Zara lanceert voor de tweede keer een nieuw logo

De Spaanse modeketen gaat daarmee andere grote namen binnen de mode-industrie achterna.

Zara nieuw logo
SOPA ImagesGetty Images

Nadat luxe modehuizen als Burberry, Balmain en Céline (pardon, Celine zonder streepje op de "e") vorig jaar een nieuw logo introduceerden, lijken andere grote namen binnen te mode-industrie te volgen. Zo heeft de Spaanse keten Zara zojuist zijn logo gewijzigd, inmiddels al voor de tweede keer sinds de oprichting van het merk in 1975.

Zara kiest voor nieuw logo

Oplettende Zara-liefhebbers hebben de verandering wellicht al eerder opgemerkt, want in de kleding van het modemerk was het nieuwe logo al een tijdje te zien. Nu heeft Zara zijn beeldmerk officieel veranderd, en is het logo ook op de website aangepast. Het nieuwe logo is ontworpen door Fabian Baron en heeft een grote transformatie ondergaan ten opzichte van het vorige logo. Waar de letter in de oudere Zara-logo's ver uit elkaar stonden, zijn die in het nieuwe beeldmerk dichter bij elkaar geplaatst en langer gemaakt. Datzelfde zagen we al eerder gebeuren bij bovenstaande modehuizen. Zo kozen ook Balmain en Celine voor een "nauwer" lettertype, dat strak en minimalistisch oogt.

image
Het nieuwe Zara-logo, ontworpen door Fabian Baron.
Zara

Het nieuwe Zara-logo duidt de tweede verandering aan binnen de modeketen, die in 1975 werd opgericht door Spanjaard Amancio Ortega Gaona. Zo werd de eerste wijziging van het logo in 2010 doorgevoerd, waarbij de letters verder uit elkaar werden getrokken. Die wijziging kenmerkte meteen een grote verandering binnen Zara, want ook de winkels gingen op de schop en kregen een rigoreuze make-over.

image
Alle logo’s van Zara door de jaren heen.
Zara

Minimalistisch

Hoewel Zara nog geen afscheid neemt van de dunne dwarsstreepjes aan het uiteinde van de verticale en horizontale valken, is de verandering van het logo in lijn met de nieuwe "logotrends" die andere modehuizen ook hebben doorgevoerd. Volgens 99 designs, één van de grootste wereldwijde creatieve platformen dat designers met bedrijven verbindt, zijn minimalistische lettertypes erg populair op dit moment, weet HLN. 'Dankzij hun simpliciteit, zijn deze fonts erg makkelijk om mee te werken. Ze zijn zeer krachtig als je ze goed gebruikt en vragen visueel niet te veel aandacht. Ze stralen rust en luchtigheid uit en zijn niet zo hard,' aldus de uitleg van de logo-deskundigen. Nu er dus duidelijk een trend gaande is op logo-gebied, is het nog maar afwachten of er dit jaar meer modehuizen zullen volgen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws