Wat is de impact van het coronavirus op de mode-industrie?

Shows worden uitgesteld, modeweken afgelast en modehuizen maken grote donaties.

De impact van het coronavirus op de mode-industrie: bezoeker van Paris Fashion Week.
Jonathan Daniel Pryce

Terwijl het coronavirus zich steeds verder verspreidt, groeit daarmee ook de impact ervan op de mode-industrie. Eind januari brak het virus uit de Chinese stad Wuhan, waarna het zich snel verspreidde naar alle uithoeken van de wereld. De grootste uitbraak in Europa is in Italië, waar vooral het noorden van het land zwaar getroffen is. Het nieuws van de uitbraak kwam destijds tijdens Milan Fashion Week, wat leidde tot onrust en de annulering van shows en events.

Impact coronavirus op de mode-industrie

De uitbraak van het coronavirus begon in de Chinese stad Wuhan en verspreidde zich in enkele weken tijd door heel China. Dit had direct negatieve gevolgen voor de mode-industrie – het land is verantwoordelijk voor het grootste deel van zowel de productie als afzet. Modeconglomeraten als LVMH, Kering en Burberry Group zagen een scherpe daling in de waarde van hun aandelen als direct gevolg van de uitbraak in China.

Bezoekers van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Paris Fashion Week
Jonathan Daniel Pryce

Angst voor verdere verspreiding van het virus betekent dat productiehuizen in getroffen gebieden op slot zijn gegaan en consumenten met angst voor besmetting niet de straat op gaan om te winkelen. Er wordt daardoor wereldwijd niet alleen minder gewinkeld: sommige modehuizen waren zelfs genoodzaakt hun winkeldeuren te sluiten. Het aantal online aankopen is daarentegen wel gestegen.

Shows worden uitgesteld of krijgen andere invulling

Nadat het nieuws brak tijdens Milan Fashion Week dat het coronavirus zich in Noord-Italië in de buurt van de modestad begon te verspreiden, werden sommige shows afgelast. Giorgio Armani koos er zelfs voor de uitnodigingen voor zijn show in te trekken. De Italiaanse ontwerper had besloten zijn Herfst/Winter 2020 collectie niet voor een publiek te presenteren, maar middels een livestream op hun website. In een statement van het modehuis werd verteld dat die keuze was gemaakt ter ondersteuning van 'nationale inspanningen om de volksgezondheid te waarborgen' en zo de genodigden te stoppen in 'het bezoeken van overvolle ruimtes'.

Giorgio Armani Herfst/Winter 2020 show op Milan Fashion Week.
Giorgio Armani Herfst/Winter 2020 show
Courtesy of Press OfficeImaxtree

Uit voorzorg werden veel toekomstige shows van grote modehuizen afgelast. Zo zou het Italiaanse modehuis Prada dit jaar voor het eerst een show houden in Japan. Een woordvoerder van Prada liet echter aan WWD weten dat de resort show, die gepland stond op 21 mei, uit voorzorg is uitgesteld: 'We willen zo verantwoordelijk en respectvol mogelijk met de situatie omgaan. We betuigen ons oprechte medeleven aan alle mensen en gebieden die door het virus zijn getroffen.'

Ook het Britse Burberry heeft laten weten hun Herfst/Winter 2020 show in Shanghai uit te stellen. De show stond gepland op 23 april en Burberry zou er exclusieve items mee presenteren die speciaal gemaakt zijn voor de regio. Een nieuwe datum laat nog op zich wachten. Hetzelfde geldt voor de Cruise 2020 shows van onder meer Gucci en Chanel. Waar Gucci diens nieuwe collectie wilde presenteren in San Francisco op 15 mei, zou Chanels Cruise show plaatsvinden op het Italiaanse eiland Capri op 7 mei. De modehuizen geven aan opzoek te zijn naar een alternatieve manier om de nieuwe collecties te presenteren, op een andere datum en in een ander format.

