Hedi Slimane's eerste collectie voor Celine zal aanstaande vrijdagavond plaatsvinden tijdens Paris Fashion Week, en is één van de shows waar de modewereld met grote nieuwsgierigheid naar uitkijkt. Na alle veranderingen die hij tot nu toe al doorvoerde binnen het modehuis, geeft de ontwerper nu een openhartig interview aan de Franse krant Le Figaro over zijn nieuwe rol bij Celine.
Een nieuw hoofdstuk
Ook binnen zijn voormalige posities bij modehuizen als Dior en Saint Laurent gaf Slimane nauwelijks interviews. De ontwerper heeft dan ook nog geen publiek statement gemaakt sinds zijn aantreden als creative director bij Celine. Nu laat de ontwerper weten hoe hij zich voelt over zijn grote comeback binnen de mode. 'Ik ben zeer verheugd om dit Franse modehuis opnieuw te ontdekken. Ik houd ongelofelijk van de savoir-faire methode die de Parijse manier van het creëren van mode definieert. Deze manier van werken zul je alleen tegenkomen in Parijs', laat de ontwerper weten.
Nieuwe visie voor Celine
Op de vraag of zijn stijl verschilt van Celine's voormalige creative director Phoebe Philo stelt Slimane het volgende: 'Onze stijlen zijn ongelofelijk verschillend. Onze visie is ook heel anders. Maar het doel van een nieuwe ontwerper is ook niet om de voorganger te imiteren of om een totaal andere kant op te gaan. Het betekent ook het begin van een nieuw hoofdstuk. En daarin moet je als ontwerper jezelf blijven.' De ontwerper stelt veel nieuwe plannen te hebben voor het modebedrijf. 'Bij Celine is het gewicht van het verleden niet zo zwaar als bij Dior of Saint Laurent. Er kan gemakkelijker met het verleden gebroken worden. Er bestaan weinig beperkingen binnen het modehuis, er is geen bepaald model dat vastzit aan een groot nalatenschap,' aldus Slimane.
Ophef
Slimane geeft in het interview ook een reactie op zijn veranderingen die voor veel ophef zorgde, zoals de verandering van het logo. 'Het is een must voor een modehuis dat al zo lang bestaat om mee te gaan met de tijd. Het is een kwestie van prioriteiten stellen. En het gaat absoluut niet over het afbakenen van mijn eigen territorium. Er zijn altijd hevige reacties over dit soort veranderingen, wat tegenwoordig alleen maar heviger wordt door het viral effect van social media.' Over de compleet vernieuwde Instagram-pagina laat de ontwerper weten dat dit zijn werkwijze representeert: 'Dit zijn eerste impressies, een soort portretgalerij van deze generatie die ik wil representeren. Het maken van een dergelijke galerij doe ik voordat ik een collectie ontwerp en is altijd onderdeel van mijn proces.' Wat de ontwerper precies in petto heeft voor zijn eerste collectie is dus nog even afwachten tot aanstaande vrijdag in het Hôtel des Invalides in Parijs, waar de show zal worden gepresenteerd.