De toekomst van de mode: MOAM collective X Zalando op het Vogue Fashion Festival

Kom alles te weten over nieuw Nederlands modetalent tijdens het Vogue Fashion Festival.

moam-zalando-vogue-fashion-festival
Martijn Nekoui en Frans Ankoné - Marie Wanders.

Nederland barst van het modetalent. Maar de kans krijgen om je talenten te showen of binnen te komen bij het bedrijf van je dromen is nog niet zo eenvoudig. Martijn Nekoui richtte MOAM collective op, een project dat jong talent koppelt aan grote namen uit de creatieve industrie. In vijf maanden tijd werken vijf designers – die elkaar nog niet kennen – in volledige creatieve vrijheid samen aan één collectie. Van de eerste schets tot catwalkshow. Wat volgens Nekoui nodig is om te slagen? ‘Doorzettingsvermogen. Naast geluk en talent is het belangrijk om niet op te geven. Je kunt je werk laten opvallen door te schreeuwen, maar ook door kwaliteit en creativiteit te tonen in de vorm van een mooie website of portfolio. Of door mee te werken aan interessante projecten, te investeren in je netwerk. Het belangrijkste is vertrouwen in jezelf en je werk houden.’

Advertentie - Lees hieronder verder

Grote namen

MOAM wist de afgelopen jaren grote namen als Doutzen Kroes, Inez & Vinoodh, Viktor & Rolf en Jan Taminiau aan zich te binden. Vaste talentcoaches zijn Claes Iversen en Frans Ankoné. Nekoui: ‘Frans is uniek. Er is niemand met zoveel en zulke diverse ervaring. Van de Duitse Vogue tot The New York Times en van styling tot productie. En laten we zijn opzienbarende modeproducties voor Avenue niet vergeten. Hij geeft met plezier zijn kennis door aan de nieuwe modegeneratie.’ En via een samenwerking met Zalando gaat MOAM letterlijk en figuurlijk grenzen verleggen. ‘Dankzij deze samenwerking gaat MOAM internationaal. Zo kunnen we mode en kunst verbinden en toegankelijk maken voor een groot publiek. Dat is precies wat Zalando ook voor ogen heeft. We gaan unieke couturestukken maken en willen commerciële items via Zalando verkopen.’ Zalando’s director of global brand communications Jolanda Smit vult aan: ‘Zalando wil mode inderdaad toegankelijk maken. Dit gaat verder dan dat iedereen zijn of haar fashion ontvangt waar je ook maar woont. Denk bijvoorbeeld ook aan de Marni X Zalando collab en door een platform te bieden en jong talent kansen te geven. Op die manier kan iedereen via deze samenwerking met MOAM collective een origineel designer stuk bemachtigen.’

TOEKOMSTPERSPECTIEF
Wil je meer weten over de toekomst van de Nederlandse mode, onze fashion heritage en de unieke samenwerking tussen MOAM collective en Zalando? Kom dan op 6 oktober naar het Vogue Fashion Festival naar de Talk onder leiding van Fiona Hering, die niet alleen Martijn Nekoui maar ook mode-icoon en creative director Frans Ankoné en Jolanda Smit van Zalando zal bestoken met vragen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder