New York Times publiceert een open brief over Victoria’s Secret

Victoria's Secret ligt onder vuur.

victorias-secret-ed-razek-transgender-modellen
Getty ImagesJeff Neira

We zijn nog lang niet klaar met Victoria’s Secret. Het lingeriemerk kwam vorige week onder vuur te liggen vanwege vrouwonvriendelijke uitspraken van marketingbaas Ed Razek. In een interview met de Amerikaanse Vogue zei Razek dat er geen plussize modellen en transgendermodellen in de show te zien waren, omdat het lingeriemerk een “fantasiewereld” wil presenteren. Die uitspraak kwam hem duur te staan.

Advertentie - Lees hieronder verder

Male Fantasy

Na de Victoria’s Secret Show 2018 eerder deze maand vroegen media zich af of Victoria’s Secret nog wel van deze tijd is. Er werden vraagtekens geplaatst bij het beeld dat het lingeriemerk aan ons presenteert. Na het zien van de laatste show kun je het jaarlijkse spektakel niet 'woke' noemen. De uitspraken van Razek zorgde voor een wereldwijde hoon, waarbij journalisten, voorsprekers van vrouwenrechten, transgenders, plussizemodellen, vrouwen en volgers van zich lieten horen. Het is duidelijk dat Razek vooral zijn eigen fantasie presenteert tijdens de show. De Amerikaanse krant New York Times publiceerde daarom dit weekend een open brief van Heidi Zak, CEO en oprichter van het lingeriemerk Third Love.

View this post on Instagram

Well done @heidi for taking your inclusive message to a full page in @nytimes today ! #Repost @heidi ・・・ Full page open letter to VS. Dear Victoria’s Secret, I was appalled when I saw the demeaning comments about women your Chief Marketing Officer, Ed Razek, made to Vogue last week. As hard as it is to believe, he said the following: “We attempted to do a television special for plus-sizes [in 2000]. No one had any interest in it, still don’t.” “It’s like, why doesn’t your show do this? Shouldn’t you have transsexuals in the show? No. No, I don’t think we should. Well, why not? Because the show is a fantasy.” I’ve read and re-read the interview at least 20 times, and each time I read it I’m even angrier. How in 2018 can the CMO of any public company — let alone one that claims to be for women — make such shocking, derogatory statements? You market to men and sell a male fantasy to women. But at ThirdLove, we think beyond, as you said, a “42-minute entertainment special.” Your show may be a “fantasy” but we live in reality. Our reality is that women wear bras in real life as they go to work, breastfeed their children, play sports, care for ailing parents, and serve their country. Haven’t we moved beyond outdated ideas of femininity and gender roles? It’s time to stop telling women what makes them sexy — let us decide. We’re done with pretending certain sizes don’t exist or aren’t important enough to serve. And please stop insisting that inclusivity is a trend. I founded ThirdLove five years ago because it was time to create a better option. ThirdLove is the antithesis of Victoria’s Secret. We believe the future is building a brand for every woman, regardless of her shape, size, age, ethnicity, gender identity, or sexual orientation. This shouldn’t be seen as groundbreaking, it should be the norm. Let’s listen to women. Let’s respect their intelligence. Let’s exceed their expectations. Let women define themselves. As you said Ed, “We’re nobody’s ThirdLove, we’re their first love.” We are flattered for the mention, but let me be clear: we may not have been a woman’s first love but we will be her last. To all women everywhere, we see you, and we hear you .

A post shared by Amanda de Cadenet (@amandadecadenet) on

Inclusiviteit

In de brief wendt Heidi zich tot Ed. Ze schrijft: ‘Jouw show mag dan misschien aan fantasie zijn, maar we leven in de realiteit. Onze realiteit is dat vrouwen beha’s dragen wanneer ze naar werk gaan, borstvoeding geven, sporten, voor hun ouders zorgen en hun land vertegenwoordigen. Hebben we deze ouderwetse ideeën over feminisme en genderrollen al niet lang achter ons gelaten?’ Zak gaat ook in op de opmerking van Razek over plussize maten. ‘We zijn helemaal klaar met doen alsof bepaalde maten niet bestaan of niet belangrijk zijn. En kan je alsjeblieft stoppen met benadrukken dat inclusiviteit een trend is.’ Ze sluit haar brief af met krachtige woorden. ‘We geloven in het bouwen van een merk voor iedere vrouw ongeacht vorm, maat, leeftijd, etniciteit, gender of seksuele voorkeur. Dit zouden we niet moeten zien als baanbrekend, maar als de norm.’

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws