Nike focust verder op inclusiviteit en lanceert volledig bedekkende zwemkleding

Het sportmerk maakt zich wederom hard voor diversiteit en inclusiviteit binnen hun merk.

image
Nike

Nike is al enkele tijd bezig diversiteit en inclusivitiet binnen hun merk op de kaart te zetten. Zo lanceerde ze eerder dit jaar nog paspoppen met verschillende maten, curves, beperkingen en plus-size varianten. Die zet was blijkbaar nog hard nodig, gezien de negatieve reacties op de beslissing van het sportmerk. Nu komt het merk met een nieuwe zwemcollectie genaamd de Victory Swim Collection, bestaande uit volledig bedekkende zwemkleding, inclusief leggings, een hijab en body suits.

Victory Swim Collection

Nike focust zich al langere tijd op inclusiviteit binnen hun collecties en zet nu opnieuw een stap in de goede richting. De nieuwe Victory-collectie is tot stand gekomen nadat vrouwen die in het dagelijks leven bedekkende kleding dragen, vaak worden belemmerd als het aankomt op het kiezen van badkleding. De collectie is bedoeld voor iedereen, en zoals het merk zelf zegt: 'veel vrouwen zullen enthousiast zijn over deze collectie. Niet alleen moslima's, maar ook vele andere vrouwen.'

image
Nike

'We zagen deze onderbediende markt', vertelt Nikes creative director Martha Moore in een interview met de Britse Vogue. 'Ik werk al dertig jaar bij Nike en heb me altijd gericht op hoe we vrouwen in de sportwereld kunnen promoten. Voor mij was dit één van die belangrijke doorbraakmomenten. Zwemmen is een sport die je je hele leven kunt uitoefenen, en om verhalen te horen over vrouwen die op hun dertiende of veertiende moesten stoppen omdat ze niet de juiste kleding hadden om te dragen - dat raakte mijn hart en inspireerde me voor dit idee.'

image
Nike

Inclusiviteit

Inspiratie voor de collectie begon met de gepassioneerde reacties van atleten op de Nike Pro Hijab die werd gelanceerd in 2017, en 'de vastberadenheid van Nike-ontwerpers om te blijven innoveren voor atleten van alle achtergronden, lichaamstypes, capaciteiten en ambities', zo stelt Nike in een persbericht. 'De emotionele kant van het ontwerp was voor ons net zo belangrijk als de innovatie zelf. We willen vrouwen zich trots te laten voelen wanneer ze deze kleding dragen.'

De collectie bestaat uit vier stukken, een full coverage badpak, de swim-Hijab, een tuniektop en zwemlegging verkrijgbaar in zwart en navy. Elk item is gemaakt van een licht en sneldrogend materiaal en het badpak en de top hebben beide een ingebouwde sportbeha. Het full coverage badpak is bovendien gemaakt van materiaal dat beschermt tegen schadelijke UV-straling. De Nike Victory Swim-collectie is vanaf 1 februari 2020 verkrijgbaar via geselecteerde Nike-winkels en via de webshop.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws