Amerikaans onderzoek toont aan hoe sterk mode politiek beïnvloedt

Afgelopen weekend sprak de Amerikaanse onderzoeker Christopher Wiley bij de Business of Fashion VOICES-conventie uit over het belang van mode om de politiek te beïnvloeden.

image
Getty Images

Afgelopen weekend werd het jaarlijkse Business of Fashion VOICES gehouden, een conventie waar de belangrijkste spelers uit de mode industries bij elkaar komen. Vorig jaar werd het podium gegeven aan invloedrijke sprekers zoals het van Keniaanse oorsprong model Halima Aden, Belgische ontwerper Dries van Noten en Amerikaanse designer Dapper Dan. Dit jaar spraken toonaangevende sprekers als de Britse modeontwerper Stella McCartney en de Israëlische ontwerper Alber Elbaz. Maar de spreker waarbij de meeste monden openvielen was bij de Amerikaanse onderzoeker Christopher Wiley, die niet alleen de modeindustrie maar de wereld shockeerde met zijn veelzeggende presentatie. Zo legde hij de geheimen achter het controversiële Brits politieke marketing firma Cambridge Analytica bloot. Dit voor het gebruiken van modemerken als virtuele wapen om Donald Trump als president van de Verenigde Staten te verkiezen.

Advertentie - Lees hieronder verder

De klokkenluider

Dit is niet de eerste keer dat Christopher Wiley zicht uitspreekt over Cambridge Analytica. Zo onthulde hij al eerder de catastrofale veranderingen die het bedrijf doorvoerde in de wereldpolitiek. Maar voor het eerst presenteerde Wiley in het openbaar bewijzen die zijn uitspraken onderbouwden. Zo verklaarde hij over het feit dat de firma informatie van zo'n 50 miljoen Amerikaanse Facebook-profielen bij elkaar verzamelde in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Wiley gaf zelf toe een algoritme te hebben gecreëerd die uiteindelijk de gaande cultuur oorlog niet alleen in de Verenigde Staten maar over de wereld voortzette. Zo was het zijn intentie om dit "wapen" alleen te gebruiken voor het aanvechten van extremisme of andere ideologische bedreigingen. Maar nu heeft Cambridge Analytica deze gebruikt om een virtueel slagveld te creëren, die is ingezet tegen het gewone volk in plaats van het leger. Zo vertelde hij: 'Wij waren van plan de hele wereld te verwoesten. Het verschil tussen NASA en Facebook is dat NASA op extremisten doelt en Facebook op jou.'

Mode als politiek

Wiley's grote verklaring tijdens de Business of Fashion VOICES zette niet alleen de modeindustrie op z'n kop maar de hele wereld. Zo toonde hij dat Cambridge Analytica modemerken via social media gebruikte om algoritmes te creëren die zij dan richtte op mensen die in makkelijk beïnvloedbaar waren voor pro-Trump berichten. Doordat mode in de culturele onderbouwing van waar uit politiek voorkeuren stromen geworteld is, konden zij stilistische voorkeuren ontketenen om te zien of mensen kwetsbaar waren voor extreem rechtse invloeden. Uiteindelijk verkoopt de modeindustrie geen kleding maar een soort identiteit en het identificeren van deze identiteiten via virtuele data zorgde ervoor dat Cambridge Analytica ieder persoon tot in de puntjes na kon brainwashen. Hierdoor heeft Cambridge Analytica zoals Wiley zelf zegt "de Amerikaanse extreemrechtse groepering Alt Right gecreëerd".

Advertentie - Lees hieronder verder

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws