Chanel en Prada stellen hun shows uit vanwege het coronavirus

De modehuizen zouden beide een show in Azië organiseren.

Chanel Metiers D'Art-show in het Grand Palais in Parijs
Stephane Cardinale - Corbis

Zowel Chanel als Prada zullen hun shows in Azië verplaatsen vanwege het coronavirus, melden de modehuizen. Het gaat om de Métiers d'Art-presentatie in Peking en de resort 2021 show in Japan. Maar de impact op de mode-industrie reikt verder: van straatbeeld tot winkel.

Chanel en Prada in Azië

Het Italiaanse Prada zou dit jaar voor het eerst een show in Japan houden. Dat gaat uit voorzorg nu niet door, vertelt een woordvoerder aan WWD. 'We willen zo verantwoordelijk en respectvol mogelijk met de situatie omgaan. We betuigen ons oprechte medeleven aan alle mensen en gebieden die door het virus zijn getroffen.' Chanels presentatie in Peking had een replica van de show in Parijs moeten worden, die afgelopen december plaatsvond. De show van komende juli in Londen – tevens een replica – zou wel doorgaan, aldus Business of Fashion. In Shanghai en Peking hadden eind maart ook modeweken moeten plaatsvinden, maar die fashion weeks zijn tevens verplaatst.

Schade voor de mode-industrie

Terwijl de uitbraak in de eerste plaats een tragedie voor alle getroffenen is – het dodenaantal loopt inmiddels bijna op tot 2000 – laat het virus de mode-industrie ook niet onberoerd. Niet dat ze daarin alleen staan: de economische schade neemt voor praktisch elk bedrijf toe, uiteraard vooral in China. Vooral de luxe tak van de mode-industrie voelde wereldwijd al snel het effect van de uitbraak, omdat zij een groot deel van hun opbrengsten via de Chinese consument verwerven. Op het moment wordt er niet alleen minder gewinkeld in Chinese steden, maar zijn sommige bedrijven (zoals het Britse Burberry) ook genoodzaakt hun winkels te sluiten. Tel daar een aangepast reisadvies bij op en er is sprake van een serieuze winkelleegloop (een luxe modehuis in Peking ziet nu geen 900, maar vijf mensen per dag in hun flagshipstore, om maar wat te noemen).

Impact modemaand

Maar ook in landen buiten Azië is de impact op de mode-industrie voelbaar: zo liepen Chinese designers hun debuut bij New York Fashion week mis omdat ze niet naar Amerika konden reizen, en zijn ook een aantal shows in Londen, Parijs en Milaan gecanceled. Ook op de straten van de modeweken zagen er anders uit dit jaar: niet de ienieminitas, maar het gezichtsmasker was eerder te zien in het straatbeeld. Terwijl het volgens Kering's François-Henri Pinault nog onduidelijk is wat de impact op langere termijn zal zijn, hebben grote modebedrijven al wel gedoneerd om de gevolgen van de uitbraak te beperken. Zo heeft LVMH 2,2 miljoen euro aan het Chinese Rode Kruis bijgedragen, en Richemont en Kering een vergelijkbaar bedrag.

London Fashion Week autumn/winter in UK
Tijdens London Fashion Week.
Barcroft Media

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus