Calvin Klein biedt excuses aan voor campagne met Bella Hadid

In de nieuwe controversiële campagne zoent Bella Hadid met virtueel model en digital influencer Lil Miquela.

image
Getty Images

Calvin Klein lanceerde vorige week hun campagne waarin supermodel Bella Hadid zoenend te zien is met het wereldbekende virtuele model Lil Miquela. De video kreeg veel kritiek van de LHBTQ+ community, en het merk werd beschuldigd van "queer-baiting" omdat de zoen niets bijdraagt aan de kleding die het merk zogezegd voorstelt.

In de dertig seconden lang durende video is te zien dat Bella Hadid Lil Miquela langzaam vastpakt en haar vervolgens zoent. Ondertussen is op de achtergrond een stem te horen die zegt: 'Life is opening doors. Creating new dreams that you never knew could exist.' Bella Hadid heeft al sinds 2017 een relatie met zanger Abel Makkonen Tesfaye aka The Weeknd. Veel van de kritiek was dan ook dat Calvin Klein een lesbisch model had moeten gebruiken. De video werd door critici als "queer-bait" bestempeld. Dat betekent dat je iets homoseksueels impliceert, maar niet helemaal bedoelt. Deze term wordt vaker gebruikt bij campagnes zoals deze die in het verkeerde keelgat schieten.

Identiteit promoten

Calvin Klein plaatste na aanleiding van alle kritiek, een statement op hun Twitter-account. In het statement vertelt het merk dat het nooit hun bedoeling was om de LHBTQ+ community te beledigen. Ook legt het merk uit wat het idee achter de video was. 'In deze campagne wilden we juist vrijheid en zelfexpressie voor verschillende identiteiten promoten. Inclusief een spectrum van gender-en seksuele identiteiten. We onderzochten de vage lijnen tussen realiteit en verbeelding.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Bella Hadid