De modeweken zijn in volle gang. Op dit moment worden alle nieuweHerfst/Winter 2018 mannencollecties gepresenteerd in onder andere Milaan en Parijs. Net als Gucci, Tommy Hilfiger en Saint Laurent combineert Diesel Black Gold de mannen- en vrouwencollecties in één show. Op zaterdag 13 januari showden ze de nieuwe ontwerpen tijdens Milaan Men's Fashion Week. Vogue was in Milaan en sprak creatief directeur Andreas Melbostad over de nieuwe collectie.

Advertentie - Lees hieronder verder
Diesel Black Gold

Fantasy tribe

Van de buitenkant lijkt Spazio Megawatt een oud opslaghuis, niet direct een locatie die je voor een fashion week show verwacht. Maar eenmaal binnen is het een ander verhaal. De gigantische industriële hangar van ruim 4000 vierkante meter is verlicht door grote schijnwerpers en showlichten. Hier vindt dit jaar de Diesel Black Gold show plaats. Het is nog muisstil in de immense ruimte, maar backstage rennen crewleden heen en weer om modellen op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen. Het make-up team van Pat McGrath zwaait druk met de kwasten om de laatste finishing touches bij de modellen aan te brengen. Terwijl het Nederlandse model Julie Hoomans al in de line-up staat, klaar voor de show, wordt er nog wild aan haar vlechten getrokken door de haarstylisten van Paul Hanlon. Aan de andere kant staat Andreas Melbostad, creative director van Diesel Black Gold - de designtak van Diesel, opgericht in 2008. Achter hem staat een groot bord met foto's van de 54 looks die hier in een krappe 20 minuten getoond zullen worden. ‘Voor mijn werk reis ik ontzettend veel. Ik kom uit Noorwegen, woon in New York en vlieg een keer per maand naar het hoofdkantoor van Diesel in Breganze,’ legt hij uit. ‘Voor deze collectie zag ik dan ook een fantasy tribe voor me. Een gezelschap dat de wereld rondreist en allerlei objecten verzamelt om die vervolgens eigen te maken.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Julie Hoomans
Diesel Black Gold
Advertentie - Lees hieronder verder

Diesel-DNA

De invloeden van inheemse volken zijn duidelijk zichtbaar. De mannen dragen bikerjacks met prints van het Amerikaanse Navajo-volk, Baja-truien zijn gedecoreerd met Peruviaanse dessins en in de shearling jassen zou je gerust door Mongolië trekken. De stoere mannenlooks worden afgewisseld met elegantere ontwerpen voor de vrouwen. Donkere flared jeans, denim overhemden, maar ook Santiago-laarzen met franjes worden gecombineerd met vrouwelijke silhouetten en sierlijke applicaties. ‘We hebben zelfs een Noorse sweater,’ roept de ontwerper uit Oslo terwijl hij naar look 27 wijst. ‘We injecteerden allerlei invloeden van stammen uit onder andere Peru, Noord- en Centraal-Afrika, Roemenië en India in het DNA van Diesel Black Gold.' Ondanks dat er minder denim, zwart en vooral leer wordt getoond dan normaal, is die flinke dosis rock 'n roll waar het merk om bekend staat wel degelijk aanwezig. Andreas: 'Met onze kenmerkende stukken zoals het bomberjack, jeans en bikerjassen is deze collectie een garderobe voor de Diesel-wereldreiziger.’

Diesel Black Gold

Smeltkroes

Steeds vaker worden merken beschuldigd van culturele toe-eigeningomdat ze etnische prints te pas en te onpas gebruiken zonder onderzoek te doen naar de geschiedenis van die stijlen. Hoe pakte Andreas dat aan? 'Ik wilde dat deze collectie een viering is van multiculturalisme. Ik denk dat de melting pot in New York een van de dingen is die de stad zo leuk maakt.' Zijn onderzoek bestond uit het lezen van stapels boeken, het verzamelen van archiefbeelden en uitpluizen van vintage kledingstukken. Melbostad heeft altijd al een voorliefde voor authentieke kostuums gehad. 'Ik ben dol op de constructie, de maakwijze, de details en de versiering. Ik vond het dan ook belangrijk om zoveel mogelijk elementen van verschillende origines te verzamelen.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Creative director Andreas Melbostad
Diesel Black Gold
Diesel Black Gold

Verdwaaldrang

Al die reizen naar verschillende landen en culturen zorgen voor bijzondere herinneringen en waardevolle indrukken, volgens Andreas. Hij reist de wereld rond om culturen te ontdekken. Hoe hij een stad leert kennen? ‘Verdwalen,’ zegt Melbostad. ‘Toen ik voor het eerst in Amsterdam was, had ik twee dagen vrij en ben ik gewoon gaan wandelen. Ik kwam in allerlei nauwe straatjes terecht met indrukwekkende architectuur, maar voor ik het wist stond ik weer in een open park. Door zo rond te dolen heb ik mijn favoriete plekken over de hele wereld ontdekt.’ En wie reist, kan verzamelen. Want niet alleen Andreas' reiservaringen bracht de collectie tot stand. De Noor dook ook in het archief van Diesel-oprichter Renzo Rosso, die een immense verzameling heeft opgebouwd tijdens zijn carrière. 'We vonden prachtige Marokkaanse tapijten, die Renzo vroeger gebruikte voor de patchwork in zijn collecties.' Het kwam allemaal samen in de Herfst/Winter 2018 collectie.

Diesel Black Gold
Advertentie - Lees hieronder verder