wordt alleen maar erger en erger. Er is geen ontkomen aan.’


This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Sustainability