Dolce & Gabbana show in Shanghai gecanceld wegens 'racisme', Chinese websites halen Dolce & Gabbana-producten nu offline

Het gaat om een 'racistische video' waarna tal van Chinese celebrities, websites en de overheid Dolce & Gabbana nu boycotten.

image
Getty Images

Gisteren zou de #DGTheGreatShow catwalkshow gegeven worden in Shanghai, maar deze werd gecanceld wegens grote ophef rondom een 'racistische marketingcampagne'. Een video gepost op Weibo (een belangrijke Chinese social media-site) waarop een Chinees model tracht cannoli te eten met stokjes waarna een man op suggestieve wijze becommentarieert 'Is het te groot voor je?' werd na 24 uur van de site gehaald, maar was toen al vele malen gedeeld op andere social media-platformen en Instagram. Update donderdag 22 november: de grootste shoppingsites in China hebben nu Dolce & Gabbana accessoires en kleding van hun site gegooid en er is een oproep voor een algehele boycott.

Advertentie - Lees hieronder verder

Gehackt?

De social media-storm werd later nog erger. Stefano Gabbana ligt vaker onder vuur wegens racistische en seksistische uitlatingen op social media, waardoor hij in de clinch ligt met onder meer Diet Prada's Instagram die zijn opmerkingen altijd publiekelijk maakt en hem er niet zomaar mee laat wegkomen. Terwijl Dolce & Gabbana zelf claimt dat hun account was gehackt, stonden er op die social media-accounts nogal neerbuigende opmerkingen over China en de Chinese internetgebruikers. Ze werden al snel offline gehaald, maar de screenshots waren toen al gemaakt en gedeeld. De hashtag #BoycottDolce volgde al snel. De Weibo hashtag #DGTheGreatShowCancelled is inmiddels al 540 miljoen keer gedeeld, en genoemd in 74,000 discussies.

Diet Prada

Het nieuws kwam voor het eerst naar buiten op Diet Prada's Instagram. In een statement aan de Business of Fashion vertelden oprichters Tony Liu en Lindsey Schuyler: 'We zijn continu in contact met onze Dieters en we zijn altijd alert op met name Stefano Gabbana’s capriolen.' En vervolgden: 'Veel onderwerpen kunnen vrij niche zijn, wat geweldig is, maar dit is overduidelijk racisme op een gigantische wereldwijde schaal dat je simpelweg niet kunt negeren.'

Show gecanceld door overheid

Genodigden werden verteld dat de show, met zomaar 500 looks, niet langer zou plaatsvinden. Dat was niet de keuze van het Italiaanse modehuis zelf. Het merk werd naar verluidt opgelegd om de show te cancelen door de lokale overheidsinstanties. Meer dan 15 Chinese celebrity-gasten waaronder Zhang Ziyi, Li Bingbing, Chen Kun, Wang Xiaoming en Donnie Yen lieten weten niet naar het event te gaan. Ziyi liet zelfs weten op haar Instagram nooit meer iets van Dolce & Gabbana te zullen dragen. Ook de hoofdredacteur van Vogue China, Angelica Cheung, keerde zich tegen het merk.

Advertentie - Lees hieronder verder

Politiek ongevoelig

Dit is al de tweede keer dat Dolce & Gabbana aan de schandpaal wordt genageld wegens racistische berichtgeving binnen achttien maanden. In een voorgaande #DGLovesChina campagne werd Beijing afgeschilderd op een wijze die Chinese internetgebruikers op zijn zachtst gezegd zeer ongepast vonden. Zowel Gabbana als mede-oprichter Domenico Dolce zijn vaker beschuldigd van het maken van politiek ongevoelige statements, onder meer over babies die via IVF ter wereld komen als ook homostellen die willen adopteren. Het duo heeft hun gladiatorsandalen eerder omschreven als 'slavensandalen'. Ze kleedden ook als eerste Amerikaanse First Lady Melania Trump. Met name Gabbana valt vrouwen aan op social media, waaronder Selena Gomez die hij 'lelijk noemde' en de Kardashian-familie als 'de goedkoopste mensen ter wereld'.

Grote gevolgen

Dit laatste incident zal grote gevolgen hebben voor het Italiaanse modehuis. Volgens Bain & Company’s laatste verslag over de luxemarkt zijn Chinese consumenten verantwoordelijk voor 33% van de aankoop van alle luxegoederen wereldwijd. Dat zal zelfs 46% worden in 2025. Cross-border e-commerce site Yangmatou deelde gisterenavond laat dat het 58.000 D&G-producten van de site had gehaald, met de melding: 'het moederland is belangrijker dan wat dan ook.' Op internetgigant Alibaba Group Holdings shopportaal leveren de zoekresultaten voor D&G in zowel het Engels als Chinees niks meer op. Tot op de dag van vandaag claimt Dolce & Gabbana dat hun account gehackt was en dat ze niet achter het racistische commentaar stonden, maar dat lijkt niet erg geloofwaardig.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws