Wat is de impact van het coronavirus op de mode-industrie?

Modeshows worden uitgesteld, modeweken afgelast en modehuizen maken grote donaties.

De impact van het coronavirus op de mode-industrie: bezoeker van Paris Fashion Week.
Jonathan Daniel Pryce

Terwijl het coronavirus zich steeds verder verspreidt, groeit daarmee ook de impact van het virus op de mode-industrie. Eind januari brak het virus uit de Chinese stad Wuhan, waarna het snel verspreidde door het land. Inmiddels steekt het virus ver over de landsgrenzen van China de kop op: naast Nederland ook in het Verenigd Koninkrijk, Egypte, Iran, Duitsland, Frankrijk en zo'n dertig andere landen zijn mensen besmet geraakt met het virus. De grootste uitbraak in Europa is in Italië, waar vooral het noorden van het land zwaar getroffen is. Het nieuws van de uitbraak kwam tijdens Milan Fashion Week, wat leidde tot onrust en de annulering van shows en events.

Impact coronavirus op de mode-industrie

De uitbraak van het coronavirus begon in de Chinese stad Wuhan en verspreidde zich in enkele weken tijd door heel China. Dit had direct negatieve gevolgen voor de mode-industrie – het land is verantwoordelijk voor het grootste deel van zowel de productie als afzet van industrie. Modeconglomeraten als LVMH, Kering en Burberry Group zagen een scherpe daling in de waarde van hun aandelen als direct gevolg van de uitbraak in China.

Bezoekers van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Paris Fashion Week
Jonathan Daniel Pryce

Angst voor verdere verspreiding van het virus betekent dat productiehuizen in getroffen gebieden op slot zijn gegaan en consumenten met angst voor besmetting niet de straat op gaan om te winkelen. Voor Chinezen werd een reisvisum aanvragen een stuk lastiger. Er wordt daardoor wereldwijd niet alleen minder gewinkeld sommige modehuizen waren zelfs genoodzaakt hun winkeldeuren te sluiten. Het aantal online aankopen is daarentegen wel gestegen.

Armani presenteert nieuwe collectie zonder publiek

Nadat het nieuws brak tijdens Milan Fashion Week dat het coronavirus zich in Noord-Italië in de buurt van de modestad begon te verspreiden, reageerde Giorgio Armani adequaat door de uitnodigingen voor zijn show in te trekken. De Italiaanse ontwerper had besloten zijn Herfst/Winter 2020 collectie niet voor een publiek te presenteren, maar middels een livestream op hun website. In een statement van het modehuis werd verteld dat die keuze was gemaakt ter ondersteuning van 'nationale inspanningen om de volksgezondheid te waarborgen' en zo de genodigden te stoppen in 'het bezoeken van overvolle ruimtes'.

Giorgio Armani Herfst/Winter 2020 show op Milan Fashion Week.
Giorgio Armani Herfst/Winter 2020 show
Courtesy of Press OfficeImaxtree

Shows van Prada, Burberry en Chanel uitgesteld

Italiaans modehuis Prada zou dit jaar voor het eerst een show houden in Japan. Een woordvoerder van Prada liet echter aan WWD weten dat de resort show, die gepland stond op 21 mei, uit voorzorg is uitgesteld: 'We willen zo verantwoordelijk en respectvol mogelijk met de situatie omgaan. We betuigen ons oprechte medeleven aan alle mensen en gebieden die door het virus zijn getroffen.'

Ook het Britse Burberry heeft laten weten hun Herfst/Winter 2020 show in Shanghai uit te stellen. De show stond gepland op 23 april en Burberry zou er exclusieve items mee presenteren die speciaal gemaakt zijn voor de regio. Een nieuwe datum laat nog op zich wachten.

De show die Chanel eind mei in Beijing zou presenteren is ook uitgesteld. De show zou een replica zijn van de Métiers d'Art show die afgelopen december in het Grand Palais in Parijs werd gepresenteerd – inclusief het door Sofia Coppola ontworpen decor. De replica show die in Londen gepland staat voor juni gaat vooralsnog wel door.

Chanel Métiers d'Art 2019-2020 show in Grand Palais in Parijs
Chanel Métiers d’Art show in Parijs
Kristy SparowGetty Images

Ook Chanels Cruise 2020 show die zou plaatsvinden op het Italiaanse eiland Capri op 7 mei gaat niet door, laat het modehuis weten in een officieel statement. Chanel zegt op zoek te zijn naar een alternatieve manier om de nieuwe collectie te presenteren, op een andere datum en in een ander format. Meer informatie volgt.

Modeweken Seoul, Beijing en Shanghai afgelast

Seoul Fashion Week stond gepland van 17 tot en met 21 maart in de Zuid-Koreaanse hoofdstad. Maar door de snelle toename van mensen besmet met het COVID-19 virus over het weekend, is besloten de modeweek uit te stellen. Na China is Zuid-Korea het land met het grootste aantal bevestigde gevallen van het coronavirus.

China Fashion Week zou 25 tot en met 31 maart gehouden worden in Beijing, maar na de uitbraak van het coronavirus in Wuhan is de modeweek uitgesteld tot nader te bepalen data. Shanghai Fashion Week zou 26 maart beginnen maar is afgelast – in plaats daarvan is de modeweek een samenwerking met Alibaba's Tmall aangegaan om een online platform te creëeren waarop designers en labels hun Herfst/Winter 2020 collecties kunnen presenteren.

Bezoekers van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Paris Fashion Week
Jonathan Daniel Pryce

De fysieke Tokyo Fashion Week – ook wel Rakuten Fashion Week Tokyo genoemd – is ook gecanceld, maar krijgt een ander format. Zo vindt de complete modeweek nu online plaats, zodat alle gasten en geïnteresseerden tóch de nieuwe collecties van Japanse ontwerpers kunnen bewonderen. Alle shows en presentaties zijn gewoon online te volgen door middel van livestreams op de officiële website van de organisatie.

Financiële gevolgen van het coronavirus voor de mode-industrie

Investeringsbank Jefferies schatte dat Chinese consumenten verantwoordelijk waren voor 40% van de 281 miljard euro die vorig jaar wereldwijd aan luxegoederen is gespendeerd. China zorgde daarmee voor 80% van de verkoopgroei van de luxesector. De Chinese markt is daarmee de snelstgroeiende luxury shopper demograaf in de wereld.

De oorspronkelijke uitbraak van het coronavirus in China brengt dan ook direct financiële gevolgen voor de mode-industrie met zich mee. Meer dan vijftig miljoen Chinezen werden in quarantaine geplaatst uit angst voor verdere verspreiding van het virus en door aangepaste reisadviezen is er nu sprake van serieuze winkelleegloop. Bijvoorbeeld, een luxe Europees modehuis zag het aantal klanten in hun flagshipstore in Beijing teruglopen van negenhonderd naar vijf per dag.

Financiële impact van corona-uitbraak in Noord-Italië

Maar ook buiten China is de financiële impact van het coronavirus niet gering. Zo is de mode-industrie verantwoordelijk voor 5% van het bruto nationaal product van Italië. Modehuizen als Armani, Prada en Moncler werden direct getroffen door de daling in export na de uitbraak in China, hun grootste afzetmarkt. Na de uitbraak in Noord-Italië tijdens Milan Fashion Week werd een daling in de cijfers alleen nog maar groter. Zo lieten Chinese inkopers en ontwerpers de modeweek aan zich voorbijgaan.

Bezoeker van Paris Fashion Week door fotograaf Jonathan Daniel Pryce.
Jonathan Daniel Pryce

Modehuizen doneren aan ziekenhuizen in Italië

Nadat Giorgio Armani besloot hun show op Milan Fashion Week zonder publiek door te laten gaan, heeft het modehuis nu 1,25 miljoen euro gedoneerd aan ziekenhuizen in Italië om het coronavirus tegen te gaan, zo laat Business of Fashion weten. Armani heeft het geldbedrag aan drie ziekenhuizen in Milaan en een ziekenhuis in Rome gedoneerd. Inmiddels geldt er een complete lockdown in het hele land.

Ook Donatella Versace en haar dochter Allegra Versace doneerden een bedrag van 200.000 euro aan Italiaanse ziekenhuizen, evenals Miuccia Prada en haar man, die in totaal zes complete intensive care-afdelingen aan de Milanese ziekenhuizen Vittore Buzzi, Sacco en San Raffaele doneerden.

Bijdragen andere grote spelers uit de mode-industrie

Niet alleen modehuizen, maar ook andere invloedrijke figuren uit de mode-industrie dragen op hun eigen manier een steentje bij. Zo heeft de Italiaanse influencer Chiara Ferragni samen met haar man Fedez een persoonlijke donatie van 100.000 euro gemaakt, om zo bij te dragen aan nieuwe ziekenhuisbedden op de intensive care in Milaan. Het stel heeft ook andere mensen opgeroepen om bij te dragen aan de GoFundMe-actie, waardoor de teller inmiddels op drie miljoen euro staat.

Marco Bizzarri, die onder meer aan het hoofd staat van Gucci, heeft op zijn beurt 100.000 euro bijgedragen aan ziekenhuizen in de Emilia Romagna-regio in Italië. Het Italiaanse modehuis Versace heeft nóg meer gedoneerd: zo'n 127.000 euro. Dat deden ze begin februari al, aan het Chinese Rode Kruis.

Daarnaast draagt het Franse luxe-conglomeraat LVHM bij aan de bestrijding van het coronavirus door voorlopig enkel gratis desinfecterende handgel te maken. Normaliter produceert het bedrijf onder meer parfum en cosmetica voor luxe modehuizen als Christian Dior, Givenchy en Louis Vuitton, maar nu gebruikt ze haar fabrieken om desinfecterende handgel te produceren.

Alles over de donaties van modehuizen en beroemdheden lees je hier.

Coronavirus in Nederland

Het aantal besmette patiënten met het coronavirus in Nederland blijft stijgen, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Zondag 15 maart kondigde het kabinet strenge maatregelen af om het coronavirus te bestrijden. Alle scholen, kinderopvangcentra, restaurants, cafés en sportclubs moeten dicht tot en met alvast 6 april. Minister Bruins van Medische Zorg riep alle Nederlanders op om waar mogelijk thuis te werken en anderhalve meter afstand tot elkaar te bewaren in publieke ruimtes – bijvoorbeeld tijdens het doen van boodschappen.

Meer informatie en de richtlijnen van de World Health Organisation zijn te vinden op hun website.

Bestel Vogue Nederland en Vogue Living nu online zonder verzendkosten en ontvang de nieuwste issues binnen twee werkdagen.

Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Coronavirus