‘Terwijl ik deze brief schrijf heb ik de veiligheid en het welzijn van jullie allen in gedachte,’ schreef Donatella Versace afgelopen maart in een openhartige brief aan Vogue lezers. ‘Ik schrijf deze brief om jullie op het hart te drukken dat niemand deze strijd alleen hoeft te vechten.’
Reflectie
Diezelfde maand nog liet ze zien hoe serieus ze die woorden nam, want Donatella doneerde meer dan 200.000 dollar, omgerekend bijna 180.000 euro, aan de intensive care afdeling van het San Raffaele ziekenhuis in Milaan, een plek die tijdens de lockdown in Italië volgens haar veranderd was in een soort spookstad. Rond die tijd begon het creatieve meesterbrein achter Versace ook na te denken over de betekenis van mode en haar hoofdkwartier in Milaan, dat normaal juist barst van het leven en de drukte, en nu een plek van reflectie werd.
Historische periode
De grootste uitdaging was om te begrijpen wie ik zou proberen aan te spreken en hoe ik mode weer een betekenis kon geven in zo’n unieke en historische periode,’ vertelde Versace tegen Vogue in de aanloop naar de onthulling van haar SS21 collectie – een verzameling waarvan het startpunt de mythologische Trésor de la Mer print van het modehuis is geworden, wat in zijn eigen tijd al fashion geschiedenis schreef.
Voor de ontwerpster en haar team (die ze na de afgelopen maanden meer is gaan zien als een ‘verlengstuk van mijn familie’) was het uit elkaar halen en het herontwerpen van de kenmerkende designs van het modehuis een moment van catharsis evenals een kans om te dromen. Het laatste woord viel dan ook regelmatig in ons gesprek en spreekt ook tot de visie die uniek is aan Versace. ‘Vergeet de glamour, de supermodellen, het haar en het make-up niet!’ zei de designer, toen ze werd gevraagd of er nog ruimte zou zijn voor glamour in een post-pandemic wereld. ‘Ik denk dat er hierna juist alleen maar plek is voor glamour.’
Het artikel gaat verder onder de video.
#StayatHomewithVogue: Vogue's Rinke Tjepkema in gesprek met modeontwerper Elza Wandler
Wat was de inspiratie achter je collectie voor dit seizoen?
‘Dromen over een andere wereld en escapisme. Voor mij zijn die twee concepten verbonden, want terwijl we over een wereld dromen die beter is voor ons allemaal, moeten we hem tegelijkertijd opbouwen. Ik wilde ook dromen en dat is waarom de collectie zo veel kleuren bevat en zo een vrolijk karakter heeft.
Welke creatieve uitdagingen en mogelijkheden deden zich voor tijdens je designproces en hoe hebben deze het eindresultaat beïnvloedt?
‘De wereld is veranderd en wij zijn veranderd. We hebben dit keer op keer herhaald totdat het bijna een mantra is geworden voor de afgelopen maanden. Voor een designer betekent dit dat je uiteindelijk weer bij het begin kan beginnen. De grootste uitdaging was om te begrijpen wie ik moest aanspreken en hoe ik mode weer betekenis kon geven in zo'n unieke en historische periode.’
‘Ik wilde iets grensverleggend doen, omdat ik denk dat iets wat een paar maanden geleden misschien had gewerkt, nu juist volledig de plank zou misslaan. Creatief gezien betekent dat een manier vinden om het DNA van Versace naar een nieuwe realiteit en een nieuwe doelgroep over te brengen die allebei een fundamentele verandering hebben doorgemaakt.’
Was er een bepaald concept of gevoel wat je wilde verwerken in je kleding?
'Dat waren er een paar. Positiviteit, optimisme, hoop, verlangen, dromen… Over het algemeen dus een gelukkige gemoedstoestand.'
Had je een bepaalde vrouw in gedachte?
‘La Medusa.’
Wat was je creatieve startpunt?
‘De Trésor de la Mer print. We hebben het vergroot, de kleuren aangepast en de designs uit elkaar gehaald, waardoor we uiteindelijk iets volledig nieuws hebben gecreëerd wat toch vertrouwd aanvoelt. De collectie is vrolijk. Het zit vol felle kleuren en verschillende vormen.’
Welke stappen moet de mode-industrie volgens jou nog zetten om zich aan te passen aan het nieuwe normaal?
‘Ik denk dat je me die vraag over een paar maanden nog eens moet stellen …’
Wat is jouw visie voor de toekomst van fashion shows?
‘Ik denk dat ze meer open, inclusief en adaptief zullen zijn. Ze moeten zich snel kunnen aanpassen aan onverwachte veranderingen.’
Wat is je hoop voor de toekomst van de industrie?
‘Wees trouw aan de dingen die je liefhebt, blijf vechten en heb integriteit’
Je bent een icoon voor veel jonge ontwerpers en creatievelingen die op dit moment hun start proberen te maken, terwijl ze worstelen met deze moeilijke tijden. Welk advies of woorden van hoop heb je voor hen?
‘In de afgelopen paar maanden realiseerde ik me dat mijn team echt een verlengstuk van mijn familie werd. Teamwork was nog nooit zo belangrijk. Door te luisteren naar de verschillende ideeën van de mensen om je heen en jezelf open te stellen voor dingen die in eerste instantie misschien heel vreemd aanvoelen kun je echt groeien en meer begrip krijgen voor andere perspectieven. Ook al waren integriteit en inclusiviteit altijd al heel belangrijk, zijn ze tegenwoordig echt alles voor me.
Shop Vogue's Fashion Favorites