Chanel komt met haar meest radicale duurzaamheidsplan tot nu toe

Mission 1.5° moet over tien jaar grote dingen hebben bereikt.

Model op Chanel-catwalk bij Paris Fashion Week in 2019
Pascal Le Segretain

Chanel komt onder de naam Mission 1.5° met nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen, maakt het Franse modehuis bekend. Hun plan is in lijn met het Akkoord van Parijs, dat de temperatuur van de aarde met anderhalve graad zou moeten verlagen.

Investeringen

Het modehuis wil hun uitstoot met vijftig procent hebben verlaagd in 2030. Ze willen in 2025 al voor honderd procent zijn overgestapt op duurzame energie en hun resterende koolstofemissie compenseren door te investeren in onderzoek naar dit thema. Deze financiering is een aanvulling op de donaties die Chanel nu al doet aan projecten rondom klimaatverandering. Het modehuis investeert tevens in onderzoeken die op duurzaam materiaalgebruik gericht zijn, zoals in de start-up Sulapac, die een biologisch afbreekbare variant op plastic ontwikkelen.

'Chanel wil geen stapsgewijze veranderingen meer aanbrengen,' verklaart Andrea d'Avack, die hoofdverantwoordelijk is voor het thema duurzaamheid binnen het modehuis, aan WWD. 'Deze doelen gaan niet alleen om wat we kunnen doen, maar ook om wat we in lijn met het Akkoord van Parijs moéten doen.'

De mooiste Chanel looks voor moderne rebellen:

Fashion Pact

De afgelopen twee jaar is duurzaamheid belangrijker dan ooit voor Chanel. Zo deden ze in 2018 het gebruik van de meeste dierenhuiden al in de ban, omdat ze geen leverancier konden vinden die aan hun ethische eisen voldeed. Het nu CO2-neutrale modehuis was één van de 32 ondertekenaars van het Fashion Pact, in augustus in het leven geroepen door Kering tijdens de G7-bijeenkomst. Sindsdien hebben ze persoonlijke stappen gezet om de negatieve impact op het klimaat te beperken, maar hun bedrijf nog steeds veilig te stellen.

Impact shows

Chanel denkt tevens na over de manier waarop ze hun shows – die immer behoorlijk spectaculair zijn – in de toekomst gaan houden. De meest recente Herfst/Winter 2020 show leek in elk geval al een stuk ingetogener dan de vorige presentaties. 'In de shows kunnen we onze creativiteit kwijt,' legt d'Avack tevens aan WWD uit. 'We weten echter dat daar consequenties voor het milieu aan verbonden zijn. Ook dit onderwerp is dus onderdeel van de 'journey' waar we nu aan beginnen. '

This content is created and maintained by a third party, and imported onto this page to help users provide their email addresses. You may be able to find more information about this and similar content at piano.io
Advertentie - Lees hieronder verder
Meer van Nieuws