saint laurent herfstwinter 2020 show tijdens paris fashion week 
Saint Laurent Herfst/Winter 2020.
Victor VIRGILEGetty Images

Nu de internationale modeweken in september steeds dichterbij komen, rijst de vraag of de geplande shows op traditionele wijze voortgezet kunnen worden of dat er aanpassingen gemaakt moeten worden. De organisatie van London Fashion Week besloot het gehele programma online te verplaatsen naar juni, maar over de New Yorkse, Milanese of Parijse week is nog niets bekend. Wél liet Saint Laurent als eerste modehuis weten dat er niet geshowd gaat worden tijdens Paris Fashion Week. Dat maakte het modehuis bekend in een persbericht. Zo heeft Saint Laurent besloten zich terug te trekken uit het fashion week rooster en zelf opzoek te gaan naar een manier om de nieuwe collectie te presenteren. Op 13 mei maakte ook het Deense label Stine Goya bekend geen show te houden tijdens Copenhagen Fashion Week, die gepland staat in de zomer van 2020. Het label maakt tevens bekend ook volgend jaar tijdens de presentaties van de Lente/Zomer en Herfst/Winter 2021 collecties geen fysieke show te zullen organiseren, maar wel op een alternatieve manier onderdeel te blijven van CPHFW.

Modeweken afgelast

Naast bijzondere Cruise shows van grote modehuizen, gaan ook complete modeweken niet door wegens de coronacrisis. Zo stond Seoul Fashion Week gepland van 17 tot en met 21 maart in de Zuid-Koreaanse hoofdstad. Door de snelle toename van het aantal besmettingen is besloten de modeweek uit te stellen. China Fashion Week zou 25 tot en met 31 maart gehouden worden in Beijing, maar na de uitbraak van het coronavirus in Wuhan is de modeweek uitgesteld tot nader te bepalen data. Shanghai Fashion Week zou 26 maart beginnen maar is afgelast – in plaats daarvan is de modeweek een samenwerking met Alibaba's Tmall aangegaan om een online platform te creëeren waarop designers en labels hun Herfst/Winter 2020 collecties kunnen presenteren.

Bezoekers van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Paris Fashion Week
Jonathan Daniel Pryce

Ook de fysieke Tokyo Fashion Week werd gecanceld, maar ging toch door in een ander format. Zo vond de complete modeweek nu online plaats, zodat alle gasten en geïnteresseerden tóch de nieuwe collecties van Japanse ontwerpers konden bewonderen. Alle shows en presentaties waren online te volgen door middel van livestreams. Ook London Fashion Week heeft onlangs besloten volledig online te gaan aankomend modeseizoen. De modeweek in september wordt vervroegd naar juni, als de mannenshows ook (online) plaatsvinden. Hoe andere internationale modeweken omgaan met de huidige situatie, is nog niet bekend. Men's Fashion Week in Parijs in juni is al wel helemaal afgelast.

Financiële gevolgen voor de mode-industrie

Investeringsbank Jefferies schatte dat Chinese consumenten verantwoordelijk waren voor 40% van de 281 miljard euro die vorig jaar wereldwijd aan luxegoederen is gespendeerd. China zorgde daarmee voor 80% van de verkoopgroei van de luxesector. De Chinese markt is daarmee de snelstgroeiende luxury shopper demograaf in de wereld. De oorspronkelijke uitbraak van het coronavirus in China brengt dan ook direct financiële gevolgen voor de mode-industrie met zich mee. Meer dan vijftig miljoen Chinezen werden in quarantaine geplaatst uit angst voor verdere verspreiding van het virus en door aangepaste reisadviezen is er nu sprake van serieuze winkelleegloop. Bijvoorbeeld, een luxe Europees modehuis zag het aantal klanten in hun flagshipstore in Beijing teruglopen van negenhonderd naar vijf per dag.

Bezoeker van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Jonathan Daniel Pryce

Maar ook buiten China is de financiële impact van het coronavirus niet gering. Zo is de mode-industrie verantwoordelijk voor 5% van het bruto nationaal product van Italië. Modehuizen als Armani, Prada en Moncler werden direct getroffen door de daling in export na de uitbraak in China, hun grootste afzetmarkt. Na de uitbraak in Noord-Italië tijdens Milan Fashion Week werd een daling in de cijfers alleen nog maar groter. Zo lieten Chinese inkopers en ontwerpers de modeweek aan zich voorbijgaan.

Ook in Nederland zijn de economische gevolgen van de pandemie goed merkbaar. Winkels en horeca-gelegenheden sluiten hun deuren en zoeken naar alternatieve manieren om hun producten aan de man te krijgen. Restaurants gaan thuis bezorgen en de online bestellingen bij webshops rijzen de pan uit. Ondanks dat hebben veel bedrijven het moeilijk, en de gevolgen zullen nog jarenlang voelbaar zijn.

Modehuizen doneren in strijd tegen Covid-19

Nadat Giorgio Armani besloot hun show op Milan Fashion Week zonder publiek door te laten gaan, doneerde het modehuis 1,25 miljoen euro aan ziekenhuizen in Italië om het coronavirus tegen te gaan, zo liet Business of Fashion weten. Armani doneerde het geldbedrag aan drie ziekenhuizen in Milaan en een ziekenhuis in Rome. Ook Donatella Versace en haar dochter Allegra Versace doneerden een bedrag van 200.000 euro aan Italiaanse ziekenhuizen, evenals Miuccia Prada en haar man, die in totaal zes complete intensive care-afdelingen aan de Milanese ziekenhuizen Vittore Buzzi, Sacco en San Raffaele doneerden.

Niet alleen modehuizen, maar ook andere invloedrijke figuren uit de mode-industrie dragen op hun eigen manier een steentje bij. Zo heeft de Italiaanse influencer Chiara Ferragni samen met haar man Fedez een persoonlijke donatie van 100.000 euro gemaakt, om zo bij te dragen aan nieuwe ziekenhuisbedden op de intensive care in Milaan. Het stel heeft ook andere mensen opgeroepen om bij te dragen aan de GoFundMe-actie, waardoor de teller inmiddels op miljoenen euro's staat.

Daarnaast draagt het Franse luxe-conglomeraat LVHM bij aan de bestrijding van het coronavirus door voorlopig enkel gratis desinfecterende handgel te maken. Normaliter produceert het bedrijf onder meer parfum en cosmetica voor luxe modehuizen als Christian Dior, Givenchy en Louis Vuitton, maar nu gebruikt ze haar fabrieken om desinfecterende handgel te produceren. Ook worden de fabrieken momenteel benut voor de productie van mondkapjes, gezichtsmaskers en ziekenhuiskleding.

Alles over de donaties van modehuizen en beroemdheden lees je hier.

Coronavirus in Nederland

Iedere dag worden er in Nederland nog mensen besmet met het coronavirus, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Zondag 15 maart kondigde het kabinet strenge maatregelen af om het coronavirus te bestrijden. Alle scholen, kinderopvangcentra, restaurants, cafés en sportclubs moeten dicht tot en met 20 mei en evenementen tot en met 1 september worden afgelast. De regering riep alle Nederlanders op om waar mogelijk thuis te werken en anderhalve meter afstand tot elkaar te bewaren in publieke ruimtes, bijvoorbeeld tijdens het boodschappen doen.

Meer informatie en de richtlijnen van de World Health Organisation zijn te vinden op hun website.

Wil je zelf een bijdrage leveren aan de strijd tegen het coronavirus? Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw steentje bij te dragen. Zo kun je geld doneren aan het Rode Kruis dat wereldwijd in actie komt tegen de coronacrisis, kun je noodzakelijk bloed doneren bij bloedbank Sanquin of je als vrijwilliger aanmelden bij platform 'Gewoon Mensen Die Mensen Willen Helpen'. Ook kun je lokale ondernemers en bedrijven ondersteunen door producten van hen te kopen.

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus