Prada diep door het stof om “black face” beesten

De accessoires van het Italiaanse modehuis worden bestempeld als racistisch.

Prada-onder-vuur
Getty ImagesVictor VIRGILE

Onlangs werd modehuis Dolce & Gabbana nog beticht van racistische uitingen op social media. Nu is het een ander Italiaans modehuis dat zwaar onder vuur ligt om dezelfde soort aantijgingen: Prada gaat diep door het stof doordat er "black face" beesten werden vertoond in hun winkel op Fifth Avenue in New York. De figuren en accessoires doen sterk denken aan de beelden in de tijd van slavernij en segregatie in Amerika waar de zwarte bevolking zwaar onder leed.

Advertentie - Lees hieronder verder

Racistisch

Het thema en de bijbehorende sleutelhangers van Prada zijn afgeleid van donkere apen met grote, rode lippen en worden "Otto Toto" genoemd, als onderdeel van Prada's "Pradamalia" collectie. De figuren zouden gebaseerd zijn op een aapje, één van de oudste mascottes van het modehuis. Hoewel Prada zelf aangeeft dat de figuren zijn verzonnen en niets te maken hebben met de "black face" beelden uit de geschiedenis, valt het niet te ontkennen dat de gelijkenissen treffend zijn.

Op social media spraken veel mensen hun ongenoegen uit bij het zien van de displays in de Prada boetiek. Zo schreef Chinyere Ezie, advocate voor de Center for Constitutional Rights, in een openbare Facebookpost de aap-achtige figuren uit de winkel van Prada zeer racistisch te vinden. "Vandaag kwam ik terug in New York na een emotioneel bezoek aan het Smithsonian National Museum of African American History and Culture, waar een black face tentoonstelling te zien was. Ik liep langs de Prada boetiek in Soho en werd geconfronteerd met dezelfde racistische en denigrerende #blackface beelden," stond er in haar bericht. Ze riep mensen op Prada te boycotten en een einde te maken aan het gebruik van de zogenaamde "black face" beelden.

Advertentie - Lees hieronder verder

Ook online platform Diet Prada, dat op succesvolle wijze kopieën en misstanden binnen de modewereld aankaart, plaatste een bericht op zijn Instagram naar aanleiding van Prada's etalage en accessoires.

View this post on Instagram

Woke up on the morning of our fourth birthday to some news about our namesake @prada .  The “Pradamalia” collection, produced in collaboration with @2x4inc , features fantasy “lab-created” animals.  According to a press release about the collab, the creatures mix up the codes of the house into their features.  Many are comparing "Otto", a resulting mutation of one of Prada's oldest mascots, the monkey, to Little Sambo, a children's book character from 1899, who exemplified the pickaninny style of blackface caricature, though other examples from as early as 1769 can be found. The exaggerated stereotypes propagated racism freely back then, but it's apparent that the legacy of the harmful imagery still affects how we contextualize racism today.  This is surprising from Prada, who's known (at least recently) for the inclusivity of their casting, propelling then unknown models like Anok Yai and Jourdan Dunn into near supermodel status...not to mention casting Naomi Campbell in that 1994 campaign at a time when it was generally deemed "risky" to cast people of color in international luxury campaigns.  Recently, they mounted "The Black Image Corporation", an exhibition highlighting the importance and legacy of black creators in American publishing and photography, in both Milan and Miami.  Representation is important, but understanding how to navigate the nuances of how the world perceives racism is even more so.  One thing is pretty clear though...given recent scandals, luxury brands operating on a massive global scale need more systems in place to avoid controversies like this.  A suggestion for now: more diversity on a corporate level for positions that actually hold power in decision making and brand imaging.  Prada issued a swift apology on twitter and are in the process of removing the products from display and sale, but no mention on Instagram yet.  Dieters, chime in with your thoughts! • Source: Chinyere Ezie via Twitter (@ lawyergrrl) • #prada #blackface #littlesambo #retailproblems #retaildisplay #soho #nyc #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Excuses

Het bericht van Ezie met haar klachten ging in rappe tijd het hele internet over, en met resultaat, want Prada heeft aangegeven de 'fantasy bedels' van 'fictieve figuren' te verwijderen uit zijn boetieken en etalages. Het Italiaanse modehuis zegt 'niet de intentie te hebben gehad op welke manier dan ook te refereren aan de echte wereld en al helemaal niet aan black face' en biedt daarvoor zijn excuses aan.

Zo plaatste het luxemerk de volgende verklaring op Twitter:

Daarnaast heeft het modehuis besloten alle producten uit de "Pradamalia" collectie van de markt te halen die als kwetsend beschouwd kunnen worden. 'Wij zijn toegewijd aan het creëren van producten die diversiteit in de mode en de schoonheid van alle culturen vieren. Wij hebben alle producten uit de Pradamalia collectie van de markt gehaald en nemen onmiddellijke stappen om hiervan te leren,' schreef Prada in een tweede statement op Twitter.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws