Swinging sixties revival: H&M komt met designercollectie in jaren '60 thema

Met deze nieuwe samenwerking met ontwerper Richard Allan brengt H&M zo een vleugje sixties in ons leven.

h&m-designer-collectie-richard-allan
Courtesy of H&M

Er zijn weinig periodes die meer reuring opleverden dan de jaren zestig, waarin zich zowel op het gebied van politiek én muziek ware revoluties ontkenden. Ook de modewereld stond niet stil: sterker nog, veel trends die destijds zijn gezet, vind je nu nog in onze kledingkast. Het is dus niet meer dan logisch dat H&M zich voor een nieuwe designercollectie laat inspireren door designer Richard Allan, die met zijn flamboyante en levendige ontwerpen de jaren zestig kleur gaf.

De sjaals van Richard Allan

Allan richtte zijn merk in 1962 op en oogstte daarmee al snel bewondering van ontwerpers zoals Schiaparelli en Yves Saint Laurent. Vooral sjaals van zijde werden zijn handelsmerk, die standaard van een abstract patroon en kleurrijke tonen waren voorzien. Alleen al in het eerste jaar werden 50 duizend sjaals verkocht, in iconische winkels zoals Harrods, Liberty en Fortnum & Mason. Ondanks de populariteit van het merk verkocht Allan zijn bedrijf in 1989, waardoor veel van zijn ontwerpen verloren zijn gegaan. Gelukkig was daar hoop aan de horizon toen zijn dochter Cate het merk in 2014 weer nieuw leven inblies, waardoor de sjaals vandaag de dag gewoon (weer) te koop zijn.

Verkoopmoment designercollectie

De nieuwe collectie - die ontworpen word door een H&M in-house team - moet als hommage aan de succesvolle ontwerper dienen. Verwacht lange silhouetten, hoge nekken, wijde mouwen en zijde stoffen, precies zoals Allan het destijds zelf ontwierp. De prints zullen dan ook uit het archief van de designer gehaald worden.

De collectie is vanaf 22 augustus te koop, zowel online als in geselecteerde winkels wereldwijd.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws