Hoe Ronald van der Kemp uiteenlopende items van Nederlandse labels omtoverde tot couturecreaties

Voor Zalando's tiende verjaardag upcyclede de ontwerper kleding van onder meer Stieglitz en Scotch & Soda.

nella voor zalando x ronald van der kemp
Zalando x Ronald van der Kemp

Van een catsuit in Stieglitz-print tot een rubberen legging met denim: ze zijn onderdeel van een nieuwe campagne van Zalando, waarvoor het platform samenwerkte met Ronald van der Kemp. In het kader van hun tiende verjaardag blies de ontwerper tien items van verschillende Nederlandse labels nieuw leven in, mede om upcycling – volgens hem één van dé stappen richting een duurzamere modewereld – te promoten.

This content is imported from {embed-name}. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

Story of a decade

De campagne STORY OF A DECADE draait om 'tijdloze mode en de visie van Zalando op mode van toen, nu en de toekomst'. Het online shoppingplatform zet niet alleen belangrijke stappen op het gebied van duurzaamheid en diversiteit, maar wil met deze campagne ook persoonlijkheid en creativiteit vieren.

Tien Nederlandse talenten (waaronder Nella Roz, Christian Yav en Stephanie Broek) zijn dan ook in de upcycled couture items van Ronald van der Kemp te zien. De looks zijn per creatieveling compleet verschillend, om zo de persoonlijkheden van de influencers uit te vergroten. De oorspronkelijke kledingstukken zijn afkomstig van labels als Scotch & Soda, Denham, Fabienne Chapot, Stieglitz en ETQ.

campagnebeeld van zalando x ronald van der kemp
Thorn Vineyard
Zalando
zalando x ronald van der kemp
Zoe Love Smith
Zalando

#Zalando10jaar

Van der Kemp heeft het upcyclen van de items enorm serieus aangepakt, vertelt hij in een gesprek met Vogue. 'We hebben dit project benaderd zoals we dat ook bij een coutureshow doen. Het moest gaan over waar wij als duurzaam modehuis voor staan: anders kijken naar kleding, en het tot waardevolle items maken. De afgelopen tien jaar is er veel gebeurd, vooral op het gebied van social media. Mode werd daardoor al snel vluchtig en oppervlakkig.'

Kan 2020 wat dat betreft een keerpunt zijn?

'Ik denk dat mensen sinds de coronacrisis zeker inzien dat veel zaken – en zeker in de huidige modeindustrie – niet langer zo door kunnen gaan. Wegwerpkleren kúnnen gewoon niet meer, en naar mijn inziens gaat men daar nu wel iets mindfuller mee om. Online shopping biedt tevens de mogelijkheid om kennis te maken met veel meer labels, en rustig te besluiten wat bij jou past en de investering waard is.'

Hoe heb jij het Nederlandse modelandschap de afgelopen tien jaar zien veranderen?

'Een tijd geleden renden we nog enorm achter Amerika aan. Ik heb het idee dat die situatie aan het omdraaien is. We geloven meer in onszelf, en weten dat óók wij voortrekkers kunnen zijn op allerlei gebieden. We worden, mede door de maatschappelijke ontwikkelingen, uitgesprokener op allerlei vlakken. Nederlanders willen niet langer een eenheidsworst zijn, en de Kardashian-clan puur en alleen als inspiratiebron zien.'

stephanie broek in een creatie van ronald van der kemp voor zalando
Stephanie Broek
Zalando

Wat is jouw definitie van 'tijdloze mode'?

'Dat kan net zo goed een fijne, passende jeans zijn als een uitgesproken kledingstuk waar je bij bijzondere gelegenheden altijd naar kunt grijpen. Tijdloosheid heeft te maken met dingen die bij je passen: als je dat eenmaal door hebt, maakt het niet meer uit of het in het huidige tijdsbeeld past of niet. Het hele idee van trends en themacollecties is sowieso over mijn gevoel. Het draait bovenal om het ontwikkelen van een eigen stijl.'

Zien: Ronald van der Kemp in gesprek met Vogue's editor in chief Rinke Tjepkema

Over het upcyclen: hoe ging dat precies in zijn werk?

'Bij elk kledingstuk vroeg ik me af: wat voor gevoel krijg ik hierbij? Het zijn daardoor hele uiteenlopende couture-items geworden, van leren jack tot avondjurk. We zijn uitgegaan van het materiaal of item dat we voor ons hadden en hebben dat vervolgens gekoppeld aan één van de talenten. Ik zie upcyclen echt als één van de oplossingen voor een duurzamere mode-industrie. Je hebt er wel wat creativiteit voor nodig, maar iedereen kan het doen: zo tover je een versleten broek of oude basic jurk opeens om tot een gloednieuw item.'

Wat hoop je dat mensen denken na het zien van deze campagne met Zalando?

'Ik hoop dat veel mensen aangespoord worden om zelf hun kast in te duiken en iets bijzonders van (oude) items te maken. Wees trots op jezelf en verzamel dingen die bij je passen. Nu nog kijken of al die enorme bedrijven met macht de komende jaren ook gaan veranderen. Kleinere bedrijven, zoals mijn couturehuis, kunnen een stuk makkelijker met de tijd meegaan; we hebben minder belangen. Ik geloof daarom ook enorm in de jongere generatie ontwerpers, die gezamenlijk een positieve boodschap kunnen brengen.'

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.
This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Interviews