Nike maakt diversiteit statement met nieuwe paspoppen

Het sportlabel laat zien dat sportieve vrouwen in alle vormen en maten komen.

Nike paspoppen diversiteit statement
Getty Images

Niet alleen in de modewereld zien we steeds meer diversiteit (met dank aan onder meer Rihanna's Savage x Fenty), ook in de sportwereld staat inclusiviteit steeds meer voorop. Sporten is namelijk voor alle vrouwen, in alle vormen en alle maten. Wie dat goed begrijpt, is Nike. Het sportlabel heeft in het verleden al krachtige boodschappen afgegeven in de vorm van campagnes, maar nu komt het merk met een compleet nieuw statement. Zo gebruikt Nike vanaf nu paspoppen in verschillende maten.

Nike paspoppen

In de grote Nike-store in de Londense winkelstraat Oxford Street opende onlangs na weken van renovatie een compleet vernieuwde damesafdeling. Op de nieuwe afdeling zijn niet alleen grote schermen en wanden vol sneakers te bewonderen, ook heeft Nike gekozen om hun paspoppen te vervangen. En het zijn juist die paspoppen die opvallen.

Zo heeft het sportlabel gekozen hun mannequins in de "gangbare" maat te vervangen door paspoppen in allerlei verschillende vormen en maten. We zien onder meer poppen met meer curves, en zelfs ook met gespierde en minder gespierde lichamen. Daarmee laat het sportmerk zien zich hard te willen maken voor meer inclusiviteit in de sportmode en -wereld.

'De opnieuw ontworpen ruimte is een demonstratie van Nike's toewijding om de vrouwelijke atleet te inspireren en te dienen,' klinkt de toelichting van Nike's Sarah Hannah, in een interview met de Britse Refinery29. De Nike-store aan Oxford Street is voor nu nog de enige winkel met de nieuwe paspoppen, maar het sportlabel heeft aangegeven de poppen in alle winkels wereldwijd te willen vervangen.

Statements

Nike staat er inmiddels om bekend statements te maken. Zo lanceerde het sportmerk onlangs nog een krachtige video over vrouwen in de sportwereld, ingesproken door Serena Williams, die zich al jaren hard maakt voor gelijkheid in de topsport. In de campagnevideo zijn verschillende vrouwelijke topatleten te zien, van tennisters tot basketbalsters en van rugbyspeelsters tot voetbalsters. Zij hebben stuk voor stuk moeten vechten voor in plek in de, toch nog door mannen overheerste, sportwereld. Met Nike's nieuwe paspoppen laat het merk zien dat (top)sport niet alleen voor mannen én vrouwen is, maar ook voor alle vormen en maten.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws