Van vergane glorie tot hype op Instagram: hoe #NewBottega de nieuwe #OldCeline werd

Het modehuis, onder leiding van ontwerper Daniel Lee, heeft een heuse comeback gemaakt en wordt nu vergeleken met het Céline van Phoebe Philo.

Bottega Veneta newbottega Daniel Lee
Imaxtree

Toen Phoebe Philo in 2017 haar aftreden aankondigde als creative director van Céline (ja, nog met een streepje op de e), stortte de modewereld een klein beetje in. Met haar ontwerpen, die zowel vernieuwend als vrouwelijk en elegant waren, maakte ze het Franse modehuis zeer geliefd bij velen. Na de eerste collectie van Philo's opvolger Hedi Slimane - die in totaal contrast was met zijn voorganger - werd het Instagram-account @oldceline in het leven geroepen, inmiddels een begrip.

Hetzelfde lijkt nu te gebeuren voor het Italiaanse modehuis Bottega Veneta, dat de afgelopen jaren steeds lagere verkoopcijfers behaalde. Zo verliet ontwerper Tomas Maier het modehuis, die sinds 2001 de creatieve leiding had, en leek het einde van het merk zoals we het kennen in zicht. Met de aanstelling van creative director Daniel Lee in juni vorig jaar is daar verandering in gekomen. De Britse ontwerper keerde het tij met zijn collecties, die zeer gewaardeerd worden door het modepubliek.

Het nieuwe Bottega Veneta

Het duurde daarom niet lang of een Instagram-account werd uit de grond gestampt: @newbottega, het nieuwe Bottega Veneta. Die staat vol met de nieuwe ontwerpen van Lee, die geheel in lijn zijn met de vrouwelijke elegantie van de oude Céline. Het komt dan ook niet als een verrassing dat de 32-jarige Lee in het verleden werkzaam is geweest bij het Franse modehuis, net als bij Maison Margiela, Balenciaga en Donna Karan.

image
Bottega Veneta Herfst/Winter 2019.
Imaxtree

Zijn stijl is een combinatie van Maiers erfgoed en de werk-ethiek van Céline; de ontwerpen zijn minimalistisch en volwassen, zitten goed in elkaar en zijn op hun eigen manier edgy - en dat allemaal zonder logo (waar grote modehuizen vandaag de dag juist mee "scoren"). Lee's doel is simpelweg 'het maken van hele goede kleren, om in te leven, om lief te hebben en om veel plezier aan te hebben,' zo vertelde de ontwerper in een eerder interview met de Amerikaanse Vogue.

image
Daniel Lee aan het einde van zijn Bottega Veneta Herfst/Winter 2019 show.
Armando GrilloImaxtree

Door het roer compleet om te gooien voor Bottega Veneta volgt Lee in de voetstappen van Alessandro Michele, die sinds zijn aanstelling bij Gucci het modehuis tot grote hoogten heeft gebracht. Zo is volgens Who What Wear het aantal zoekopdrachten naar Bottega Veneta met ruim 70 procent gestegen, waarbij er vooral wordt gezocht naar de handtassen en schoenen. Met diens populariteit heeft het merk ongeveer dezelfde status bereikt als het oude Céline en dus het nieuwe Gucci, die beiden niet meer weg te denken zijn uit de modecultuur van nu.

image
Bottega Veneta Herfst/Winter 2019.
Imaxtree

#NewBottega is de nieuwe #OldCeline?

Geen verrassing dus dat er een heus fan-account in het leven is geroepen. Het "New Bottega" Instagram-account is opgezet door modestudente Laura Rossi, die net als vele anderen groot fan is van Daniel Lee. 'Het digitale archief gewijd aan het werk van de Britse ontwerper Daniel Lee, die momenteel aan het hoofd staat van Bottega Veneta,' klinkt de beschrijving. Het blijkt dat er meerdere Bottega-fans zijn die behoefte hebben aan een dergelijk account, gezien het aantal volgers inmiddels de 19.000 aantikt.

In de feed staan ontwerpen van Lee's hand, voornamelijk accessoires als handtassen en schoenen, zoals Bottega's versie van de floss-sandaal, een van de grootste schoenentrends van deze zomer. In zijn ontwerpen komt de klassieke stijl van Bottega Veneta terug, zoals de "gevlochten" Arco tassen, die - obviously - een complete make-over hebben gehad. Daarnaast is het account vooral een ode aan de nieuwe ontwerpen van het modehuis, zoals de sandaal met vierkanten neus.

Kortom, het account biedt een flinke dosis inspiratie voor iedere liefhebber van de vrouwelijke, volwassen stijl van Lee. En gezien de populariteit mag het duidelijk zijn dat Bottega Veneta er weer helemaal bovenop is gekomen, en nu sterker is dan ooit tevoren. Wij kijken reikhalzend uit naar Bottega's nieuwste Lente/Zomer 2020 collectie, die aankomende september gepresenteerd wordt in Milaan.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws