Prada krijgt 'sensitivity training' na controversiële ontwerpen

Ook creative director Miuccia Prada zal de training volgen.

Prada toond de Herfst/Winter 2017 collectie tijdens Milaan Fashion Week.  
Getty Images

De afgelopen periode kwamen verschillende modehuizen onder vuur te liggen door ontwerpen die als discriminerend en racistisch werden bestempeld. Ook rondom het Italiaanse modehuis Prada ontstond grote ophef door controversiële black face-achtige accessoires. Nu is bekend dat het modehuis een zogeheten sensitivity training zal gaan volgen om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt.

Prada's 'sensitivity training'

De nieuwe training is gericht op het opnemen van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit in de bedrijfsstrategie van het modehuis. De training geldt voor alle honderdtwintig medewerkers in New York, evenals het in Milaan gevestigde personeel binnen hoge, en dus invloedrijke posities. Dit betekent dat ook Miuccia Prada zelf en haar man en Prada CEO Patrizio Bertelli, de training zullen volgen en moeten rapporteren over hun voortgang.

De overeenkomst houdt bovendien in dat Prada een hoofd diversiteit zal aannemen, die toezicht houdt op de 'ontwerpen van het merk voordat deze in de Verenigde Staten worden verkocht, geadverteerd of gepromoot', zo weet The New York Times. Het project komt nadat de New York City Commission on Human Rights, een instantie die toezicht houdt op de wetten rondom mensenrechten in de stad, in gesprek ging met het modehuis over de controversiële ontwerpen.

Black face-controverse

In december 2018 ging Prada diep door het stof doordat er "black face" beesten werden vertoond in hun winkel op Fifth Avenue in New York. De figuren in de vorm van accessoires deden sterk denken aan de beelden in de tijd van slavernij en segregatie in Amerika waar de zwarte bevolking zwaar onder leed. Na de heftige kritiek besloot het modehuis om alle producten uit de betreffende Pradamalia collectie van de markt te halen die als kwetsend beschouwd konden worden.

De New York City Commission on Human Rights werkt al sinds de komst van de items met het Italiaanse merk aan een plan om bewustzijn te creëren rondom diversiteit. Hoewel Prada elke vorm van discriminatie ontkende, heeft het modehuis zich dus wél gecommitteerd aan een interne herstructurering die de komende twee jaar voortdurend zal worden gecheckt. Naast Prada zullen ook Gucci en Dior hetzelfde programma gaan volgen, zo weet The New York Times. Door de ophef lanceerde Prada eerder al een diversiteitsraad.

Andere modehuizen

Vóór Prada kwamen modehuizen als Gucci en Dolce & Gabbana al onder vuur te liggen door respectievelijk een black face-trui en een karikatuur van de Chinese cultuur. Dior ging door het stof door de Sauvage campagne, die inheemse Amerikaanse stereotypen zou vertegenwoordigen. Gucci ondernam al snel stappen door het aanstellen van een hoofd diversiteit, net als modehuizen Chanel en Burberry.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws