Copenhagen Fashion Week op weg duurzaamste modeweek ooit te worden

De Deense modeweek stelt nieuwe duurzaamheidseisen.

Copenhagen-Fashion-Week-duurzaamheidsplan-2020-2021
Christian VierigGetty Images

Na de afronding van Couture Fashion Week is Copenhagen Fashion Week ondertussen in volle gang. De Deense modeweek staat bekend om de shows van opkomende en gevestigde Scandi-merken, én hun groeiende focus op duurzaamheid. Dit gegeven wordt verder uitgewerkt in een nieuw plan. Tijdens de start van de modeweek op dinsdag 28 januari, werd een duurzaamheidsplan voor de komende jaren gelanceerd. Het doel is om de modeweek duurzamer dan ooit te maken en om duurzaamheidsontwikkelingen binnen de mode-industrie te versnellen.

Copenhagen Fashion Week lanceert duurzaamheidsplan

Tijdens de eerste dag van de modeweek werd bekendgemaakt dat de organisatie gloednieuwe beleidsmaatregelen in het leven heeft geroepen om duurzaamheid na te streven. Het plan heeft de naam Sustainability Action Plan 2020-2022: Reinventing Copenhagen Fashion Week gekregen, waarin het innoveren van het bedrijfsmodel van de modeweek centraal staat, net zoals de duurzame veranderingen in de industrie te versnellen. Het nieuwe beleid focust zich op het termijn van 2020 tot 2021 en gaat vanaf dit jaar van start.

Sustainability Action Plan 2020-2022

Wat houdt het plan precies in? De modeweek heeft als doel vóór 2022 volledig zero-waste te zijn en de ecologische voetafdruk van de productie van het evenement met vijftig procent te verminderen. Bovendien stelt de modeweek nieuwe toelatingseisen op voor deelnemende merken. Zo moeten deelnemers voldoen aan zeventien minimumnormen, zoals de belofte om onverkochte kleding niet te vernietigen, te werken met minimaal vijftig procent gecertificeerde, biologische of gerecyclede materialen in alle collecties en enkel duurzame verpakkingen met een zero-waste beleid te ontwikkelen.

This content is imported from Instagram. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.

'Verandering komt niet vanzelf'

CEO van Copenhagen Fashion Week Cecilie Thorsmark maakte in een statement het nieuws bekend, waarin ze aandringt hoe urgent de kwestie is: 'Alle onderdelen van de industrie – inclusief de modeweken – moeten verantwoordelijk zijn voor hun acties en bereid zijn om de manier waarop dingen tot stand komen te veranderen. Het tijdschema voor het tegengaan van de verwoestende effecten van klimaatverandering op zowel de planeet als de mens is minder dan een decennium, en wij zijn nu al getuige van de catastrofale gevolgen ervan. De urgentie van de situatie waarin we ons bevinden, dwingt me te geloven dat we niet langer alleen maar kunnen hopen dat er vanzelf vooruitgang wordt geboekt.' In 2023 wordt een nieuw actieplan ontwikkeld om de lat in de toekomst op het gebied van duurzaamheid nóg hoger te leggen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws