Het debuut van deze ontwerper is nu al 'hét moment van New York Fashion Week'

Tomo Koizumi werd ontdekt op Instagram door topstylist Katie Grand

image
Getty Images

Een paar seizoenen geleden was het de Nederlandse nieuwkomer Sies Marjan die New York Fashion Week veroverde met zijn unieke visie, nu wordt deze nieuwe ontwerper gezien als dé smaakmaker van het seizoen. Maak kennis met Tomo Koizumi, een ontwerper die werd ontdekt door topstylist Katie Grand via Instagram. Hij hield zijn allereerste show in Marc Jacobs’s Madison Avenue store, met behulp van Grand, maar ook Guido Palau, Pat McGrath, Jin Soon, Anita Bitton, en een keur aan A-list modellen. Van Bella Hadid tot Luna Bijl, Kiki Willems en Joan Smalls.

image
Gwendoline Christie
ImaxTree

Kostuumontwerper

'Is dit de show voor gigantische jurken?' werd er frontrow gevraagd. Maar er was meer aan de hand. Zijn regenboogkleurige tule jurken zijn niet zomaar dromerig. Er zitten lagen en lagen ambacht, liefde en toewijding in zijn werk. Vogue.com noemde het een 'pinch me'-moment, 'van die momenten die maar zelden voorkomen.' Gwendoline Christie, die van de trap afdaalde, ging al snel viral: gekleed in een eye-catcher van een look, met flared, roze broek en zwarte platform-schoenen eronder. Lou Reed klonk uit de speakers en een groep Britten juichtten het debuut van hun vriends eerste catwalkdebuut in New York toe.

image
Getty Images

Ontdekt op Instagram

Vier weken geleden was hij nog een kostuumdesigner in Tokio, met amper 2000 Instagram-volgers. Hoewel hij Japanse popsterren alsook Lady Gaga had gekleed. Tot hij uit het niks een berichtje kreeg van Katie Grand. Een schermafbeelding van die dm vormt nu de achtergrond van zijn telefoon. Grand had hem ontdekt op het account van Giles Deacon, die een aantal van Koizumi's looks had gedeeld op diens social media. Zij bracht hem in contact met de besten uit de business – hallo Marc Jacobs – om hem te helpen bij zijn eerste show. 'Het is een bizar verhaal', zegt Grand tegen Vogue.com: 'Maar op een gegeven moment heb je zoveel gedaan en met zoveel mensen gewerkt, en is het gewoon fijn om iemand een steuntje in de rug te geven die echt goed is.'

image
ImaxTree

Ruffle armor

Koizumi is natuurlijk overweldigd. Zeker omdat zijn debuut zo goed is ontvangen. Niet zomaar goed, maar lyrisch. Moderedacteuren gingen los vanaf de eerste rij. De jurken lijken trouwens van tule, maar zijn eigenlijk vervaardigd van polyester organza die 'verfkleuren beter pakken', aldus de maker. Koizumi gebruikt meer dan 400 kleuren van Japans organza, waarbij hij de ruches eerst maakt en ze dan met de machine aan elkaar naait om er een kledingstuk van te maken. Gemiddeld kost zo'n kledingstuk tussen de 50 en 80 meter aan stof. De grootste zelfs 200 meter. Hij legt uit aan Vogue.com: 'Voor mij is het als een ruche-pantser voor vrouwen. Ik ben opgegroeid met manga-serie Sailor Moon en dit magische meisje is een van mijn grootste inspiratiebronnen.' Hiernaast heeft hij nog tal van mode-referenties, met John Galliano op nummer één. Nog iets leuks voor de moderne vrouw: de jurken kunnen volgens Koizumi gewoon in de wasmachine worden gegooid.

image
ImaxTree

image
ImaxTree

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws