Rihanna lanceert eigen modehuis Fenty: dit is alles wat we weten

Het nieuwe modehuis van de 31-jarige zangeres komt eraan.

Met haar vele samenwerkingen is Rihanna getransformeerd van mode-icoon tot ware mode-ondernemer. Niet alleen is de zangeres eigenaresse van haar eigen beautymerk Fenty Beauty en heeft ze de succesvolle lingerielijn Savage x Fenty gelanceerd, ook komt ze nu met haar eigen modehuis. Eerder dit jaar deden verschillende geruchten de ronde dat Rihanna een eigen modelabel zal oprichten in samenwerking met het grote Franse luxe-conglomeraat LVMH. Dit gerucht werd al snel door beide partijen bevestigd, en ook is er meer informatie vrijgegeven over het nieuwe modehuis van de 31-jarige zangeres. Zo gaat het luxe modehuis Fenty heten, en wordt de eerste collectie eind deze maand al gepresenteerd in Parijs. Dat meldt Business of Fashion.

image
Getty Images

Tijdens de lancering gisteren werden alle looks van haar eerste collectie getoond en werd haar collectie uitvoerig besproken. Bekijk de gallery van Rihanna's eerste modelijn onderaan dit artikel. Op de accessoires moeten we nog even wachten. Op de perslancering zei Rihanna, die voor de gelegenheid een witte blazerjurk droeg, aan de Amerikaanse Vogue: 'Deze pop-up lancering is absoluut anders dan een modeshow neerzetten, met een show zijn er zoveel bewegende delen. Dat wil niet zeggen dat het niet hectisch is geweest, maar ik hou ervan om deze lancering een soort intiem te houden.'

Eerste beelden

In aanloop naar de grote lancering die gisteren woensdag 22 mei plaatsvond gaven Rihanna en LVMH de eerste beelden al vrij van Fenty. Het betreft een campagnevideo van 46 seconden waarin we een eerste blik kunnen werpen op Rihanna's veelbesproken modehuis. In de video zien we modellen in een vlot tempo voorbij wandelen, inclusief RiRi zelf, in elegante looks. Fenty zal niet alleen kleding verkopen, ook schoenen, accessoires en eyewear behoren tot de collectie. Rihanna's debuutcollectie voor Fenty is geïnspireerd op haar eigen stijl, met veel strakke lijnen, jumpsuits en statement accessoires, aangevuld met klassieke silhouetten. Ook zien we het logo van het modehuis voor het eerst voorbijkomen in de video: een vierkant bestaande uit veel lijnen die een doolhof lijken te vormen. De letters van Fenty zijn strak en modern. Bekijk de video, inclusief het logo, hieronder. Rihanna tijdens de officiële perslancering: 'Vrouwen zijn de kracht op deze aarde. We hebben meerdere kanten, zijn complex, kwetsbaar doch bulletproof en Fenty wil al deze aspecten aanspreken,' aldus Rihanna. 'De ene dag wil ik onderdanig zijn, veel dagen heb ik alle touwtjes in handen en de meeste dagen wil ik allebei kunnen zijn. Het was daarom belangrijk dat we een lijn creëerden die veelzijdig genoeg was om dat te omarmen en om vrouwen op die manier te vieren.'

Daarnaast heeft T Magazine van The New York Times een exclusief interview met de zangeres gepubliceerd, waarin we niet alleen meer te weten komen over Fenty, maar ook een duidelijkere beelden krijgen van de collectie. Zo draagt Rihanna haar eigen collectie op de foto's, waaronder een korsetjurk van jeans, een roze jurk slash pak en gekleurde zonnebrillen in maatje XL. Ook de kleding zal inclusiviteit voorop stellen, een waarde die erg belangrijk is voor Rihanna. Daarover vertelt ze tegen T Magazine: ‘Je draagt wat goed bij je staat en dat is het. Ik ben op het moment curvy, dus als ik niet eens mijn eigen kleding kan dragen, dan gaat het niet werken.'

De eerste Fenty-collectie is online verkrijgbaar vanaf 29 mei, en op 24 mei al te koop in een pop-up shop in Parijs. Naast de gangbare collecties, die getoond zullen worden tijdens fashion week, zal Fenty ook speciale collecties uitbrengen die volgens het see now, buy now-principe worden verkocht. De futuristische zonnebrillen starten vanaf 420 dollar, omgerekend zo'n 375 euro) en peep toe sandalen van 600 dollar (omgerekend zo'n 540 euro).

Fenty

In eerste instantie werd gedacht dat het bedrijf de naam Project Loud France zou krijgen, afgeleid van Rihanna's vijfde album genaamd Loud. Niet alleen Rihanna zelf, maar ook luxe-conglomeraat LVMH is een grote investeerder. Zo heeft de zangeres een bedrag van bijna 30 miljoen euro geïnvesteerd in haar nieuwe bedrijf. LVMH blijft de grootste aandeelhouder, en investeerde net iets meer dan 30 miljoen in Fenty. Dit is het tweede bedrijf dat Rihanna onder LVMH opzet, zo is Fenty Beauty ook een onderdeel van het grote luxe-conglomeraat.

Concept

Rihanna zal de creatieve visie van het nieuwe huis leiden, terwijl Jean-Baptiste Voisin, CSO van LVMH, de voorzitter zal zijn. Rihanna laat verder weten een duidelijke visie te hebben voor haar nieuwe modehuis. Het doel van de ondermening is gericht op zowel mannen, kinderen als vrouwenkleding waarbij ook accessoires als schoenen, brillen, tassen een onderdeel zullen zijn. De lijn van Rihanna bevat daarnaast ook lifestyle items zoals high-tech producten, kantoorbenodigdheden, woonaccessoires en tuinproducten, zodat je een waar RiRi-approved leven kunt leiden. Rihanna's boodschap van diversiteit en inclusiviteit spelen een grote rol. Fenty Beauty debuteerde met veertig verschillende tinten foundation, dat een beslissende factor bleek voor het grote succes van het merk.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws