Dit modemerk ligt onder vuur wegens 'fat-shaming' tekst op sweatshirt

Typisch geval van goed bedoeld, maar slecht uitgewerkt.

image
Revolve

Body positivity en diversiteit zijn nog niet eerder zulke belangrijke thema's geweest binnen de mode-industrie dan anno 2018. Zo zien we steeds vaker modellen op de catwalk met verschillende lichaamstypen en culturele achtergronden. De sweatshirts van modelabel LPA, verkrijgbaar via online retailer Revolve, lijken daar niet aan te willen bijdragen. Hoewel de truien op het eerste gezicht echt niet door de beugel kunnen, blijkt er eigenlijk een hele andere boodschap achter te zitten.

Advertentie - Lees hieronder verder

"As said to"

Op het sweatshirt lezen we 'Being fat is not beautiful it's an excuse', met daaronder in het klein 'As said to @Paloma'. Op de website van Revolve worden de sweatshirts in vijf verschillende versies verkocht, allemaal met een even schokkende tekst. Het blijken om quotes te gaan die ooit gezegd zijn tegen of over bekende vrouwen. Zo is er een trui van Lena Dunham ('Horrible Result of Modern Feminism'), Suki Waterhouse ('If you translated a bum onto her face, she'd have a better face') en Cara Delevingne ('Too boney to be boned'). De kleine tekst onder de quotes verwijst naar de persoon tegen of over wie de boodschap ooit bedoeld was.

Aanstootgevend

Bovenstaande tekst is een negatieve boodschap geweest naar plus-size model Paloma Elsesser. Het concept is duidelijk en het lijkt een goed bedoelde marketingactie, maar de uitwerking van het "Paloma sweatshirt" blijkt nogal ongelukkig. Op de site van Revolve wordt de trui namelijk gedragen door een sample-size model in maat S, waarmee het een boodschap lijkt vanuit de al overheersende dunne en witte modewereld. Daarbij komt kijken dat XL de grootste maat is waarin de trui verkocht wordt. Niet bepaald de boodschap over body positivity die je vandaag de dag zou willen uitdragen. Dat dacht de Londense artieste Florence Given ook, die een screenshot van het product deelde en contact zocht met LPA voor commentaar.

Advertentie - Lees hieronder verder

Reactie

LPA reageerde op het bericht van Florence en legde uit hoe de vork in de steel zat. Naar aanleiding van alle ophef rondom de sweatshirts heeft het label een statement gedeeld op Instagram. 'Wat we zagen als een statement over hedendaagse internetcultuur en de manier waarop vrouwen worden behandeld, is verschrikkelijk fout gegaan,' aldus het modelabel. Volgens LPA was de collectie een samenwerking met Lena Dunham, en het was ook de bedoeling de truien te lanceren met campagnebeelden van de actrice. 'We hadden een lancering gepland met beelden van Lena in het sweatshirt samen met een statement en uitleg,' lezen we in het statement van LPA. 'We werken hard om iedere dag de juiste keuzes te maken [...] en het spijt ons dat we jullie hebben teleurgesteld.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws