Controversiële marketingbaas Victoria’s Secret Ed Razek stapt per direct op

De man is grotendeels verantwoordelijk voor het publieke geseksualiseerde imago van het merk.

Victoria's Secret ed razek ontslag
Getty Images

Het zijn roerige tijden voor Victoria's Secret. Nadat het Amerikaanse lingerielabel eerder onder vuur lag wegens het wankele diversiteit- en inclusiviteitsbeleid, werd bekend dat de omzetten van het modehuis flink daalden en de jaarlijkse show naar verluidt wordt opgeheven. Nu wordt bekend dat er na het ontslag van de CEO wederom iemand ontslag neemt uit het bedrijf, vlak nadat het merk deze week haar eerste transgender model aanneemt. De controversiële marketing manager van het bedrijf Ed Razek maakt bekend per direct op te stappen.

Ontslag

Uit een interne memo die Razek deelde met het bedrijf, werd duidelijk dat de marketing baas zijn taken neerlegt. De nota belandde bij kranten als The New York Times en The Wall Street Journal die vervolgens het bericht publiekelijk bekend maakten. 'Het was een moeilijke beslissing omdat, zoals sommigen van jullie weten, we zoveel jaren samen hebben gedeeld. Maar het is tijd', deelde Razek in het bericht. Interessant is dat de bevestiging van het vertrek van Razek bekend wordt gemaakt in dezelfde periode als het nieuws dat Victoria's Secret haar allereerste transgender model Valentina Sampaio heeft aangenomen.

Ophef

Dat is niet toevallig. Vijftien jaar lang selecteerde Razek persoonlijk de modellen die voor Victoria’s Secret mochten werken en de bekende jaarlijkse show mochten lopen. Vorig jaar kwam Razek echter in opspraak toen hij in een interview met Vogue.com stelde dat er geen plaats is bij het lingeriemerk voor transgender modellen. 'Of we transseksuelen in de show moeten hebben? Nee. Ik denk niet dat we dat zouden moeten doen. Waarom niet? Omdat de show een fantasiewereld moet tonen'. Deze uitspraken leidden tot veel ophef, ook onder de fans van het lingeriemerk. De taken van Razek zullen tijdelijk worden vervuld door Ed Wolf, de senior vice-president van branding en Bob Campbell, de creative vice-president van Victoria’s Secret.

Advertentie - Lees hieronder verder