Gucci neemt een hoofd diversiteit aan in navolging van kritiek

Het nieuwe hoofd diversiteit Renée Tirado gaat strijden voor meer inclusiviteit binnen het Italiaanse modehuis.

Gucci hoofd diversiteit
Matteo ScarpelliniImaxtree

Modehuizen worden eindelijk kleurrijker en diverser, zowel op de catwalk als op de eigen bedrijfsvloer. Dat was (of eigenlijk, ís) ook hard nodig, want verscheidene designers liggen nog regelmatig onder vuur vanwege controversiële ontwerpen.

Ook het geliefde Gucci van Alessandro Michele ontsprong de afgelopen jaren niet de dans en kwam begin 2019 nog in opspraak vanwege hun 'blackface-sweater'. Dat moet het Italiaanse modehuis gevoeld hebben, want vanaf nu is Renée Tirado officieel aangesteld als het nieuwe hoofd van de afdeling diversiteit en inclusiviteit. Gucci volgt zo het voorbeeld van Chanel en Burberry op, die recentelijk een soortgelijke functie in het leven riepen.

Wie is Renée Tirado?

Aan Tirado heeft Gucci ongetwijfeld een goede, want ze strijdt al jarenlang binnen leidinggevende posities voor meer diversiteit binnen bedrijven. Zo werkte ze eerder voor Major League Baseball, de organisatie die het hoogste professionele honkbalniveau in de Verenigde Staten faciliteert. Voor the United States Tennis Association, het federale besturend orgaan voor tennisactiviteiten in de VS, verrichte ze soortgelijke werkzaamheden. Ze was nog niet eerder actief binnen de mode, maar aan werkervaring dus geen gebrek.

renee-tirado-hoofd-diversiteit-gucci
Renée Tirado.
Courtesy of Gucci

Haar werkzaamheden

Gucci’s nieuwe diversity leader wil niet alleen de bedrijfsvloer van het modehuis inclusiever maken, maar ook hun zakelijke keuzes. Tirado zal leiding gaan geven aan meerdere programma’s die in het teken staan van diversiteit, zoals het Cultural Awareness Learning Program van het bedrijf.

'Meer inclusiviteit, respect en diversiteit'

In een persoonlijk statement licht Renée toe wat de nieuwe aanstelling voor haar betekent. 'Ik wil me hard maken voor een humane sfeer binnen het bedrijf. Inclusiviteit, respect en diversiteit moeten daar de bouwstenen voor gaan vormen. Zo blijft Gucci niet alleen relevant, maar ook een waardige concurrent. Ik voel me vereerd dat ik aan de slag mag voor een bedrijf dat deze waarden voorop wil zetten. Gucci wil daarmee geen plichtmatig hokje afvinken, maar het tot een kernwaarde van hun bedrijfsstrategie maken.'

Gucci's nieuwe stappen

Het blijft voor Gucci niet alleen bij de aanstelling van Tirado. In maart lanceerde het modehuis al hun Global Changemakers Program, waarmee ze op de lange termijn verandering binnen de gehele mode-industrie willen bewerkstelligen. Gucci claimt daarmee een leidende rol, stelt Renée. 'Diversiteit staat op de agenda van veel bedrijven, maar Gucci wil niet alleen in eigen keuken verandering. We trekken liever de gehele industrie mee.'

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws