Stille kracht van de Lage Landen: Sander Lak spreekt op het Vogue Fashion Festival over zijn internationale succes

Sander Lak over zijn internationale succes op het Vogue Fashion Festival.

image
Anne Menke

Vanuit het niets veroverde Sander Lak de internationale modeharten met het kleurrijke label Sies Marjan. Beyoncé is fan, en wij ook.

Kleur was dé verrassing tijdens New York Fashion Week afgelopen jaar. Niet als trend, maar door de show van Sies Marjan. Een nieuw modehuis onder leiding van Nederlander Sander Lak. Een jaar voor de eerste show in de herfst van 2016 werkte hij en zijn team in het diepste geheim aan het nieuwe modehuis. 'We hebben ons voor de eerste show bewust stilgehouden, ondanks dat er genoeg te schreeuwen viel. Zo konden we een stevige basis vormen voor het bedrijf en wist iedereen waar we naartoe wilden en wat er verwacht werd.'

Advertentie - Lees hieronder verder
InDigital

De show was een overdonderend succes, en ook de twee shows die de seizoenen erna volgden werden bejubeld. Inkopers stonden in de rij. Sander: 'We hoopten op vijf verkooppunten. Het werden er 35.' Beyoncé, Zoë Kravitz en Zendaya verschenen in het openbaar in Sies Marjan, die ze niet cadeau hadden gekregen (en dus zelf kochten!). De ontwerper is er uiterst nuchter onder. 'Beroemdheid of herkenning doet me niets. Daar doe je het niet voor. Ik wil kleding maken die vrouwen echt dragen. Wij zijn nu het coole merk en daar komt dan heel veel poeha bij. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het is zo typisch Amerikaans. Het is niet gewoon goed, het is meteen amazing. Je weet dat het straks ook andersom kan zijn. Dan is het helemaal shit. Nu zitten we in de up, maar die down gaat ook komen.'

Gelijk groot beginnen

Na ruim tien jaar in vaste dienst te hebben gewerkt bij labels als Balmain, Dries Van Noten en Phillip Lim besloot Lak voor zichzelf te beginnen. ‘Een eigen label was altijd al een droom, maar ik ben niet van rijke komaf en had geen pot met geld waarmee ik alles zelf kon bekostigen. Bovendien had ik helemaal geen zin om bescheiden en klein te beginnen. Ik ben verwend, heb te veel shows gegeven met het beste van alles: van casting tot haar en make-up. Voor het starten van mijn eigen label was het voorstel van Nancy en Howard Marks mijn beste optie.’ Dit investeerders-echtpaar geloofde in de plannen van Lak en zijn zakenpartner Joey Laurenti. En nu werkt hij in een waanzinnig kantoor met dertig man personeel in het Garment District in New York.

Advertentie - Lees hieronder verder
InDigital

Lak: ‘Voorheen was ik onderdeel van het orkest, als creatief directeur ben je de dirigent. Je staat met een stok in je handen voor de instrumenten, en samen maak je een symfonie. Het hele team – niet alleen het creatieve – moet happy zijn, zodat ze goed werk kunnen leveren. De balans vinden tussen een baas zijn en een vriend, tussen autoritair zijn en openstaan voor andermans ideeën, vind ik minstens zo interessant als het daadwerkelijk ontwerpen van een broek.’ Praten over zijn ontwerpen vindt de designer maar raar. ‘Kleding moet je zien en dan spreekt het voor zich. Als je het moet uitleggen, slaat het dood. Dat is als zingen over dansen.’

Sander Lak is onderdeel van de Vogue Talk 'Dutch Designers Go Abroad' op 6 oktober. Wil je Sander Lak en andere inspirerende sprekers zien tijdens het Vogue Fashion Festival? Bestel dan nu de laatste kaarten.

Advertentie - Lees hieronder verder