Heeft de ugly sneaker trend een dieptepunt bereikt?

En is er nog leven na de Balenciaga Triple S en Track sneaker?

ugly-sneaker-triple-s-balenciaga-track-runner
Getty ImagesEdward Berthelot

De hype rondom de ugly sneaker begon ongeveer in januari 2017, toen ontwerper Demna Gvasalia - altijd in voor een geintje - de Triple S de catwalk van Balenciaga opstuurde. Er werd met verbazing over de lompe sneaker met torenhoge rubberen zool geschreven. Toch waren de wachtlijsten ellenlang en omarmde de modewereld de Balenciaga-sneaker. Van model tot beroemdheid tot infuencer: iedereen leek een Triple S in bezit te hebben. Maar is de hype rondom de ugly sneaker op zijn retour? Volgens New York Times’ modejournalist Vanessa Friedman wel. Vanessa neemt niet de introductie van de Triple S door Gvasalia, maar de Chanel-sneaker door Karl Lagerfeld in 2014 als beginpunt. Daar werd voor het eerst een high end sneaker gepresenteerd, als onderdeel van een designercollectie. Nu heeft de sneakerhype zijn hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt, volgens haar bereikt. Friedman schrijft: ‘Vierenhalfjaar verder heeft de fashion sneaker absolute absurditeit bereikt.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Balenciaga Track Runner
Getty ImagesVictor VIRGILE

Sneaker race

Niet alleen Balenciaga - die dit seizoen de Track sneaker introduceert - maar elk gerespecteerd modehuis heeft inmiddels een opvallende sneaker in de collectie. Hoe extravaganter (en hoe uglier, volgens modekenners), hoe beter, lijkt het devies. Van Versace tot Valentino tot Jimmy Choo, allen hopen ze op een voltreffer die de jaarcijfers van hun modehuis omhoog doet schieten. En dat komt volgens critici de creativiteit niet ten goede. ‘Sommige schoenen zijn fantastisch. Maar de meesten doen denken aan een zogenaamde ‘dad sneaker’ en lijken eerder op iets wat Frankenstein zou dragen, ontworpen door te kijken naar anderen en onder enorme druk, agressief lomp.’ Klare taal van een van de meest gerespecteerde modejournalisten ter wereld.

Gucci Flashtrek Sneaker
Getty ImagesMatthew Sperzel

Hike boot

Is het einde van het ugly sneaker-tijdperk dan echt in zicht? Absoluut niet. Wie dacht dat de ugly sneaker-trend een tegenbeweging teweeg zou brengen met minimalistische, simplistische sneakers, heeft het mis. Naast de ugly sneaker is er dit seizoen namelijk de veelbesproken hike boot, door modeexperts aangeduid als de opvolger van de ugly sneaker. De lompe bergschoen werd gepresenteerd door onder andere Ganni, Gucci en Louis Vuitton. Inmiddels heeft het ontwerp van Alessandro Michele dezelfde heldenstatus als de Triple S. De Gucci ‘Flashtrek Sneaker’ met kristallen neemt Instagram over, net zoals de Triple S vorig jaar deed. Hoe hard je ook scrolt, hij verdwijnt niet uit je feed. Inmiddels weten we dat dit het begin betekent van een krankzinnige schoenenhype. ‘De eerste drop van Ganni was binnen een mum van tijd wereldwijd uitverkocht,’ vertelt Net-a-Porter’s Retail Fashion Director Lisa Aiken in een interview met de Amerikaanse Vogue. ‘We hebben meer dan 100 verschillende modellen van de hiking boot ingekocht.’ Investeren in een paar hiking boots dan maar?

Advertentie - Lees hieronder verder
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws