Vogue gaat exclusief achter de schermen bij het Paris Opera Ballet gala waar dansers in Chanel gehuld gingen

Vogue mag exclusief een kijkje nemen backstage bij het openingsgala van Paris Opera Ballet, waar dansers zich in de mooiste Chanel-creaties voorbereiden op de grote avond.

chanel Paris Opera Ballet Gala
Lara Giliberto

Voor de meeste talentvolle dansers die deel uitmaken van het collectief van Paris Opera Ballet, is dans een metafoor van vrijheid, een taal die maar door weinig mensen gesproken wordt en dé enige uitdrukking van schoonheid die ze kennen. Voor Gabrielle Coco Chanel was dat niet anders. De vrouw achter het iconische Franse modehuis heeft een rijk verleden met dans en dan ballet in het bijzonder.

Vogue kreeg exclusieve toegang achter de schermen bij het Paris Opera Ballet gala om de dansers - allemaal gekleed in de mooiste Chanel-creaties - vast te leggen terwijl ze zich voorbereidden op hun performance.

Ontelbare creaties

Terug in de tijd, in 1913 om precies te zijn, werd Coco verliefd op de kunst van het ballet. Het was Vaslav Nijinsky, choreograaf en de belangrijkste danser van Ballets Russes, die Gabrielle en haar grote liefde Boy Capel, inpakte met zijn dans in Igor Stravinsky’s The Rite of Spring. De ontmoeting met de Poolse pianiste Misia Sert, die meer dan dertig jaar haar beste vriendin bleef, versterkte de connectie die Coco met de danswereld had. Vanaf toen waren het modehuis Chanel en "dans" onafscheidelijk en ontwierp Coco ontelbare creaties voor verschillende ballethuizen.

chanel opera de paris
Gabrielle Chanel op de schouder van haar vriend Serge Lifar in 1937.
Jean en Brigitte Moral

Bewegingsvrijheid belangrijk

Ze maakte kostuums voor onder anderen Le Train Bleu (1924), Apollon Musagète (1929) en, tien jaar na de dood van Diaghilev, Bacchanale (1939) in samenwerking met kunstenaar Salvador Dalí. Coco die zich in haar creaties altijd op comfort en bewegingsvrijheid richtte, merkte tijdens de laatste repetities van Le Train Blue op dat haar kostuums, hoewel zacht en comfortabel, de beweging van de dansers beperkten en paste de fitting geheel aan. 'Verwijder altijd, voeg nooit iets toe. Niets is mooier dan de vrijheid van het lichaam (...)', aldus Coco. De kostuums voor dit originele ballet, met hun ongelooflijke moderniteit, inspireerden later Karl Lagerfeld voor de badmode in zijn Ready-to-Wear-collectie van Lente/Zomer 1998.

image
Le Train Bleu in 1924, collection BnF, Henri Laurens Décors du ballet.
The Times News Licensing

Karl Lagerfeld zet traditie voort

Gedurende zijn tijd als creatief directeur van Chanel, heeft wijlen Karl Lagerfeld de traditie voortgezet. Hij maakte de kostuums voor onder anderen twee voorstellingen van de Duitse choreograaf Uwe Scholz (in 1986 en in 1987) en ontwierp de outfit voor Elena Glurdjidze in een 2009 productie van The Dying Swan - een look die meer dan honderd uur vakmanschap vergde en zo'n 2500 veren bevatte.

Bloemencreaties

Terug naar vandaag werd op 20 september de opening van het 2019/2020 dansseizoen gevierd met een gala. Deze traditie die erg dierbaar is voor het Opéra de Paris en toonde een balletvoorstelling op de choreografie van Serge Lifar, op de muziek van Franz Schubert en hoe kan het ook anders; de dansers geheel gekleed in Chanel. Dit onder het toeziend oog van Virginie Viard, artistiek directeur van de modecollecties.

Elk van de zes belangrijkste dansers die de variaties van Serge Lifar uitvoerden droegen een jurk die een bloem belichaamde. De roos, lelie, tulp, blauwe regen, korenbloem en violet werden opnieuw bedacht in ragfijne zijden organza door het Huis van Lemarié (onderdeel van Chanel's Métiers d'Art, red.), die op de creaties van de dansers sierden.

Achter de schermen

Vogue mocht exclusief achter de schermen tijdens deze uitzonderlijke avond die de levendige een eeuwige band van het huis Chanel met dans viert. En zoals Aurélie Dupont, directeur van Dance at the Opéra national de Paris, al zei: 'Net als de Opéra de Paris, is het Huis van Chanel een instelling, beide klassiek en hedendaags: het heeft een ongelooflijke geschiedenis, maar ook een kracht, een moderniteit en een open geest.' Kijk mee naar de prachtige beelden, geschoten door Lara Giliberto, waar de dansers zich voorbereiden op hun belangrijke voorstelling.

Deze Vogue Exclusive werd eerder gepubliceerd op Vogue Australia door Liam Freeman.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws