H&M nieuwste winkelconcept Arket opent in Amsterdam en het is prachtig

Vogue stapt binnen bij Arket, H&M's nieuwste winkelconcept op het Koningsplein in Amsterdam.

arket-amsterdam
Arket

Terwijl warenhuizen worstelen om klanten te trekken en je garderobe online aanschaffen steeds vanzelfsprekender wordt, presenteert het team van H&M een vernieuwend winkelconcept: Arket.

De kleding is minder frivool dan &Other Stories, modieuzer dan COS en je kunt er terecht voor een goede flat white of een fles chique olijfolie. Arket, dat morgenmiddag 2 maart om 12:00 uur haar deuren opent in het oude pand van boekhandel Scheltema aan het Koningsplein in Amsterdam, lijkt nog het meest op een moderne markt. Amsterdam is na Kopenhagen, Londen (twee filialen), Brussel en München de zesde vestiging, vertelt creatief directeur Ulrika Bernhardtz aan de telefoon vanuit Stockholm.

Advertentie - Lees hieronder verder
Het interieur van de nieuwe Arket winkel in Amsterdam.
Arket

Halverwege 2015 begon de Zweedse met een team van vijf aan het nieuwe concept; het idee was ontstaan tijdens een trip naar Londen. ‘We vonden dat er weinig spannends gebeurde op modegebied, maar een ander terrein was wél in ontwikkeling: food & health. Dat leek mensen veel meer te interesseren. Zo werd het idee geboren om kleding en eten met elkaar te integreren – met een goed café in elke winkel.’

Giga-paskamers

Het eerste dat opvalt is de enorme hoeveelheid ruimte in het minimalistische, lichtgrijze interieur. Je kunt er vrijuit bewegen en het voelt niet druk. Op de begane grond vind je het fantastische café, huishoudartikelen als linnen theedoeken en handzeep, plus mannenkleding. De trap naar de eerste verdieping leidt naar de kinderkleding. De tweede en derde verdieping huizen de vrouwencollectie, ondanks het grote aanbod overzichtelijk op kleur gesorteerd. Basisstukken zijn het best vertegenwoordigd – denk veel jassen, merinowollen truien, overhemden maar ook verrassend mooi ondergoed.

Na een sessie in de giga-paskamers met zware gordijnen loop ik even later naar buiten met een grijze alpaca trui, een katoenen overhemd een gestreept T-shirt voor mijn dochter van één, sokken en een zijden zwarte blouse. Niet dat ik daar niet al ruim in voorzien was, maar I stick to the classics en voor mij ogen deze precies goed en modern.

Advertentie - Lees hieronder verder

Als een archief

De naam Arket is een vondst – een samenstelling van Archive en Market, die in het Zweeds bovendien een blanco vel papier betekent. ‘We wilden een winkel voor klanten met weinig tijd en hoge eisen, dus een breed assortiment, maar toch goed geselecteerd. Creatief gezien draait alles om het concept van een archief. We hebben er talloze bezocht, van een parfumarchief in Grasse tot een archief van verpakkingen in Parijs, waar we de ondergoedverpakkingen op baseerden. Dat geeft de winkel een geordend systeem dat niet vol aandoet. En daarbij heeft elk kledingstuk een cijfercode, zodat klanten hun oude favoriet altijd kunnen terugvinden.’

In drie jaar groeide het mini-team in Stockholm van vijf naar meer dan honderdveertig internationale werknemers. ‘Niet alles wordt zelf gemaakt, zo importeren we de olijfolie van een Italiaanse vrouw, maar doen wij de verpakking, net als de balsamico. Lastiger was het café, want die expertise hadden we niet in huis. Dus schakelden we de geweldige chef Martin Berg in, die op verzoek een geitenkaassalade met doperwten en avocado serveert, of een croissant.’

Duurzaam

Andere punten van ergernis van het team waren dat mooie, simpele kleren altijd zo duur zijn. Dat kan toch beter zonder concessies te doen aan duurzaamheid? ‘We gingen voor een collectie die klassiek is, maar altijd actueel. Het type product dat je telkens opnieuw wil aantreffen in een winkel, maar wel modern voelt – met een klein laagje van het modeseizoen.’ En duurzaamheid moest niet in een aparte subcollectie worden meegenomen, maar telde van meet af aan mee, ook qua materiaalgebruik in de winkels. Eén textielvezel wordt bijvoorbeeld gebruikt voor alle collecties: vrouwen, mannen en kinderen. En zestig procent van de collectie is gemaakt van duurzame materialen, gerecycled en/of biologisch.

Hoe de winkel in Amsterdam tot stand kwam? ‘We werden verliefd op het pand daar. Ik reis veel omdat het voor het slagen van winkels essentieel is om de lokale scene te kennen. In Amsterdam wordt daarom het café op de begane grond heel belangrijk.’

Arket, Koningsplein 20, Amsterdam, geopend vanaf vrijdag 2 maart 12:00 uur (de eerste 100 bezoekers krijgen een goodiebag!), en via Arket.com.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws